دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰
خرامان: کتاب، قدرتمند‌ترین عنصر هستی است/ سردار ناظری: «دایره‌المعارف شهیدان ورزشکار» تا پایان سال منتشر می‌شود

مصطفی خرامان در آیین رونمایی از 14 عنوان کتاب تازه‌‌نشر درباره شهیدان ورزشکار، کتاب را قدرتمندترین عنصر هستی دانست. سردار ناظری نیز از در دست انتشار بودن کتاب «دایره‌المعارف شهیدان ورزشکار تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از 14 عنوان کتاب درباره شهیدان ورزشکار یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 با حضور مصطفی خرامان، رییس پروژه تألیف کتاب‌های داستانی درباره شهیدان ورزشکار، عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، داوود آذرنوش، معاون تربیت‌بدنی بسیج مستضعفین، محمدرضا قره‌خانلو، رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در سالن کتابنمای 2، بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

مصطفی خرامان، رییس پروژه تألیف کتاب‌های داستانی درباره شهیدان ورزشکار در این آیین گفت: نمایشگاه کتاب، جشن کتاب است و کتاب قدرتمندترین عنصر است. یکی از دلایل آن می‌تواند همین باشد که ما هنوز کتابی متعلق به  1400 سال پیش که قران کریم است را می‌خوانیم و از آن می‌آموزیم.

وی با بیان این‌که کتاب‌نوشتن از پس هر فردی بر نمی‌آید، افزود: به این دلیل نیز می‌تواند عنصر قدرتمندی باشد. کتاب همچنین عنصری ارزشمند است به این دلیل که افرادی که کتاب نمی‌خوانند با آن‌ها که کتاب می‌خوانند، تفاوت زیادی دارند.

این داستان‌نویس شرط ادای کمترین دِین به شهیدان ورزشکار را خواندن آثاری دانست که درباره آنان نوشته شده است و گفت: اگر این آثار را نخوانیم، خودمان نتایج گرانبهایی را از دست خواهیم داد چرا که این کتاب‌ها برای آیندگان باقی می‌ماند و آن‌ها قطعاً این آثار ارزشمند را خواهند خواند. با این مجموعه کتاب‌ها می‌توانید با زندگی و درونیات شهیدان ورزشکار آشنا شوید و آن‌ها را بشناسید. باید به توزیع خوب این آثار کمک کرد.
 
پرداختن به نقش مردم، وظیفه است
سردار ناظری، مدیر انتشارات فاتحان دیگر سخنران این آیین بود. وی با اشاره به اهمیت نقش مردم در دوران دفاع مقدس، گفت: پرداختن به نقش مردم در دوران دفاع مقدس وظیفه ماست. قشرهای مختلفی چون کسبه، کارگر، ورزشکار، معلم و... در این دفاع نقش داشته‌اند. متاسفانه تاکنون بیشتر به نقش رزمندگی شهیدان پرداخته‌ایم و جوانان ما چیزی از سهم اقشار مختلف در جنگ نمی‌دانند.

وی از در دست تدوین بودن دائره‌المعارف 5 هزار شهید ورزشکار در جنگ تحمیلی خبر داد و گفت: تا پایان سال 1395 این کتاب تدوین می‌شود و می‌تواند به عنوان بانک اطلاعاتی مورد استفاده نویسندگان و پژوهشگران قرار گیرد. در این کتاب به سابقه ورزشی هر شهید هم اشاره شده است.

درج پیام شهیدان ورزشکار در کتاب
عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در این برنامه گفت: وجود شهیدان مثل شمعی است که برای جامعه روشنی‌بخش است. ما همواره از نعمت گسترده شهیدان بهره‌مند می‌شویم و امیدوارم بتوانیم حُسن استفاده را داشته باشیم. 

وی با بیان این‌که بسیج ورزشی کار مهمی برای ثبت خاطرات و زندگینامه شهیدان ورزشکار در قالب داستان انجام داد، افزود: پیام شهیدان در این کتاب‌ها درج شده است. امیدواریم که این کتاب‌ها خوانده شود. خانواده بزرگ ورزش نیز باید کمک کند تا این آثار در اختیار جوانان قرار گیرد.

به گفته وی، شهید ناصر کاظمی نمونه‌ای از ورزشکارانی بود که از امر ورزش برای انجام کارهای خیرخواهانه سود می‌برد. در کتاب این شهید به کارهای ویژه او در این زمینه به خوبی پرداخته شده است.
 
داوود آذرنوش، معاون تربیت‌بدنی بسیج مستضعفین در این برنامه با اشاره به نخستین کنگره شهیدان ورزشکار که سال گذشته برگزار شده بود، گفت: چهارم خرداد نیز نخستین یادواره شهیدان ورزشکار مدافع حرم در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود.

تبریک برای خانه جدید نمایشگاه کتاب
محمدرضا قره‌خانلو، رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز با تبریک برای برپایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» گفت: زندگی شهیدانی که برای دفع تجاوز از کشور، دفاع از انقلاب اسلامی، و نظام اسلامی جان خود را از دست دادند برای همه ما می‌تواند الگو باشد.

وی با اشاره به این‌که ورزش ایران ادعای فرهنگ پهلوانی دارد، افزود: با نگاهی به سبک زندگی شهیدان می‌بینیم که روش و مشی پهلوانی در تمام زندگی شهیدان جاری بود. امیدواریم با مطالعه این کتاب‌ها که درباره زندگینامه همین شهیدان نوشته شده است، مشی آن‌ها در تمام جامعه جاری و ساری باشد.

رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از تصمیم پژوهشگاه متبوعش برای تدوین کتاب‌های دیگر در زمینه، شهیدان ورزشکار خبر داد و گفت: امیدوارم جامعه ما با فرهنگ پهلوانی انس بیشتری بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها