رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه آموزش زبان فارسی در جهان صرفا جنبه ادبی و فرهنگی ندارد، گفت: هرچه زبان فارسی گسترش پیدا کند امکان گسترش روابط اقتصادی و سیاسی بیشتر فراهم میشود، بنابراین آموزش و گسترش زبان فارسی در متن توسعه کشور جای دارد.
رئیس بنیاد سعدی در ابتدای این نشست اظهار کرد: امروز در سراسر جهان، زبان فارسی در حدود 400 دانشگاه در دورههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به صورت واحد اختیاری یا اجباری تدریس میشود و دانشجویان این رشتهها بیش از 10 هزار نفر هستند.
وی با بیان اینکه گسترش زبان هر کشوری در خارج از مرزهایش، نشانه اقتدار ملی آن کشور است، گفت: امروزه در جهان رابطه معناداری میان گسترش زبان یک کشور، با اقتدار ملی و تواناییهای آن کشور وجود دارد و میزان حضور آنها در میان کشورهای دیگر تابع شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه درباره زبان فارسی، زمینه فرهنگی ایران و پشتوانه ادبی زبان فارسی، یکی از پیشرانهای آموزش زبان فارسی در جهان بوده است، افزود: درباره گسترش زبان فارسی، فقط بحث ادبیات و فرهنگ مطرح نیست؛ علاوه بر آن، به هر اندازه که در توسعه اقتصادی و سیاسی موفق باشیم نیاز به زبان فارسی بیشتر میشود و هرچه زبان فارسی گسترش پیدا کند امکان گسترش روابط اقتصادی و سیاسی بیشتر فراهم میشود.
وی تصریح کرد: بنابراین آموزش زبان فارسی در جهان صرفا جنبه ادبی و فرهنگی ندارد بلکه در متن توسعه کشور جای دارد و بنیاد سعدی به عنوان موسسهای که اساسنامهاش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این وظیفه را برعهده دارد.
شرکت 12 هزارنفر در کلاسهای آزاد زبان فارسی جهان
رئیس بنیاد سعدی با اشاره به فعالیتهای بنیاد سعدی در خارج از کشور گفت: معاونت بینالملل با کمک 80 نمایندگی خود در خارج از کشور، تقریبا 250 کلاس آموزش زبان فارسی برگزار میکند و حدود 12 هزارنفر فارسیآموز در این کلاسها شرکت میکنند و 140 مدرس و معلم زبان فارسی بومی این کلاسها را اداره میکنند که از طرف بنیاد سعدی پشتیبانی میشوند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که ایرانیان مهاجر حضور دارند، کلاسهای آخر هفته برای فرزندان آنان با پشتیبانی بنیاد سعدی در زمینه مالی و ارائه منابع آموزشی برگزار میشود. در مدرسههای هشت کشور جهان نیز زبان فارسی تدریس میشود که در برخی مدرسهها آموزش زبان فارسی الزامی و در برخی به عنوان زبان دوم، اختیاری است.
حداد عادل با اشاره به دورههای دانشافزایی در داخل و خارج کشور اظهار کرد: از سال 1392 تاکنون، 1250 فارسیآموز در دورههای دانش افزایی بلند مدت تابستانه ما حضور داشتهاند. همچنین درسال گذشته هشت دوره دانش افزایی کوتاه مدت برای استادان و فارسی آموزان کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق، ترکیه، لبنان، بلغارستان و افغانستان در بنیاد سعدی برگزار کردیم.
وی گفت: همچنین برگزاری المپیاد زبان فارسی در روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین و قزاقستان از دیگر اقدامات مهم بنیاد سعدی است و در گسترش همکاریهای خود، با تعدادی از موسسات علمی و دانشگاههای داخل و خارج کشور قراردادهای همکاری به امضا رساندهایم.
طرح تالیف 22 مجموعه آموزشی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
رئیس بنیاد سعدی در ادامه به برخی از فعالیتهای معاونت آموزش و پژوهش این بنیاد اشاره کرد و افزود: طرح تألیف 22 مجموعه آموزشی شامل 68 جلد کتاب که تاکنون حدود 10 جلد منتشر شده یا در مسیر انتشار نهایی قرار گرفته است در دستور کار داریم که از جمله آن کتابها، «ایرانشناسی، لذت خواندن، واژه (2 جلدی) گام اول (با 8 زبان واسط)، مینا، ادبیات فارسی، دستور آموزشی» است.
حداد عادل تصریح کرد: این کتابها بر اساس نظریهها و دانش خاصی، تحت عنوان «آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» با بهترین کیفیت و دربر داشتن راهنمای تدریس در ابتدای آن تدوین و طراحی شده است.
وی با اشاره به کتاب دو جلدی «مرغ مینا» گفت: اسم این کتاب به اعتبار پرنده «مرغ مینا» که سخنگو است، نامگذاری و نرم افزار آن در فضای مجازی برای استفاده در تلفنهای همراه ایجاد شده است. کتاب گام اول نیز برای فارسی آموزان سطح نو آموز تدوین شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این کتابها در سراسر جهان قابل عرضه است، افزود: از دیگر فعالیتهای سال گذشته بنیاد سعدی در معاونت آموزش، برگزاری سی دوره تربیت معلم فارسی است. همچنین آزمون مهارت زبان فارسی به نام «آمفا » نیز مراحل نهایی تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی را طی میکند که با نهایی شدن این طرح، برای اولین بار دارای یک آزمون مهارت زبان در ایران خواهیم شد.
رونمایی از سند راهبردی آموزش زبان فارسی درجهان
در بخش دیگری از این نشست سیدمحمدرضا دربندی، معاون امور بینالملل بنیاد سعدی از «سند راهبردی آموزش زبان فارسی در جهان» رونمایی کرد و گفت: از دوسال قبل طبق برنامهریزیهای خود، جهت آموزش زبان فارسی، جهان را به ده منطقه تقسیم کردیم. برای تنظیم این سند کارگروههایی تشکیل شد و ده شورای راهبردی برای ده منطقه تشکیل دادیم که هر شورا 12 عضو از سفرا، کارشناسان وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی داشت.
وی در ادامه افزود: تا 5 سال آینده رایزنان فرهنگی برای آموزش زبان فارسی باید براساس سند راهبردی آموزش زبان فارسی، فعالیتهای خود را برنامهریزی و اجرا کنند و بودجه نیز بر اساس این سند در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
استفاده از فضای مجازی و نرمافزارها برای آموزش زبان فارسی
عباس نجار، مدیر آموزش بنیاد سعدی نیز درباره تازهترین اقدامات در زمینه استفاده از فضای مجازی برای آموزش و تولید نرم افزارهای زبان فارسی گفت: برای ما استفاده از نرمافزارها و فضای مجازی بسیار مهم است بنابراین نرمافزارهایی در بستر وب برای آموزش کاربردی زبان طراحی شده است. اولین نرم افزار ما، آموزش واژه «مینا» است که جهت آموزش واژههای پر بسامد برای افزایش مهارت واژگانی طراحی شده است و از طریق برنامههای «گوگل پلی» و «بازار» قابل نصب بر روی تلفن همراه است.
نظر شما