آزمون پایان دوره هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور بیش از 200 فارسیآموز از 41 کشور جهان برگزار شد.
شهناز احمدی قادر، مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسیآموزان درباره نحوه برگزاری آزمون پایان دوره اظهار کرد: در این آزمون پس از پاسخ به سوالات کتبی چهار گزینهای، فارسیآموزان در آزمون نگارش حضور یافتند و سپس در آزمون شفاهی گفتار به سوالات استادان پاسخ دادند. بلافاصله پس اتمام آزمون، تصحیح برگههای امتحانی فارسیآموزان در دستور کار مدرسان قرار گرفت و نمره فارسیآموزان در کارنامه آنها ثبت شد.
وی ادامه داد: آزمون چهار گزینهای دارای ۵۰ سوال تستی بود که فارسیآموزان باید از بین چهار گزینه، یک گزینه را بهعنوان پاسخ صحیح انتخاب میکردند. در آزمون نگارش نیز فارسیآموزان باید از بین چهار موضوع پیشنهادی، یک موضوع را انتخاب و مطلبی با 120 تا 150 واژه مینوشتند.
به بیان احمدی قادر، آزمون گفتار برای هر زبانآموز با حضور دو ارزیاب انجام شد که فارسیآموز باید در 10 دقیقه به سوال ارزیاب بهصورت شفاهی پاسخ میداد، ضمن آنکه آزمون گفتار صرفا بهصورت تکگویی و پرسخ و پاسخ نیست، بلکه ارزیاب با فارسیآموز وارد گفتوگو میشود و در نهایت به قدرت درک فارسیآموز و همچنین کاربرد درست مولفه دستوری و سطح بکارگیری واژه، نمره جداگانه داده میشود.
مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسیآموزان، درباره علت استفاده از دو ارزیاب برای آزمون نگارش و گفتار گفت: به جهت اینکه آزمونهای تولیدی سلیقهای است، امکان دارد که نمره یک ارزیاب خیلی دقیق نباشد، به همین دلیل از دو ارزیاب استفاده میکنیم و نهایتا میانگین نمرهها، بهعنوان نمره نهایی آن فارسیآموز درنظر گرفته میشود.
وی درباره سطحبندی فارسیآموزان و منابع درسی بکار گرفته شده در این دوره نیز اظهار کرد: فارسیآموزان در شش سطح پایه، میانی، پیشمیانی، فوقمیانی، پیشرفته و یک سطح فوق پیشرفته دستهبندی شده بودند. با توجه به تجارب سالهای گذشته در پنج سطح منابع درسی تعریف کردیم و مورد استفاده قرار گرفت.
احمدی قادر اضافه کرد: فارسیآموزان سطح فوق پیشرفته، باید کارهای پروژهای انجام دهند و مقاله و سفرنامه بنویسند. آنها همچنین طی چند جلسه با استادان برجسته، دورههای آموزشی را گذراندند و از اماکن مختلف مثل کتابخانهها بازدید کردند. ما متناسب با نیاز و انتظارات خود آنها، برای این گروه از فارسیآموزان، برنامهریزی کرده بودیم.
مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسیآموزان در پایان گفت: تاکید ما بیشتر روی مسئله ارتباط بود و خیلی روی آن کار کردیم و نهایتاً از چهار مهارت نوشتن، خواندن، شنیدن و گفتن، آزمون گرفته شد.
قرار است در آئین اختتامیه علاوه بر گواهی حضور در دوره، کارنامهای که در آن نمرههای تعیین سطح، نمرههای آزمون پایان دوره و یک نمودار رشد مهارت زبانآموزان که حاصل مقایسه دو آزمون تعیین سطح ابتدایی و پایانی است، به فارسیآموزان داده شود.
بنابراین گزارش، در طول برگزاری دوره دانشافزایی و کلاسهای آموزشی، فارسیآموزان سطح پیشرفته و فوق پیشرفته از حضور نویسنده مطرح ادبیات کودک و نوجوان کشور، هوشنگ مرادی کرمانی نیز در کلاس خود بهرهمند شدند و با وی به گفتوگو پرداختند. مرادی کرمانی نیز تعدادی از کتابهای امضاء شده خود را به فارسیآموزان هدیه کرد.
فارسیآموزان حاضر در این دوره از دانشافزایی زبان فارسی، در ادامه برنامههای فرهنگی و گردشگری خود به اصفهان سفر کردند تا بازدیدی از اماکن گردشگری و تاریخی پایتخت فرهنگی کشورمان داشته باشند.
هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی، توسط بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسیآموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.
نظر شما