«بحران معرفتشناختی؛ روایت دراماتیک و فلسفه علم» به قلم «السدیر مک اینتایر» با ترجمه سید علیرضا بهشتی از سوی نشرناهید منتشر شد. مک اینتایر در این کتاب در صدد است تا به چیستی معرفتشناختی از دریچه دراماتیک بپردازد.
نویسنده در این کتاب به تعریفی از «بحران معرفتشناختی» مینویسد: «ابتدا وضعیت افراد عادی را در نظر بگیرید که در چنین بحرانهایی در غلتیدهاند. مثلا کسی را در نظر بگیرید که باور داشته که نزد کارفرمایان و همکارانش از اعتبار بالایی برخوردار است و ناگهان از کار اخراج میشود یا کسی که برای عضویت در باشگاهی که فکر میکرده همه اعضای آن دوستانش هستند اقدام کرده و از ورود به آن محروم میشود، یا کسی که عاشق میشود و نیاز دارد بفهمد معشوق واقعا چه احساسی نسبت به او دارد، یا کسی که عشق خود را به دیگری از دست داده و میخواهد بداند چگونه میتوانسته در اینباره چنین به اشتباه افتاده باشد. در مورد همه این گونه افراد چگونگی رابطه «آنچه به نظر میرسد وجود دارد» با «آنچه واقعا وجود دارد»، اهمیت مییابد.»
درباره زندگی نویسنده این اثر میخوانیم: «زندگینامه فکری «مک اینتابر» خود نشانگر بحرانهای معرفتشناختی مهمی است که از سر گذرانده است. او که در زمان دانشجویی و سالهایی پس از آن به مارکسیسم گرایش داشت، در دهه پنجم زندگی به مذهب کاتولیک روی آورد و از آن پس، اندیشهورزیهایش از منظر نوارسطویی - اکویناسی شکل گرفت. «مک اینتایر» را باید برجستهترین اندیشمندان منتقد فلسفه اخلاق متجدد و نهضت روشنگری دانست. با این همه برخلاف آنچه گاه گفته میشود، بازگشت او به سنت همراه با تجدیدنظرهای مهمی است که از تجربه تجددخواهی غرب نشات گرفته است.»
در بخشی از کتاب «بحران معرفتشناختی؛ روایت دراماتیک و فلسفه علم» آمده است: «آنچه تلاش کردهام مطرح کنم، دستهای از روابط مفهومی است که مفاهیمی مانند بحران معرفتشناختی، روایت، سنت، علوم طبیعی، شکگرایی و جنون را به یکدیگر پیوند میزند. در دستهای از مناقشات اخیر، پیوندهای بین این مفاهیم، خود به صورت یکی از مسائل محوری درآمده است. منظور من مباحثههایی است که از مواجهه میان فلسفه علم و توماس کوهن و دیدگاههای آن دسته از فلاسفه علم که به نحوی میراثداران کارل پوپر هستند، شکل گرفته است.»
نشر ناهید، کتاب «بحران معرفتشناختی؛ روایت دراماتیک و فلسفه علم» را در 80 صفحه، شمارگان هزار نسخه، به بهای هفت هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما