یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
​سیزدهمین شماره مجله داروگ منتشر شد

سیزدهمین شماره از نشریه «داروگ» برای نوجوانان دوست‌دار محیط زیست منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داروگ نخستین نشریه نوجوانان دوستدار محیط زیست است که مردادماه، سیزدهمین شماره از آن منتشر شده است. گفت‌وگو با نوش‌آفرین انصاری، بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک، مسکواریو (اقیانوسی در اکواریوم)، آشپزی در طبیعت و ساختن کبوتر صلح از جمله مطالب متنوعی است که در این شماره به چشم می‌خورد.
 
نگار عجایبی در یادداشت آغازین این شماره با عنوان «نگران محیط زیستم پس صلح طلبم» افراد نگران محیط زیست را انسان‌هایی صلح‌طلب می‌نامد و می‌نویسد: «مناسبت مهم شهریورماه(30 شهریور) روز جهانی صلح است. به همین بهانه با خودمان قرار می‌گذاریم بیشتر به دور و برمان توجه کنیم بیشتر مراقب هدر نرفتن آب و انرژی باشیم، بیشتر حواسمان به حیوانات و گیاهان باشد و آدم‌های بیشتری را متوجه محیط اطرافمان بکنیم. از این ماه به بعد همگی ما صلح دوست‌‌تریم!»
 
در بخش کنکاش این شماره اطلاعاتی درباره یوزپلنگ آسیایی و خطر انقراض آن گونه جانوری نادر به نوجوان‌ها داده می‌شود. «پسران دره انجیر» داستان یوزهایی است به نام ارسلان، اردلان و اردوان و نیز یوز قهرمانی به نام پویان که فاصله 215 کیلومتری از پناهگاه حیات‌وحش نایبندان در خراسان جنوبی را پای پیاده تا دره انجیر در حوالی یزد، طی کرده است. در ادامه اطلاعاتی درباره مورچه‌ها و لانه‌های پیچ در پیچ آنها ارائه می‌شود.
 
در بخش طبیعت‌گردی نیز اطلاعاتی درباره انواع مختلف پرهای پرندگان به مخاطبان داده می‌شود؛ سپس نوجوانان در سفری کوتاه از کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید می‌کنند و در آنجا با حسین آقا ملک، کارگاه ضرب سکه باستانی و داستان تمبر آشنا می‌شوند.
 
در بخش سرگرمی نیز مطالبی مانند پاسخ بدهید جایزه بگیرید، با جوهر نامرئی بنویس، معماهای مختلف، دستور ساخت اوریگامی کبوتر صلح و خواندن حکایت دو کبوتر از کلیله و دمنه ارائه شده است.
 
اگر به آشپزی علاقه دارید، در بخش زنبورانه این شماره درست کردن لقمه‌پیچ قارچ و گوشتِ گردویی آن هم در دل طبیعت آموزش داده شده است. در بخش، زمین ما هم گفت‌وگویی آموزنده با دکتر نوش‌آفرین انصاری، استاد کتابداری، عضو هیئت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، درباره ادبیات کودک و صلح در انتظارتان است و در ادامه هم درباه مفهوم جهانی صلح صحبت می‌‌شود و به این پرسش پاسخ داده می‌شود که چرا خورشید می‌درخشد؟
 
سیزدهمین شماره نشریه محیط‌زیستی داروگ با صاحب‌امتیازی شرکت انتشارات فنی ایران و مدیرمسئولی آرش قلمی‌فرد در قالب 23 صفحه مصور رنگی با قیمت 5000 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها