شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
راز‌های مکتوم پوتین و خانواده‌اش

کتاب «پوتین و نظم نوین جهانی» تالیف ژان فرانسوا بوتور ترجمه محمود بهفروزی به بیان حقایقی از گذشته، امروز رئیس‌جمهور روسیه در عرصه جهانی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «پوتین و نظم نوین جهانی» تالیف ژان فرانسوا بوتور ترجمه محمود بهفروزی به بررسی نقش پوتین در پررنگ کردن روسیه در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی می‌پردازد.
 

در صفحات نخست کتاب معرفی قدرتمندترین فرد روسیه با این جملات آغاز می‌شود:«هشت سال پس از کودتای نافرجامی که تلاش برای بازسازی اتحاد شوروی توسط میخائیل گورباچف را تثبیت کرد، بوریس یلتسین در 9 اوت 1999، ولادیمیر پوتین، مردی گمنام در صحنه بین‌المللی را به نخست‌وزیری فدراسیون روسیه منصوب کرد. کسی که حتی در روسیه هم چهره چندان شناخته شده‌ای نبود، هرچند به عنوان رئیس F.S.B (سازمان امنیت فدرال، جانشین K.G.B قدیم شوروی) با متوقف کردن تحقیقات دادستان کل روسیه که به‌طرز خطرناکی، دست روی اسرار «خانوادگی» رئیس‌جمهوری روسیه گذاشته بود، اسم و رسمی برای خود بهم زده بود. اما هیچ تصور نمی‌رفت این «ولادیمیروویچ» روزی جانشین مردی شود که به پیش از هفتاد سال حاکمیت حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی خاتمه داده بود؛ از آن فراتر این که روزی بتواند اروپایی را تهدید کند که به عنوان بلوک غرب دشمن شماره یک روسیه به حساب می‌آمد.»(ص9)

                                 
پوتین در مدت زمانی که بر مسند قدرت رد روسیه تکیه زده، گاهی با نشان دادن تاکتیک‌هایی هوشمندانه برای بقا در قدرت در نقش نخست‌وزیر روسیه نیز ظاهر شده است:«ولادیمیر پوتین از زمان انتخابش به ریاست‌جمهوری روسیه (مارس 2000) همواره قدرت خود را اعمال کرده است ـ البته با دوره فترت‌هایی نمایش و واسطه‌ای در نقش ساختگی یک نخست‌‌وزیر بسیار مدبر در دوره ریاست جمهوری مردمی بسیار فرمانبردار به نام دیمیتری مدودوف. موقعیتی که هیچ یک از رهبران غربی ندارند، حتی آنگلا مرکل که از سال 2005 این مقام را دارد و نه حتی رهبر عالی چین! لذا ولادیمیر پوتین بیش از هر کس دیگری، در قلب تغییرات «فضای» بین‌المللی است و بیش از هر کس دیگری در معادلات آن تأثیرگذار است. چرخشی کامل در روسیه که پوتین خود عمده‌ترین عامل آن بوده است.»(ص13)


وقتی بخواهیم درباره نقش و قدرت رئیس‌جمهور روسیه اظهارنظر کنیم، باید دید که وی تا چه اندازه در صحنه بین‌المللی تاثیرگذار است:«ولادیمیر پوتین، تنها نماد قدرتمند کشور خود نیست، از این پس سرخری برای جامعه جهانی است. اگر خود را در میانه متن [و نه در حاشیه] می‌بیند، اولا به دلیل آن است که بی‌تردید بیش از هرکس می‌داند چه سهمی می‌تواند از این وضع به دست آورد؛ می‌داند برای تغییر سرنوشتی که فکر می‌کند سرنوشت خودش را رأس حکومت روسیه است، چه اهرمی را می‌تواند به حرکت درآورد، و به‌عنوان عروسک‌گردان، چه نخی را می‌تواند بکشد.»(ص18)
 
کتاب «پوتین و نظم نوین جهانی» اثر ژان‌فرانسوا بوتور با ترجمه محمود بهفروزی در 144 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به بهای 12 هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات مصدق، جامی به چاپ رسیده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها