پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
درخواست مردم از دولت‌ها در سایه آموزش پدید می‌آید

گری لو‌ئیس، نماینده سازمان ملل متحد در ایران در نشست آرمان‌های توسعه پایدار یکی از راه‌های رسیدن به این آرمان‌ها را درخواست مردم از دولت‌ها دانست که در سایه آموزش پدید می‌آید.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل پنجشنبه 14 اردیبهشت 96 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای اهل قلم فرهنگ و هنر برگزار شد. در این نشست گری لوئیس، نماینده سازمان ملل متحد به تشریح برنامه آرمان‌های توسعه پایدار سازمان ملل پرداخت و در جریان این نشست خواست مردم از دولت‌ها را یکی از راه‌های رسیدن به این آرمان‌ها دانست.
 
وی در ابتدای این نشست کوتاه با سلام و خوشامدگویی به حضار با زبان فارسی و عذرخواهی به خاطر نداشتن تسلط کافی بر زبان فارسی شروع به صحبت کرد و در ادامه دستیار او ندا مبرا برای ترجمه حرف‌های وی و حضار نماینده سازمان ملل را همراهی کرد.
 
ابتدای جلسه را لوئیس با سوال از حضار شروع کرد و از آن‌ها خواست تا بزرگترین تهدید حال حاضر دنیا را از نظر خود بیان کنند، جنگ، سیاستمداران، محیط زیست و آگاهی نداشتن مردم دلایلی بود که برشمرده شد و لوئیس در جواب گفت همه دلایلی که بیان شد به توسعه برمی‌گردد و این آرمان‌ها برای اصلاح همه مشکلات جامعه جهانی تدوین شده است.
 
وی در ادامه صحبت‌هایش به تاریخچه تدوین برنامه آرمان‌های توسعه پایدار پرداخت و گفت: در شهریور سال 2015 همزمان با حضور روسای کشورهای عضو سازمان ملل و همچنین در روز سخنرانی رئیس جمهور ایران این سند به تصویب و امضای تمام 193 کشور عضو سازمان ملل در آمد.

به گفته وی، بر طبق این سند طی پانزده سال و تا سال 2030 همه این آرمان‌ها باید تحقق یابند تا در طول یک قرن آینده شاهد توسعه‌ای پایدار برای همه کشورهای جهان باشیم. به عقیده وی طی سی سال کار در سازمان ملل این برنامه منسجم‌ترین و بهترین سندی است که تا به حال تدوین شده است.
 
نماینده سازمان ملل سپس به توضیح برخی از آرمان‌های هفده‌گانه توسعه پایدار، به‌خصوص مهم‌ترین آرمان‌ها برای ایران، پرداخت و در ابتدا آرمان هفدهم: مشارکت برای دستیابی به آرمان‌ها را وظیفه همه اعم از دولت‌ها، مردم و تمامی نهادهای خصوصی و دولتی دانست. وی کاهش نابرابری‌ها را نه تنها در درون کشورها بلکه در کل دنیا از آرمان‌های این برنامه دانست و سپس به تشریح تلاش برای رسیدن به شهرهای پایدار و همچنین زندگی زیر آب پرداخت.
 
گری لوئیس زندگی روی زمین و آب سالم و تاسیسات بهداشتی را از ضروری‌ترین آرمان‌ها برای ایران به خاطر شرایط جغرافیایی مانند کم آبی و همچنین بیابان‌زایی و از طرف دیگر به خاطر شرایط اجتماعی مانند جمعیت 70 درصدی شهرنشین و مصرف بی رویه و غیراصول  آب توسط این جمعیت دانست.
 
وی در ادامه نشست به پاسخ سوالات حضار پرداخت و در جواب این‌که چه تعهدی برای ملزم بودن دولت‌ها به این برنامه وجود دارد، گفت: دنیا را یک دولت اداره نمی‌کند اما 193 کشور عضو به یک برنامه جامع و منسجم برای توسعه پایدار رسیده‌اند و آن را امضا کرده‌اند، که این خود نشان از عزم جدی دولت‌ها برای اجرای این برنامه دارد. از سوی دیگر دولت‌ها جدای از نظارت سازمان ملل بر پیشرفت این اهداف دولت‌ها می‌توانند در اواسط جولای سال جاری میلادی به صورت داوطلبانه گزارش پیشرفت برنامه‌ آرمان‌های توسعه پایدار در کشور مطبوع خود را به سازمان ملل ارائه دهند که ایران یکی از اولین کشورهایی است که برای ارائه این گزارش اعلام آمادگی کرده است.
 
وی در ادامه سوالات در جواب به این سوال که با توجه به این که اکنون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستیم سازمان ملل برای نشر این برنامه و اهداف آن از طریق کالاهای فرهنگی مانند کتاب چه اقدامی انجام داده است گفت: یکی از کارهای سازمان ملل برگزاری چنین نشست‌هایی است و همچنین توجه به رسانه‌ها برای انتشار هر چه بیشتر آن در بین مردم.
 
گری لوئیس در پاسخ به آخرین پرسش در خصوص این که فقر تنها فقر اقتصادی نیست و فقر آگاهی شاید بزرگترین سد جلوی این برنامه باشد که این فقر نه تنها شامل مردم بلکه شامل زمامدارانی که تنها به منافع خود فکر می‌کنند نیز می‌شود و برای رد شدن از این سد چه باید کرد؟ و در پاسخ گفت: همانطور که قبلا به این موضوع اشاره شده است، آگاهی مردم مهمترین آرمان است و این آگاهی باعث می‌شود تا مردم از دولت‌ها بخواهند که بخش‌های خصوصی اقتصادی و صنعتی می‌توانند با تلاش برای رسیدن به انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین ارائه راه‌کارهایی برای دولت‌ها یاریگر آن‌ها باشند.

در پایان نماینده سازمان ملل پس از تشکر از حاضران، از همه خواست تا با مطالعه و تلاش برای آگاهی رسانی اجتماعی در این عرصه سهم خود را به جامعه بین‌المللی ادا کنند.
  
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها