شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
معاون فرهنگی وزیر ارشاد از ارائه‌ تسهیلات  راه‌اندازی کتاب‌فروشی خبر داد

سیدعباس صالحی معاونت فرهنگی گفت: برای راه‌اندازی و تجهیز و توسعه‌ کتاب‌فروشی در شهر‌های مختلف ایران تسهیلات می‌دهد. دستور‌العمل اجرایی طرح دو هفته آینده اعلام می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدار با اهالی فرهنگ و نشر عصر امروز (7 اسفندماه) در کتاب‌فروشی پیام عدالت حضور یافت.

 وی در این بازدید اظهار کرد: بازدید از کتاب‌فروشی نشر پیام عدالت را به این دلیل انتخاب کردیم که تاکنون حدود ششصد عنوان کتاب منتشر کرده است. پیام  عدالت از ناشران پُرکار محسوب می‌شود. همچنین این کتاب‌فروشی از  سرمایه‌های انسانی حوزه فرهنگ و نشر نیز به حساب می‌آید. دلیل دیگر بازدید از این کتابفروشی هم محل آن است. این کتاب‌فروشی پایین‌تر از راسته کتاب‌فروشی‌ها انقلاب است و باید به لحاظ فرهنگی بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد.
 
صالحی در این دیدار در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره‌ این‌که « صدور مجوز فعالیت موزعان در چه مرحله‌ای است؟» گفت: تاکنون فقط ناشران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت می‌کردند و موزعان مجوز نداشتند. بنا به تأکید موزعان به ویژه موزعان حرفه‌ای‌تر که عدم مجوز ارشاد چالش‌هایی را  برای‌شان  ایجاد می‌کرد، به دلیل فقدان مجوز  از تسهیلات و حمایت‌ها محروم می‌شدند. آیین‌نامه جدیدی در این‌باره مصوب شد. موزعانی علاقه‌مند می‌توانند از این امکان استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: صدور مجوز برای موزعان صورت می‌گیرد. چالش‌های موجود رفع شده و این مسأله حل شده است. در گام نخست ابتدا موزعان علاقه‌مند برای دریافت  مجوز می‌توانند اقدام ‌کنند. تصمیم درباره موزعان بدون مجوز در مرحله بعد اتخاذ خواهد شد.
 
محمد سلگی، رئیس اداره‌ کتاب و کتاب‌خوانی، در تکمیل پاسخ به این پرسش، گفت: موزعان پروانه فعالیت نداشتند. در آیین‌نامه جدید صدور پروانه نشر، به موزعان اجازه داده شد تا مجوز داشته باشند؛ چون وقتی این مجوز را نداشتند مشکل زیادی برایشان ایجاد می‌شد. به نسبت ناشران موزع اندک است، لذا اجبار و الزام به گرفتن  پروانه نشر برای موزعان شکل نگرفته است. در صدور مجوز  اولویت هم با موزعان حرفه‌ای است.
 
سیدعباس صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تاثیر نتایج کتاب‌گردی‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از همان آغاز  طرح کتاب‌گردی چند هدف دنبال می‌شد؛ نخست ما ضرورت حضور در فضای کتاب‌فروشی و مجامع فرهنگی را احساس می‌کردیم. دوم این‌که ضرورت دارد با ناشران و کتاب‌فروش‌ها در محیط کارشان دغدغه‌ها و مسائل حوزه فعالیت‌شان را بشنویم و مطرح شود و پیگیری‌ شود. همچنین با کتاب‌گردی دنبال توجه بیش‌تر به کتاب‌فروشی‌ها بودیم. در ادامه‌ توجه بیش‌تر کتاب‌فروشی‌ها و تقویت آن‌ها طرح‌ تخفیف در کتاب‌فروشی‌ها به عنوان‌های عیدانه و تابستانه و... کتاب  دنبال شد تا به مردم از ستیهلات یارانه‌های حوزه کتاب  در کتاب‌فروشی‌ها استفاده کنند و رونقی بیش‌تر به کار کتاب‌فروشی‌ها داده شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتابفروشی‌ها همواره از برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب گله‌مند بودند اما برای تقویت کتاب‌فروشی‌ها تصمیم گرفته شد، یارانه  و تخفیف‌های نمایشگاه‌های استانی کتاب  تا یک ماه بعد آغاز نمایشگاه در کتاب‌فروشی مرکز استان نیز قابل بهره‌برداری باشد.
همچنین مجید هادی، مدیر مسئول انتشارات پیام عدالت در ادامه، گفت: در انتشارات پیام عدالت بیش از 25 نفر عضو فعالیت می‌کنند و تاکنون ششصد  عنوان کتاب منتشر شده است. این انتشارات بیشتر روی انتشار کتاب‌های مرجع، دایرة‌المعارف‌ها و کتاب‌های نفیس تمرکز دارد.
 
وی افزود: تمام دانشنامه‌ها و دایره‌المعارف‌ها پیش از این ترجمه بودند اما کتاب‌هایی که اکنون در این انتشارات در حال آماده‌سازی و انتشار هستند به صورت تقسیم‌بندی شده یک سوم از کتاب‌ها منبع غربی گرفته شده‌اند، یک سوم درخصوص ایران و یک سوم درباره اسلام هستند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها