یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
مصحف منسوب به امیرالمومنین (ع) با حاشیه نویسی روزنامه ای چاپ می‌شود

نسخه قرآن خطی مربوط به قرون اولیه اسلامی، منسوب به امیرالمومنین (ع) با خط کوفی و قطع بیاضی، به‌زودی از سوی مرکز طبع و نشر قرآن کریم به چاپ می‌رسد.

محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره این نسخه نفیس قرآن کریم بیان کرد: این نسخه مربوط به اواخر قرن نخست و اوایل قرن دوم هجری قمری و منسوب به امیرالمومنین (ع) است. البته درباره انتساب این قرآن به حضرت علی (ع) تردید وجود دارد، چراکه در قرون اولیه بیشتر به جهت تیمن و تبرک قرآن‌ها را به ائمه (ع) منسوب می‌کردند.
 
وی با اشاره به اینکه این نسخه نفیس در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، افزود: معمولا قرآن‌هایی که در قرون اولیه کتابت می‌شد، در قطع بیاضی بوده و این قرآن نیز به همان سبک در قطع بیاضی و با خط کوفی چاپ خواهد شد. قطع بیاضی، از جانب طول آن باز و بسته می‌شده و شیرازه‌بندی آن از طرف عرضِ اوراق بوده که در میان نسخه‌نویسان و کتاب‌سازان به بیاض شهرت داشت. بیشتر کتاب‌‌های ادعیه و زیارات و مجموعه‌های ادبی (که به خواستِ اشخاص فراهم می‌شده) به این شکل صحافی و جلد می‌شد.

مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم گفت: در حاشیه صفحات نیز کلمات به خط روزنامه‌ای امروزی تایپ شده، چراکه خط کوفی برای همه افراد به راحتی خواندنی نیست.
 
بابایی ادامه داد: بیشتر قرآن‌های آن دوره کامل نیستند، اما این نسخه کامل بوده و در 750 صفحه به چاپ می‌رسد. در پاورقی هم نکاتی درباره نگارش و نسخه‌شناسی اثر برای استفاده محققان آمده است. از آنجایی که برخی کلمات نگارشی خاص دارند، اساتید و کارشناسان مرکز در منابع معتبر تحقیق و بررسی انجام داده و‌ در ذیل هر صفحه توضیحات لازم ارائه شده است.
 
مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن کریم درباره جلد این اثر نیز عنوان کرد: براساس عکسی که از نسخه اصلی اثر در اختیار داشتیم، جلد به همان صورت بازسازی خواهد شد.

گفتنی است ،گنجینه قرآن‌های خطی آستان قدس رضوی با 20 هزار نسخه قرآن، جزوه قرآنی و دست‌نوشته قرآنی، منحصر به‌فردترین گنجینه کتاب‌های آسمانی جهان اسلام به‌شمار می‌رود. 

از بین قرآن‌های خطی موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی، حدود 40 نسخه قرآنی منسوب به دستخط ائمه اطهار (ع) است و از همه امامان شیعه نسخه قرآنی منسوب به دستخط‌شان که روی پوست آهو با خط کوفی کتابت شده، وجود دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها