پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
«روایت رهایی» بازگو شد/ معرفی شهید مهندس مرجانی در یک کتاب

کتاب «روایت رهایی» که به کوشش غلامرضا خارکوهی تدوین شده است به شهید مهندس جهانگیر مرجانی می‌پردازد.

غلامرضا خارکوهی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «کتاب روایت رهایی» به کوشش کنگره شهدای استان گلستان با شمارگان هزار نسخه منتشر شد. این نخستین کتابی است که درباره ابعاد مختلف زندگی و خدمات شهید مهندس جهانگیر مرجانی منتشر شده است.
 
وی درباره محتوای این اثر افزود: این کتاب براساس مطالعات اسنادی و تاریخ شفاهی درباره 33 موضوع، خاطراتی از تولد تا شهادت مهندس مرجانی را در بر می‌گیرد و برای تدوین آن از خاطرات شفاهی همسر، فرزندان، والدین، خواهران و برادران، دوستان و همرزمان شهید استفاده کرده است.
 
خارکوهی درباره اسناد و تصاویری که در این کتاب آورده شده است، گفت: بخشی از مطالب این کتاب مستند به نامه‌ها و یادداشت‌های خود شهید به‌ویژه دفترچه خاطراتش می‌پردازد. شهید مرجانی از روز اعزام تا ایام شهادت خود را در واحد تخریب لشکر 25 کربلا به‌صورت روزشمار به نگارش در آورده بود که در تالیف این کتاب بسیار مفید بود.
 
این تاریخ‌نگار درباره ویژگی‌های شهید گفت: شهید مهندس جهانگیر مرجانی در سال 1337 متولد شد و در تاریخ یازدهم بهمن 65 در عملیات کربلای 5 در جبهه شلمچه بر اثر اصابت ترکش، به شهادت رسید. مهندس مرجانی در میان شهدای کارمند شهید شاخص و نمونه یک کارگزار دولت اسلامی بود. خلاقیت، اخلاق، نظم، وظیفه‌شناسی، آراستگی، تعهد، تخصص، مردم‌داری، ولایتمداری، دقت در کار، مراقبت از بیت‌المال و اموال، تواضع، ساده‌زیستی از ویژگی‌های او بود.
 
این پژوهشگر درباره اهمیت انتشار این خاطرات توضیح داد: شخصیت‌هایی مثل مهندس مرجانی بهترین الگوهای تربیتی برای درس، کار، زندگی فردی و اجتماعی جوانان ما هستند. ارتباط نسل جدید با این اسوه‌های فداکار و سختکوش جامعه، موجب واکسینه شدن جوانان در برابر اندیشه‌های انحرافی و غرب‌زدگی می‌شود.
 
به گفته وی، کتاب «روایت رهایی» دوشنبه 22 آذرماه در مراسمی در استان گلستان رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها