شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
دانستی‌هایی درباره «ماساژ درمانی» در یک کتاب/ توجه به ماساژدرمانی از دوران باستان تا روزگار کنونی

کتاب «ماساژ درمانی رفلکسوتراپی، (درمان بیماری‌ها به کمک ماساژ رفلکس‌های پا)» از سوی انتشارات «بامداد کتاب» به بازار کتاب‌های ورزشی عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) کتاب «ماساژدرمانی رفلکسوتراپی، (درمان بیماری‌ها به کمک ماساژ رفلکس‌های پا)» نوشته مشترک نیتیا لاکروآ و همکاران و گرد‌آوری و ترجمه نور‌علی خواجوند از سوی انتشارات «بامدادکتاب» به بازار کتاب عرضه شده است.

در مقدمه کتاب در معرفی «ماساژدرمانی» آمده است: «ماساژدرمانی به‌عنوان هنر و یک روش درمان از دوران باستان تاکنون مورد توجه بشر بوده و هست. ماساژ‌درمانی به کمک حرکات و تماس دست‌ها با بافت‌های نرم بدن انجام ‌می‌پذیرد و در کاهش ناراحتی‌های قلبی - عروقی، استرس،‌ فشارعضلانی، درد و تسریع در ریکاوری بیمار نقش بسزایی دارد.»  
 
نخستین فصل کتاب با عنوان‌ «طب سنتی» شامل موضوعاتی مانند سبک‌های ماساژ درمانی، طب فشاری و تاریخچه رایحه درمانی است.

سبک‌های ماساژ درمانی، نخستین بحث این فصل است. نویسندگان با اشاره به وجود 80 نوع شیوه درمانی انواع این شیوه‌ها را در پنج دسته شامل الف: ماساژ سنتی اروپایی،‌ ماساژ معاصر غربی،‌ ماساژ به روش‌های اصلاح حرکتی و ساختار،‌ ماساژ شرقی و روش‌های انرژی پایه تقسیم‌بندی کرده‌اند.     
   
درباره طب‌ فشاری در این فصل می‌خوانیم: «این روش در درمان بیماری‌های مختلف از‌ جمله استرس و فشار‌های روحی،‌ سر‌درد‌ها، درد گردن و شانه‌‌ها،‌ درد ناحیه پشت، آلرژی، خستگی، بی‌خوابی، اضطراب، مشکلات گوارشی، گرفتگی عضلانی،‌ سرما‌‌خوردگی و درد سیاتیک مورد استفاده دارد و توان بدن را برای مقابله با بیماری‌ها افزایش می‌دهند.»

مولفان رایحه‌درمانی را دارای سابقه‌ای بیش از 6 هزار سال می‌دانند؛ در یونان،‌ روم و مصر باستان از مواد معطر برای درمان استفاده می‌شد. به‌توصیه یک پزشک مصری (ایمهوتپ) از روغن‌های معطر برای استحمام، ماساژ دادن و مومیایی کردن اجساد در 6 هزار سال پیش استفاده می‌شده است.

«آناتومی پا و ماساژ» عنوان دومین فصل کتاب است. نویسندگان مباحثی مانند ماساژ در حالت طاق‌باز،‌ طب‌فشاری‌(سوزنی) و نقاط فشاری موجود را بررسی کرده‌اند.

درباره روش ماساژ در حالت طاق‌باز در دومین فصل کتاب می‌خوانیم: «برخی از افراد وقتی در حالت طاق‌باز قرار می‌گیرند و به پشت دراز می‌کشند، احساس سرما می‌کنند. بنابراین، برای گرم کردن مراجعه‌کننده، مطلوب است. ملافه با پتوی نازکی را در دسترس داشته باشید.» در ادامه آمده است: «زمانی که هم شما و هم مراجعه‌کننده در وضعیت راحتی قرار گرفتید، ماساژ پا را شروع کنید. در کنار میز بایستید، یکی از پا‌های مراجع را بکشید، درست مثل کشیدن طناب و به تناوب جای دست‌ها را عوض کنید.»   
 
در ذیل عنوان طب‌فشاری (سوزنی) و نقاط فشاری موجود در پا می‌خوانیم: «همانند رفلکسولوژی هدف طب فشاری خود التیام‌‌بخشی و باز‌گرداندن توانایی طبیعی از طریق تقویت جریان انرژی در سراسر بدن است. طب فشاری بر‌پایه این ایده بنا شده که انرژی از طریق کانال‌‌های نامرئی، معروف به مدار‌های نصف‌النهار در بدن جریان دارند.»
 
در سومین فصل کتاب «تکنیک‌های مورد استفاده در ماساژ و رفلکسو‌تراپی ...» ضمن معرفی رفلکسوتراپی و آثار آن وسایل کمکی در حوزه‌های درمانی رفلکسوتراپی و تکنیک‌‌های پایه نیز تشریح شده است.



در مقدمه این فصل آمده است: «اعتقاد بر این است که کل بدن در پا‌ها خلاصه می‌شود؛‌ یعنی هر کدام از اندام‌های بدن نقطه متناظری (رفلکس) را در پا‌ها دارند و ترتیب قرار گرفتن رفلکس‌های اعضای بدن در کف پا‌ها، دقیقا مشابه نظم و ترتیب قرار گرفتن آن‌ها در بدن است. این بازتاب‌ها را می‌توان در پا‌ها، انگشت‌ها و در امتداد کناره داخلی و بیرونی پا پیدا کرد.
 
در تعریف «رفلکسوتراپی» می‌خوانیم:«عبارت «رفلکس» به‌معنای فشار است. نقاط فشاری موجود در دست‌ها و پا‌ها،‌ منعکس‌کننده،‌ تمامی اندام‌های بدن، چه داخلی و چه بیرونی (مثل اندام‌‌‌ها، غدد،‌ دست‌ها و پا‌ها،‌ تنه و سر) هستند. این رفلکس‌ها به‌طور واقعی متناظر با اعضای بدن هستند. ایجاد آرمیدگی در بدن،‌ افزایش آزاد‌سازی اندورفین‌ها و کنترل درد و تقویت عملکرد سیستم ایمنی و افزایش جریان لنفاتیک ازجمله آثار «رفلکسوتراپی» است.       
 
«حرکت‌‌ها و ضربه‌های رفلکسو‌تراپی» عنوان چهارمین فصل کتاب است. فضای اتاق درمان، تمیز و مرتب نگه‌داشتن اتاق،‌ نور اتاق درمان و مراقبت از پا‌ها در این فصل بررسی شده است.
 
فضای اتاق درمان، تمیز و مرتب نگه‌ داشتن اتاق، نور اتاق درمان،‌ معطر کردن فضای اتاق، مراقبت‌ از پا‌ها،‌ آلودگی درمان‌گر، پس از ماساژ و انتخاب کفش مناسب به‌عنوان مقدمات «رفلکسوتراپی» معرفی شده است. نویسندگان درباره نور اتاق درمان آورده‌اند: «سعی کنید نور اتاق درمان ملایم باشد. چراغ‌های سقفی پر‌نور یا چراغ‌هایی را که در خط مستقیم با چشم درمانگر و مراجع است،‌ خاموش کنید.» در ادامه توصیه می‌کنند: «با روشن کردن تعدادی شمع می‌توانید نور ملایم و آرام‌بخشی را دراتاق ایجاد کنید. استفاده از شمع‌های معطر،‌ اغلب به ایجاد جو صمیمی در اتاق کمک خواهد کرد.»   
 
عنوان پنجمین فصل کتاب «نقاط مختلف بدن و رفلکسو‌تراپی» به مباحثی مانند روش کل‌‌گرا،‌ وعده‌های غذایی بین جلسات و خود‌‌درمانی به روش ساده اختصاص دارد.

در تشریح روش کل‌گرا به‌عنوان یکی از روش‌های «رفلکسوتراپی» می‌خوانیم: «قبل از شروع درمان،‌ پای شخص را برای مدت کوتاهی ماساژ دهید. این کار کمک می‌کند تا تنیدگی پا آزاد شود و اجازه می‌دهد تا شخص به تماس دست شما عادت کند. می‌توانید از کرم و روغن اسانس استفاده کنید، اما برای جلوگیری از سُر خوردن دست‌ها هنگام کار،‌ روغن یا کرم را با یک حوله پاک کنید. در پایان جلسه درمان،‌ ماساژ پا را تکرار و در نهایت روغن و کرم را از روی پوست پاک کنید. در این روش ابتدا روش پای راست و سپس روی پای چپ کار کنید.
 
آخرین فصل کتاب با‌عنوان «کاربرد درمانی رفلکسو‌تراپی» به موضوعاتی مانند پا‌ها، دفع سموم، حرکت‌های ورزشی هنگام سفر،‌ کشیدگی عضلات روش‌های پیشگیری از درد‌های ناحیه پشت  اختصاص دارد.



در مقدمه فصل ششم کتاب می‌خوانیم: «در طول زندگی گاهی اوقات بیمار می‌شویم و مجبوریم با آثار ناخوشایند و عود‌کننده آن دست و ‌پنجه نرم کنیم.»
 
در ذیل عنوان پا‌‌ها در این فصل می‌خوانیم: «پا‌ها،‌ بیش‌ترین فاصله را با قلب دارند یعنی،‌ پا‌ها در دورترین نقطه نسبت به قلب،‌ به‌عنوان سیستم پمپاژ خون قرار دارند؛ بنابراین، احتمال جمع شدن و رسوب‌گذاری سموم و مواد زائد در پا‌ها به‌ویژه اطراف مفاصل،‌ بیش‌تر از سایر اندام‌ها است. ماساژ منظم پا در دفع سموم،‌ ایجاد تحرک و بهبود گردش خون موثر است. ماساژ یا برکل بدن تاثیر داشته و به فرآیند پالایش طبیعی بدن کمک خواهد کرد.»  
چاپ نخست کتاب «ماساژ درمانی رفلکسوتراپی، درمان بیماری‌ها به کمک ماساژ رفلکس‌های پا»‌ با شمارگان دو هزار نسخه در 192 صفحه، به‌بهای 19 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات «بامدادکتاب» به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها