کتاب «رسانه ملی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بر آن است که مختصات اجرایی و زمینههای اقدام عملی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، راهکارهای رسانهای، ایجاد ظرفیتهای فرهنگی و دینی را در فرهنگ عمومی شناسایی کند.
در این کتاب تلاش محققان و پژوهشگران عرصه دین، اقتصاد و رسانه بر آن است که مختصات اجرایی و زمینههای اقدام عملی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، راهکارهای رسانهای، ایجاد ظرفیتهای فرهنگی و دینی را در فرهنگ عمومی شناسایی کنند.
در این نوشتار که جمعی از نویسندگان و پژوهشگران با بهرهگیری از اندیشه صاحبنظران و متون دینی همچون آیات قرآن کریم و روایات نگاشتهاند، به زمینههای شکلگیری و ساخت اجتماعی اقتصاد مقاومتی در فرهنگ عمومی و موانع آن با تکیه بر نقش رسانه ملی اشاره شده است. امید است مورد استفاده و بهرهگیری نخبگان، سیاستگذاران، برنامهریزان و برنامهسازان رسانه ملی قرار گیرد.
در بخشی از مقدمه این کتاب میخوانیم: «با ظهور انقلاب اسلامی و شکلگیری حکومت اسلامی در ایران سخن از تلاش و کوشش برای عدم تبعیت از دشمن به میان آمد و نگاهها به سمت آموزههای وحیانی دوخته شد. ظهور چنین حکومتی آن هم در منطقه آسیای جنوب غربی که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد. موفقیت در پیمودن گامهای زنجیره تمدن اسلامی و الهامبخش شدن حکومت اسلامی برای دیگران ملتها، ضرورت نظریهپردازی و برنامهریزی برای دستیابی به عوامل مقوم ملت یعنی اقتصاد، علم و فناوری و فرهنگ است.
عدم موفقیت دشمنان در عرصه نظامی و تلاش ناکام آنان برای مقابله و تغییر حکومت اسلامی، دشمن را ناگزیر به ورود به عرصههای دیگر کرد. یکی از این عرصهها که در سالهای اخیر نیز بسیار مورد توجه دشمن بوده است، عرصه اقتصادی است.
انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریهپردازی و الگوسازی در این عرصه شد که با درایت و راهبری رهبر فرزانه انقلاب، حرکت در این مسیر آغاز و طی گامهایی که با رهنمودهای معظمله برداشته شد ایشان الگوی «اقتصاد مقاومتی، را یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور و راهحل مشکلات اقتصادی کشور دانستند.
رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.»
اگرچه موضوع اقتصاد مقاومتی به نوعی همه نظام را در برمیگیرد؛ چه دستگاههای دولتی، چه خصوصی و چه تکتک افراد جامعه، ولی به دلیل جایگاه و نقش برخی از نهادها همچون نهادهای اقتصادی، فرهنگی و آموزشی نقش این گونه نهادها اهمیت بیشتر پیدا میکند.
در این میان نقش مهم و اساسی رسانه ملی با توجه به کارکردهای مختلف آن در حوزههای مختلف نظیر تبیین، ترویج و تبلیغ اصل مهم سیاست اقتصاد مقاومتی و همچنین مطالبهگری از مسئولیت به خوبی روشن میشود.
حضور رسانه ملی در این عرصه، مستلزم تعیین ماموریت، هدفگذاری صحیح، تبیین راهبردها و سیاستگذاری متناسب با اهداف، برنامهریزی جامع محتوایی، برنامهسازی مطلوب و مدیریت هوشمندانه و کارآمد است.
رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، مفهوم شناسی، ابعاد و مؤلفههای اقتصاد مقاومتی، آیات و روایات وارده در این موضوع، نقشه راه پیادهسازی اقتصاد مقاومتی، راهبردهای رسانه ملی در این زمینه، سوژهها و ایدههای کاربردی، کارشناسان خبره و صاحب اثر و قابل استفاده در رسانه ملی و همچنین پیشنهاد منابع، مقالات و پایاننامههای نگاشته شده در موضوع اقتصاد مقاومتی ساختار اثر حاضر را تشکیل میدهد.
کتاب «رسانه ملی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با شمارگان 600 نسخه در 380 صفحه به بهای 250 هزار ریال از سوی اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه منتشر شده است.
نظر شما