سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
توضیح وزارت ارشاد درباره برخی آثار ناشران اهل سنت

دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخی آثار ناشران اهل سنت، گفت: عنوان «ویژه اهل سنت» در کتاب‌های مرتبط به این مؤلفان در دولت یازدهم برداشته شده است. همچنین عنوان «براساس منابع اهل سنت» فقط در کتاب‌های فقه احکام، عقاید دینی و تاریخ اسلام و نه موضوع‌های دیگر آورده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پی نامه شماری از نویسندگان اهل سنت خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حذف برچسب «ویژه اهل سنت» و «براساس منابع اهل سنت» از کتاب‌های نویسندگان و مترجمان اهل سنت، اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی را ارائه کرد. متن این توضیحات به قرار زیر است:
 
«بررسی کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد. بر این اساس، به‌منظور رعایت کامل حقوق مصرح در اصول 12 و 13 قانون اساسی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (انتشار آثار مذاهب اسلامی و ادیان شناخته‌شده در این اصول) از انتشار آثاری که به یکی از ادیان و مذاهب مورد تأیید در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهانت کند، جلوگیری می‌شود. همچنین تمامی آثار منتشره برادران اهل تسنن در موضوع‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فلسفی، ادبی و ... مستقل از باورهای نویسنده، مجوز انتشار می‌گیرد.
 
از آن‌جا که گاه آثار فقهی، کلامی و تاریخ اسلام برادران اهل سنت به‌دلیل تفاوت با دیدگاه مذهب رسمی کشور، با مشکل صدور مجوز مواجه می‎شدند، در تدبیری به‌منظور حمایت از چاپ این نوع آثار، با مصوبه هیأت نظارت بر کتاب (منصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) مقرر شد در کتاب‌های اعتقادی، فقهی و تاریخ اسلام از عبارت «براساس منابع اهل سنت» استفاده شود.
 
هیأت نظارت با دلایلی همچون سهولت و سرعت در بررسی و امکان عرضه گسترده‌تر این آثار در سطح جامعه، به تصویب این قاعده مبادرت کرده است. هیأت نظارت بر ضوابط نشر که یک نهاد مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است (منصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) در دولت یازدهم نسبت به حذف عبارت «ویژه اهل سنت» از روی جلد کتب برادران اهل سنت رأی داده بود و هم‌اکنون ناشران ملزم به آوردن چنین عبارتی نیستند.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها