یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
مجموعه «کتاب جامع هنر و کاردستی» برای کودکان منتشر می‌شود

فرامز آشنای قاسمی، مترجم و استاد دانشگاه شهید رجایی، از ترجمه و انتشار مجموعه «کتاب جامع هنر و کاردستی» خبر داد و گفت که این مجموعه سبب افزایش مهارت‌های دستی در کودکان می‌شود.

فرامز آشنای قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از ترجمه مجموعه «کتاب جامع هنر و کاردستی» برای کودکان خبر داد و گفت: این مجموعه هشت جلدی با عنوان‌های «کاردستی‌های کاغذی»، «کاردستی و نقاشی،»، «کاردستی‌های موسیقیایی»، «کاردستی‌های تجسمی»، «کاردستی‌های نمایشی»، «کاردستی و اسباب بازی»، «کاردستی‌های تزئینی» و «کاردستی‌های ویژه جشن‌ها» نوشته داون پورنی است که من و زهرا میرآخورلی آن را برای افزایش مهارت‌های دستی کودکان ترجمه کرده‌ایم و از سوی انتشارات نارنج منتشر شده است.
 
این استاد دانشگاه یکی از ضعف‌های ایرانیان را ضعف در مهارت‌های دستی عنوان کرد و گفت: از این رو است که ما همواره دنبال دندانپزشک، جراح یا مکانیک خوب هستیم. این مشکل دو علت اساسی دارد؛ نخست اینکه والدین عموماً در سنین پایین، به دلیل نگرانی از خراب شدن آن کار یا احتمال آسیب دیدن فرزند خود به بچه‌ها اجازه انجام بسیاری از امور دستی را نمی‌دهند. دوم اینکه متأسفانه نه تنها مهدهای کودک‌ و مراکز پیش‌دبستانی‌مان، بلکه حتی مدارس‌مان، متوجه این مساله مهم نیستند و نمی‌دانند که ضعف در مهارت‌های دستی در سنین کودکی، نه تنها موجب پایین ماندن توانایی‌های دستی افراد در بزرگسالی‌شان می‌شود، بلکه صدمات بلند مدتی را نیز به رشد هوش‌های چندگانه‌ در آن‌ها و به تبع آن، به پرورش مناسب نسل فعال و نیروی آتی کار کشور خواهد زد.
 
وی افزود: این در حالی است که در اکثر کشورهای مترقی، پروراندن مهارت‌های دستی از سنین بسیار پایین آغاز می‌شود. نتیجه آن که، نه تنها در کل دوران تحصیل، عموماً این پدران و مادران هستند که باید پروژه‌های عملی فرزندان‌شان را انجام دهند، بلکه در نهایت، همه ما همواره دنبال یافتن یک دندانپزشک، جراح یا مکانیک خوب هستیم!
 
دانشیار دانشگاه شهید رجائی در ادامه بیان کرد: از همین رو با همکاری زهرا میرآخورلی اقدام به ترجمه کتاب جامع هنر و کاردستی کردیم. این مجموعه، کتاب مرجع درسی بسیاری از مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی نقاط مختلف جهان بوده و تاکنون بیش از 4 میلیون نسخه از آن نیز در جهان به فروش رفته است.
 
به گفته آشنای قاسمی، ساخت اکثر کاردستی‌های این مجموعه، برای خانواده‌ها هزینه‌ای چندانی در بر نداشته، عموماً تنها با وسایلی ابتدایی همچون قیچی، چسب، کاغذ و برخی خرده‌ریزهای دور ریختنی در منازل، ساخت آن‌ها امکان‌پذیر است.
 
این مترجم افزود: به منظور سهولت در خرید، این کتاب در 8 جلد چاپ شده تا خریداران آن شامل والدین کودکان 5 تا 10 سال، مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و غیره بتوانند با توجه به علاقه و بودجه خود، از آن استفاده کنند. قیمت جلدهای مختلف این کتاب، با توجه به تعداد صفحات آن از 7 هزار تا 15 هزار تومان متغیر بوده و مجموعه کامل آن 70 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده است. البته ناشر آن برای خرید مجموعه کامل آن یا خرید تیراژ بالا، تخفیف‌هایی ویژه در نظر گرفته است.

 

آشنای قاسمی اظهار امیدوری کرد با معرفی و ترغیب مراکز مرتبط به استفاده از این کتاب، گامی هر چند کوچک، در جهت رفع یکی از  ضعف‌های جامعه‌مان برداشته شود تا در آینده، دیگر شاهد ضعف مهارت‌های دستی در اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورمان نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها