جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
رسانه‌ها به سمت کارهایی بروند که مردم عادی قادر به انجام آن نیستند

غلامحسین صدری‌افشار، نویسنده و فرهنگ‌نویس کشورمان معتقد است که رسانه‌ها برای بقا باید به سمت کارهایی بروند که مردم عادی قادر به انجام آن نیستند؛ چراکه در دنیای امروز خبرهای مهم به سرعت توسط مردم عادی جامعه در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غلامحسین صدری‌افشار، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم و پژوهشگر کشورمان در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غرفه موسسه خانه کتاب حاضر و از نزدیک با فعالیت‌های خبرگزاری کتاب ایران و 13 فصلنامه تخصصی این موسسه در نمایشگاه امسال آشنا شد. او همچنین در این بازدید به گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا پرداخت.
 
صدری‌افشار در این گفت‌وگو با اشاره به تغییر شرایطی مطبوعات با ورود رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی عنوان کرد: در زندگی امروز بشر رسانه‌های دیجیتال مانند شبکه‌های مجازی بخش عمده‌ای از کار مطبوعات و خبرگزاری‌ها را انجام می‌دهند، برای مثال قبل از اینکه یک رسانه درباره یک اتفاق ادبی خبری منتشر کند، خبر برگزاری آن رویداد در فضای مجازی منتشر شده است؛ بنابراین رسانه‌ها برای بقا باید به سمت کارهایی بروند که مردم عادی قادر به انجام آن نیستند.

این فرهنگ‌نویس پیشکسوت ادامه داد: رسانه‌ی امروز وظیفه دارد به کارهای ریشه‌ای بپردازد؛ کارهایی که فرد عادی نتواند در فضای مجازی انجام دهد، به همین دلیل تحلیل، نقد و بررسی فضای کتاب و ادبیات باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

نویسنده کتاب «فرهنگ معاصر فارسی» با گلایه از نبود رسانه‌ای مستقل در حوزه کتاب و ادبیات گفت: البته مطبوعات این روزها هر کدام زیرمجموعه‌ی نهاد یا سازمانی هستند و به راحتی نمی‌توانند حرف‌های خود را بیان کنند و فقدان رسانه‌ای مستقل برای گفت‌وگوی سالم و همه‌جانبه به شدت حساس می‌شود. به نظر من همین یک دلیل کافی است تا مردم به مطبوعات اعتماد نداشته باشند و به آنها توجه نکنند.

صدری‌افشار ادامه داد: متاسفانه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قدیمی درد ادبی داشتند و برای آنها ادبیات و درست‌نویسی اهمیت داشت اما امروز کسانی در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های ما فعالیت می‌کنند که فارغ‌التحصیل دانشکده‌های روزنامه‌نگاری هستند. این افراد ادبیات را نمی‌شناسند و دغدغه ادبی ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند مطالبی منتشر کنند که توجه خواننده را به سمت خود جلب کند.
 
این مترجم کشورمان در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور چند شاعر و نویسنده دور هم جمع می‌شدند و یک مجله ادبی راه می‌انداختند اما امروز روزنامه‌نگاران و اهل ادبیات ما چنین دغدغه‌ای ندارند و همین می‌شود که کتابی در رسانه‌های ما معرفی می‌شود که معرف و خبرنگار آن اصلا کتاب را نخوانده است.
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها