شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
سلیمی: ناشران دفاع مقدس تحت تاثیر تحولات حوزه نشر نبوده‌اند/ «هر صبح می‌میریم» را مطالعه می‌کنم

علی‌الله سلیمی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس گفت: متاسفانه ناشران حوزه ادبیات دفاع مقدس تحت تاثیر تحولات حوزه نشر در زمینه ادبیات داستانی قرار نگرفته‌‌اند و امسال اثر ویژه‌ای در ژانر ادبیات دفاع مقدس منتشر نکرده‌اند.

علی‌الله سلیمی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس درباره ارزیابی خود از وضعیت نشر در سال 1394 به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: شاهد تحولاتی در عرصه نشر آثار ادبیات داستانی در سال 1394 بودیم که به نظر می‌رسد این تحولات و تغییرات شامل حال ادبیات داستانی دفاع مقدس نشده است.

وی با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته حتی ماهانه هم شاهد انتشار اثر قابل توجه در حوزه داستان نبوده‌ایم، افزود: خوشبختانه امسال هر هفته که به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کردم، شاهد اثر خوب و قابل توجهی در حوزه ادبیات داستانی و داستان کوتاه بودم. این اتفاق خوبی در حوزه نشر است.

به گفته سلیمی، ناشرانی چون «ثالث»، «افق»، «ققنوس» و «چشمه» سال 1394 فعال‌تر از گذشته بوده‌اند و آثار خوبی در حوزه ادبیات و داستان اجتماعی منتشر کرده‌اند.

وی درباره میزان تاثیرپذیری ادبیات حوزه دفاع مقدس از چنین فضایی گفت: متاسفانه امسال در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار شاخص و قابل توجهی منتشر نشد. ناشران فعال و صاحب‌نام حوزه دفاع مقدس که معمولا در زیر مجموعه نهاد‌های دولتی فعالیت دارند، بیشتر به کمیت آثار حوزه دفاع مقدس توجه داشته‌اند نه کیفیت.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس ابراز امیدواری کرد که سال 1395 برای ادبیات حوزه دفاع مقدس سال بهتری باشد، سپس افزود: امید دارم که سال آینده ناشران خصوصی نیز در حوزه نشر آثار حوزه دفاع مقدس بکوشند.

سلیمی گفت: معتقدم ناشران دولتی کتاب‌ها را پس از انتشار رها می‌کنند و تدبیری برای توزیع و معرفی مطلوب کتاب به جامعه مخاطبان ندارند، در حالی که ناشران خصوصی برای کتاب‌هایشان بیشتر دل می‌سوزانند؛ برای مثال، کتاب «نگهبان تاریکی» که از سوی نشر افق به چاپ رسید، به خوبی از سوی ناشر به جامعه معرفی شد.

وی ادامه داد: به تازگی کتاب «هر صبح می‌میریم» نوشته سید احمد بطحایی را برای مطالعه خریداری کرده‌ام.

این نویسنده درباره زمان انتشار مجموعه داستان‌های کوتاه حوزه دفاع مقدس خود توضیح داد: هنوز در حال بازخوانی داستان‌های مجموعه داستان کوتاه هستم. داستان‌های کوتاه این کتاب درباره حواشی جنگ تحمیلی نوشته شده‌اند و زمان روایی داستان‌ها با وقوع جنگ فاصله دارد. علاقه‌مندم این اثر را به ناشری شناخته‌شده و خوش‌ قول بسپارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها