فریدون طاعتی، مسئول کتابفروشی طاعتی رشت، درباره مهمترین دستاورد اجرای «تابستانه کتاب» گفت: اگر تا پیش از این بنهای کاغذی و الکترونیک تنها در اختیار عدهای خاص قرار میگرفت و مخاطبان واقعی کتاب از آن محروم بودند، امروز هر ایرانی در هر گوشه کشور میتواند با مراجعه به کتابفروشیها، به صورت خانوادگی از این یارانه استفاده کند.
وی در تشریح این موضوع گفت: نمایشگاههای استانی موقعیت خوبی به لحاظ فرهنگی در اختیار مرد سایر استانها قرار میدهد، اما ضمن اینکه برپایی این نمایشگاهها برای مسئولان فرهنگی استان هزینههای بسیاری در پی دارد، ناشران نیز مجبور میشوند با صرف هزینههای زیاد کتابهای خود را از تهران و شهرهای دیگر به استانهای مختلف ببرند؛ همچنین مردم برای حضور در این نمایشگاهها، یافتن کتابهای مورد نظر خود و استفاده از تخفیف 20 درصدی کتاب، با مشکلات بسیاری روبه رو میشوند.
مسئول کتابفروشی طاعتی رشت افزود: ارائه مستقیم یارانه کتاب به مردم در قالب طرحهایی چون «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» قطعا بهترین شیوهای بوده که تا کنون اجرا شده، به طوری که با اقدامات و پیگیریهای خانه کتاب، این اطمینان حاصل شده که یارانه کتاب واقعا به دست مردم میرسد، اتفاقی که پیش از این در ارائه یارانه به کاغذ و بن کتاب رخ نمیداد.
طاعتی توزیع عادلانه یارانه کتاب را بزرگترین دستاورد این طرح عنوان کرد و گفت: فارغ از اینکه اجرای «تابستانه کتاب» رکود نسبی کتابفروشان در این ایام را التیام میبخشد، مهمترین دستاورد این طرح این است که اگر تا پیش از این بنهای کاغذی و الکترونیک تنها در اختیار عدهای خاص قرار میگرفت و مخاطبان واقعی کتاب از آن محروم بودند، امروز هر ایرانی در هر گوشه کشور میتواند با مراجعه به کتابفروشیها به صورت خانوادگی از این یارانه استفاده کند.
وی با اشاره به مشارکت فعالانه کتابفروشی طاعتی در مجموعه طرحهای حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از ابتدا با پیشنهاد موسسه خانه کتاب در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» شرکت کردیم که البته به دلیل اینکه بسیاری از مردم از این طرح مطلع نبودند، نتوانستیم همه سقف یارانه اختصاص دیافته را استفاده کنیم؛ سپس در «عیدانه کتاب» شرکت کردیم که با اطلاعرسانی بهتر، استقبال گسترده مردم را در پی داشت و امروز هم با طرح «تابستانه کتاب» میزبان علاقهمندان کتاب و کتابخوانی هستیم.
مسئول کتابفروشی طاعتی رشت اجرای این گونه طرحها را فرصتی برای جذب مخاطب بیشتر از سوی کتابفروشان دانست و گفت: این حرکت میتواند عامل انگیزانندهای باشد تا افراد مستعد کتابخوانی و یا افرادی که با کتاب و کتابخوانی میانهای ندارند، برای اولین بار به کتابفروشیها بیایند و دقیقا همینجا است که نقش یک کتابفروش حرفهای برای جذب مخاطب مشخص میشود. به همین دلیل ما هم در بحث اطلاعرسانی «تابستانه کتاب» فعالیتهایی اختصاصی داشتیم و به صورت سنتی و با استفاده از فضای مجازی به تبلیغ این طرح در استان گیلان پرداختیم.
نظر شما