پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
انتشار کتاب‌هایی در زمینه دام و طیور و کشاوزی ارگانیک

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هفت عنوان کتاب جدید در زمینه‌های دام‌وطیور، مرتعداری، دامپزشکی و کشاورزی ارگانیک منتشر کرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هفت عنوان کتاب جدید شامل «تکنولوژی پشم و پوست»،‌ «فناوری‌های زیستی در تولیدمثل (دام و طیور)»، «اصول طراحی ساختمان‌های مدرن (دام‌و‌طیور)»،‌ «جنین‌شناسی جوجه و کاربرد آن در کشت ویروس‌ها و تولید واکسن»،‌ «مرتعداری»، «طب دامپزشکی و نقش آن در فقه اسلامی»،‌ «تولید سیب‌زمینی ارگانیک و مدیریت تلفیقی آفات آن» را منتشر کرده است.
 
«تکنولوژی پشم و پوست»
این کتاب به قلم دکتر جمال سیف دواتی و دکتر رضا سیدشریفی از اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تدوین شده است. «تکنولوژی پشم و پوست» در دو فصل «پشم» و «پوست و چرم» به موضوعاتی از جمله تاریخچه پشم، ارزش تجاری پشم، نقش پرورش گوسفند در اقتصاد کشاورزی، دسته نژاد پشم درهم یا مخلوط و انواع آن و همچنین تاریخچه پوست، مشکلات صنعت چرم کشور، سهم ایران از پوست سبک و قابل استفاده در صنعت چرم جهان، موارد استعمال پوست و مسائل صنعت چرم پرداخته شده است.
 
در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم:
مولفان این کتاب در پیشگفتار ضمن اشاره به اهمیت توجه به صنعت چرم و پوست به‌عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع نوشته‌اند: «یکی از اهداف کتاب حاضر جمع‌آوری علوم و دانسته‌های کاربردی در حوزه الیاف دامی است. درباره اهمیت موضوع جای دارد در دانشکده‌های کشاورزی و گروه علوم دامی به بحث تولید مواد اولیه مرغوب و ارایه درس تکنولوژی پشم و پوست بیشتر پرداخته شود. کار ما به‌عنوان متخصصین علوم دامی تولید مواد اولیه باکیفیت تا رسیدن به در کارخانه است؛ از آن به بَعد وظیفه کارشناسان نساجی، ریسندگی، رنگرزی، قالیبافان، چرم‌سازی است که محصول باکیفیتی را تولید کنند و پروسه را به اتمام برسانند.»
 
کتاب «تکنولوژی پشم و پوست» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 150 صفحه به بهای 14هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
«فناوری‌های زیستی در تولیدمثل (دام و طیور)»
این کتاب به قلم دکتر جمال سیف دواتی و دکتر رضا سیدشریفی از اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تدوین شده است. نویسندگان در 12 فصل شامل «فحلی و تلقیح مصنوعی»، «همزمان‌سازی فحلی و دوقلوزایی»، «مشکلات ناباروری در گاوهای شیری»، «تشخیص و سنجش آبستنی»، «روش‌های جنسیت در حیوانات»، «کنترل تولیدمثل در حیوانات مزرعه‌ای» همچنین «لقاح آزمایشگاهی»، «شبیه‌سازی»، «سلول‌های بنیادی»، «انتقال ژن»، «انتقال جنین» و «کاربرد فناوری نانو و هسته‌‌ای در علوم دامی» به تشریح مباحث مختلف در فناوری زیستی پرداختند.
 
مولفان در پیشگفتار کتاب در تعریف زیست‌فناوری آورده‌اند: «زیست‌فناوری به معنی به‌کارگیری عملی موجودات زنده و یا اجزای آن‌ها برای تولید فرآورده‌ها و یا ایجاد تکنولوژی است.

در ادامه این پیشگفتار درباره کاربردهای سنتی بیوتکنولوژی می‌خوانیم کاربردهای سنتی بیوتکنولوژی شامل اصلاح نباتات و دام، تهیه نان، ماست و پنیر بوده است. اکنون با پیدایش فناوری DNA نوترکیب، دستکاری ژن‌ها و انتقال ژن از یک موجود زنده به دیگری یا به‌عبارت دیگر مهندسی ژنتیک ظرفیت بهره‌گیری از این فناوری به‌گونه فزاینده‌ای افزایش یافته است.»

مولفان همچنین به دیگر کاربردهای این تکنولوژی اشاره کرده و آورده‌اند: «محصولات تراریخته گوناگون پُرمحصول و مقاوم کشاورزی، به‌کارگیری تکنیک‌های نوین زیست‌فناوری در افزایش تولید شیر و گوشت دام، تامین سلامت و بهداشت از طریق تولید داروهای نوترکیب و واکسن‌ها دستیابی به روش‌های تشخیص سریع بیماری‌ها و درمان آن‌ها، حفظ محیط‌زیست و حذف موثر آلاینده‌های محیطی با استفاده از میکرو ارگانیسم‌های پالایشگر آلودگی، استفاده فنون نگهداری ذخایر ژنتیکی کشور، تولید محصولات با صرف هزینه و انرژی کمتر در صنعت ازجمله کاربردهای زیست فناوری است.»
 
کتاب «فناوری‌های زیستی در تولیدمثل (دام و طیور)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 148 صفحه به بهای 14هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
«اصول طراحی ساختمان‌های مدرن (دام‌و‌طیور)»
این کتاب به قلم دکتر جمال سیف دواتی و دکتر رضا سیدشریفی از اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تدوین شده است.
 
«شرایط‌ لازم جهت ایجاد ساختمان‌های دامپروری»، «تأسیسات، جایگاه‌ها و ملزومات پرورش گاو شیری»، «اصول و طراحی ساختمان محل ذخیره خوراک(سیلو)» و «تاسیسات، جایگاه‌ها و ملزومات پرورش گوسفند» عنوان‌های چهار فصل نخست این کتاب است. دو فصل پایانی این کتاب نیز به موضوع «ساختمان و تأسیسات مرغداری»‌ و «ضمایم» اختصاص دارد.

مولفان در تشریح اهداف تدوین این کتاب آورده‌اند: «دام و طیور به‌عنوان موجود زنده انتظارات تغذیه‌ای و روش‌های مخصوص خود را دارند که برای پرورش‌دهنده آن‌ها مهم بوده و باید رعایت شوند تا حداکثر تولید را به مصرف حداقل هزینه و تحمل تلفات سبب شوند. معیار اساسی که در پرورش دام و طیور می‌توان رعایت کرد این است که احتیاجات زنده‌مانی یعنی دامنه و شرایط آسایش و راحتی آن‌ها را فراهم کرد و این کار نیز همواره آسان نیست اما بایستی به تکنولوژی مربوط به شرایط نگهداری و پرورش دام و طیور دست یافت و آن‌را به کار برد. نویسندگان معتقدند الفبای تأمین شرایط نگهداری ایجاد جایگاه و سالن‌های مربوطه است. جایگاه یکی از گران‌ترین سرمایه‌گذاری در حرفه‌ی دامپروری است.»  
 
کتاب «اصول طراحی ساختمان‌های مدرن (دام و طیور)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 192 صفحه به بها 12هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
«جنین‌شناسی جوجه و کاربرد آن در کشت ویروس‌ها و تولید واکسن»
این کتاب نوشته مشترک دکتر عارف هوشیاری، دکتر شاپور حسن‌زاده، دکتر غلامرضا نجفی تازه‌کَند و دکتر علی شالیزار جلالی تدوین شده است.

اندازه و وزن تخم‌مرغ، ظاهر خارجی تخم‌مرغ، کاهش حجم محتویات تخم‌مرغ و روش‌های رایج کشت ویروس‌ها در تخم‌مرغ جنین‌دار از جمله مباحث این کتاب هستند.

نویسندگان با اشاره به اهمیت مطالعه درباره جنین جوجه آورده‌اند: «جنین جوجه ماکیان اهلی سالیان درازی است که به‌عنوان یک مدل تجربی در تحقیقات جنین‌شناسی استفاده می‌شود. در 50 سال اخیر مطالعه جنین جوجه اطلاعات و نظریات مهمی در زمینه نمو مهره‌داران فراهم کرده است. استفاده از جنین جوجه به‌دلیل دوره جنینی کوتاه و در دسترس بودن فراوان، تامین آسان شرایط رشد، جدا بودن از بدن مادر و مقرون به‌صرفه‌بودن از نظر اقتصادی نسبت به پستانداران ارجح است.»  
 
در ادامه مقدمه می‌خوانیم: «عوامل زیادی در رشد و تکامل جنین جوجه تاثیر دارند این عوامل شامل نطفه‌دار بودن تخم‌مرغ، شرایط نگهداری تخم‌مرغ، ترکیب ژنتیکی جنین، اندازه تخم‌مرغ و تغذیه مادر بستگی دارد.»  
 
کتاب «جنین‌شناسی جوجه و کاربرد آن در کشت ویروس‌ها و تولید واکسن» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 140 صفحه به بها 10 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

«مرتعداری»
این کتاب به قلم دکتر علیرضا پیرزاد و مهندس سعیده رحیم‌زاده تدوین شده است. نویسندگان در هفت فصل به مباحثی از جمله انواع مرتع، اهمیت مراتع، ارزش‌های گوناگون مراتع، گیاهان مرتعی ایران، مرفولوژی گیاهان، رشد در بوته‌‌ها و پهن‌برگ‌ها، پوشش گیاهی، مطالعه پوشش گیاهی، روش‌های اندازه‌گیری پوشش گیاهی و ظرفیت مرتع برای چرا پرداخته‌اند.
 
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «بیشترین سطح خشکی‌ها در کره زمین به مراتع اختصاص دارد. طبق آمار سازمان خواروبار کشاورزی جهانی بیش از 133/2 میلیارد هکتار مرتع در دنیا وجود دارد. براساس اعلام سازمان محیط زیست در سال 1384 سالانه 800 هزار هکتار از مساحت مراتع کشور کاسته می‌شود طبق آمار، سابقه دامداری در ایران به بیش از هفت هزار سال می‌رسد و در طی سالیان دراز برحسب نیاز انسان به محصولات کشاورزی، سطح وسیعی از مراتع تبدیل به زمین‌های کشاورزی شده و این امر موجب تشدید فشار چرای دام در مراتع باقیمانده شده است.»  
 
نویسندگان در ادامه آورده‌اند: «برای تغذیه یک رأس دام کوچک در سال حداقل دوهکتار مرتع متوسط درنظر گرفته می‌شود. حدود 75 میلیون واحد گوسفندی دام گرسنه در کشور وجود دارد که از علوفه موجود فقط می‌توان برای تغذیه حداکثر 30 میلیون استفاده کرد.»  
 
کتاب «مرتعداری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 211 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.
 
«طب دامپزشکی و نقش آن در فقه اسلامی»
این کتاب نوشته مشترک دکتر عارف هوشیاری و غلامرضا نجفی تازه‌کَند است. کتاب در پنج فصل تدوین شده شامل موضوعاتی مانند احکام و قوانین اسلام درخصوص حیوانات، نحوه ذبح حیوانات، حیوانات حلال‌گوشت، حرام‌گوشت و قوانین آن‌ها، مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و آناتومی عمومی حیوانات است.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «یکی از مهم‌ترین نگاه‌های اسلام توجه عمیق و جدی به موضوع پیشگیری است. اسلام اصول و نیازمندی‌های ذاتی انسان را برای پیروان خود در قالب آیات قرآن و احکام طوری آموزش می‌دهد که اجزای دقیق و درک صحیح اصول اسلام نه ‌تنها زندگی اخروی بلکه آسایش را در زندگی دنیوی برای انسان تامین می‌کند. پیروان واقعی اسلام با عمل به توصیه‌های اسلام می‌توانند برتر بودن این دین را نسبت به تمام کشفیات و قوانین بشر به اثبات برسانند.»
 
کتاب «طب دامپزشکی و نقش آن در فقه اسلامی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 167 صفحه به بهای 9 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.
 
«تولید سیب‌زمینی ارگانیک و مدیریت تلفیقی آفات آن»
این کتاب نوشته مشترک دکتر احمد توبه، مقصود ضیاء‌چهره، غلامرضا حمزه‌پور و دکتر محمدتقی آل‌ابراهیم و در 14 فصل تدوین شده است. «اصول کلی مدیریت تولید محصولات ارگانیک»، «سلامت خاک»، «گیاهان پوشش»، «نحوه انتخاب مزرعه»، «اصول مدیریت علف‌های هرز»، «ارقام توصیه‌شده سیب‌زمینی»، «روش‌های کاشت سیب‌زمینی»‌ و همچنین «مدیریت تغذیه گیاهان و خاک»، «مدیریت رطوبت غده‌های سیب‌زمینی»، «برداشت محصول»، «مصرف آفت‌کش‌ها در مزارع ارگانیک»، «مدیریت بیماری‌های سیب‌زمینی»، «مدیریت نماتدها» و «اختلالات غیربیماری‌زا» عنوان‌های 14 فصل این کتاب هستند.

نویسندگان معتقدند محتوای این کتاب در واقع دستورالعمل است و در مقدمه آورده‌اند که «دستورالعمل حاضر مطالب کلی را در زمینه روش‌های زراعی و مدیریت آفات در اختیار مخاطبان قرار داده و شامل عناوین و موضوعاتی است که با سلامت گیاه و کاهش مسائل و مشکلات مربوط به آفات محصول سیب‌زمینی مرتبط است.»
 
مولفان همچنین تاکید دارند این کتاب شامل بخش‌های مختلفی است اما ماهیت نظام‌های زراعی ارگانیک و ویژگی‌های آن‌ها موجب می‌شود تا هر بخش با بخش‌های دیگر ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. بیشترین اطلاعات قابل دسترس و موجود در زمینه نظام‌های زراعی ارگانیک گردآوری شده، اما نویسندگان معتقدند که ابزار کارآمد برای کنترل برخی آفات وجود ندارد؛ بنابراین لزوم انجام تحقیقات بیشتر در زمینه تولید محصولات ارگانیک به‌ویژه در مناطق زیر پوشش اجرای مدیریت آفات ضروری به‌نظر می‌رسد.

کتاب «تولید سیب‌زمینی ارگانیک و مدیریت تلفیقی آفات آن» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 245 صفحه به بهای 14 هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها