وضعیت نشر دانشگاهی در گفتوگو با روسای انتشارات دانشگاهی/6
امیرشاهکرمی: چاپ سنتی کتاب در دانشگاه تربیت مدرس متوقف شده است/ توسعه همکاری با ناشران مطرح بینالملل
سید نجمالدین امیرشاهکرمی، رئیس انتشارات دانشگاه تربیت مدرس ضمن اشاره به کارنامه این مرکز در سال گذشته و جاری درباره برنامههای راهبردی نشر این دانشگاه گفت: با توقف چاپ فیزیکی کتاب در دانشگاه تربیت مدرس تولید کتاب الکترونیکی از راهبردهای اصلی دانشگاه است.
وی درباره فعالیتهای این مرکز در سال تحصیلی گذشته افزود: در سال 94 انتشارات دانشگاه در مجموع 18 عنوان کتاب به بازار نشر عرضه کرده که پنج عنوان ترجمه و مابقی تالیف است. انتشارات دانشگاه از ابتدای تاسیس، 125 شماره نشریه منتشر کرده که دو نشریه در دو حوزه علومانسانی و کشاروزی در پایگاه «آِیاسآی» و «اسکوپوس» نمایه شدهاند.
توقف چاپ کتاب به روش سنتی در دانشگاه تربیت مدرس
امیرشاه کرمی در تشریح برنامههای کاربردی انتشارات دانشگاه تربیت مدرس گفت: چاپ سخت یا سنتی در دانشگاه تربیت مدرس از تابستان 95 متوقف شده است. فقط براساس سفارش اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس یا ناشر به تولید کتاب کاغذی اقدام میکنیم. هدف اصلی ما انتشار همه کتابهای دانشگاه بهصورت EPUB یا عرضه آنها در فروشگاههای الکترونیکی کتاب است. انتشار نسخه فیزیکی فقط با اعلام درخواست کاربر صورت میگیرد.
رئیس انتشارات دانشگاه تربیت مدرس افزود: استاندارسازی بینالمللی و نمایهسازی نشریات مستعد دانشگاه تربیت مدرس در کمتر از یکسال آتی از برنامههای راهبردی و کلان این دانشگاه است. ارتقاء ارائه وکیفیت محتوای کتابهای اعضای هیات علمی نیز از دیگر برنامههای انتشارات دانشگاه است.
کاهش هزنیهها به دنبال توجه به نشر الکترونیک
امیرشاه کرمی درباره کاهش هزینهها با اجرای برنامه تولید کتاب الکترونیک اظهار کرد: دانشگاه با اجرای برنامه نشرکتاب دیجیتال، در زمینه فرآیند چاپ، هزینههای خود را کاهش داده است؛ بهعبارت دیگر هزینههای نشر و ضایعات زیست محیطی با بارگذاری نسخه کتاب دیجیتال از طریق سامانههای الکترونیکی کاهش یافته است.
رئیس انتشارات دانشگاه تربیت مدرس درباره تاثیر نتایج «برجام» بر تبادلات علمی دانشگاه تربیت مدرس در عرصه بینالمللی افزود: یادآور میشوم که حتی در زمان اعمال تحریمها اعضای هیات علمی به واسطه فرصت مطالعاتی کم و بیش جریان تبادلات علمی خود را حفظ کردهاند؛ بهعبارت دیگر ارتباطات علمی در دوران تحریم بهصورت بین فردی از بین نرفت.
وی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاهها در دوران بعد از تحریم ادامه داد: افزایش و توسعه همکاری با دانشگاههای صاحب علوم و فناوری مورد نیاز دانشگاههای ایران رویکرد اصلی در تبادلات علمی است. تمایل تقویت همکاری از دو طرف وجود دارد. دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی دانشگاه تربیت مدرس مسئول اصلی پیگیری این جریان است.
افزایش همکاری بینالمللی در حوزه نشر
امیرشاه کرمی درباره برنامههای انتشارات دانشگاه برای تقویت ارتباط با ناشران بینالمللی گفت: در زمینه انتشارات نیز به دنبال توسعه همکاریها با کشورهای صاحب استاندارد نشر هستیم. موسسات برتر با اطمینان از رعایت استانداردهای لازم به نمایه آثار دانشمندان ایرانی اقدام میکنند.
مروری بر پرونده
رئیس انتشارات دانشگاه صنعتی شریف معتقد است با توجه به مباحث اقتصاد مقاومتی با رویکرد معیارهای دانشبنیان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه نشر به عرصه بینالمللی کرده است. متن کامل گفتوگوی خبرنگار ایبنا با حمیدرضا شهابی را اینجــــــــــا بخوانید.
رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که دسترسی به کتابها و پایاننامههای فارسی از جمله مهمترین درخواست طرفهای قرارداد علمی با دانشگاه شهید بهشتی است. متن کامل گفتوگوی ایبنا با دکتر رائد فریدزاده را اینجـــــــــــا بخوانید.
مدیرعامل موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است نظام آموزشی ما متاسفانه بر نتایج پژوهشهای خارجی استوار است و باید به این نکته اشاره کنم که وضعیت نشر دانشگاهی خوب نیست. گفتوگوی خبرنگار ایبنا با مهندس محمدمهدی روحانی مشهدی را اینجـــــــــــا بخوانید.
مدیر تولید و نشر آثار علمی دانشگاه امام صادق(ع) تولید 100 عنوان کتاب از اهداف دانشگاه امامصادق است. گفتوگوی کامل خبرنگار ایبنا با رضا دیبا، مدیر تولید و نشر آثار علمی دانشگاه امام صادق(ع) را اینجــــــــــــا بخوانید.
رئیس مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی(ره) مهمترین مشکل نشر دانشگاهی را توزیع و فروش کتاب دانست که عملکرد این دانشگاه را با وجود چهار فروشگاه خوب ارزیابی کرد. گفتوگوی کامل خبرنگار ایبنا با دکتر دکتر امیر زندمقدم را اینجــــــــــــا بخوانید.
نظر شما