یکشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
آموزگار: ریل‌گذاری خوبی از سوی مسئولان برای بهبود صنعت نشر انجام شده است

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن تأکید بر این نکته که باید اقدام‌های انجام شده در حوزه کتاب در سال 94، در سال جاری با عمق بیشتری استمرار داشته باشند، گفت: می‌توان ریل‌گذاری خوبی که در این معاونت در حال شکل گرفتن است و توجه ویژه به مسائل و مشکلات و تشخیص آنها را از اتفاقات فرخنده حوزه نشر و کتاب دانست.

محمود آموزگار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره انتظارات خود از مدیریت کتاب در سال 1395، اظهار کرد: در یک نگاه خوشبینانه به عملکرد مسئولان حوزه نشر و کتاب و به‌طور ویژه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های تابع این معاونت، می‌توان ریل‌گذاری خوبی که در این معاونت در حال شکل گرفتن است و توجه ویژه به مسائل و مشکلات و تشخیص آنها را از اتفاقات فرخنده حوزه نشر و کتاب دانست؛ چرا که این مهم نوید‌بخش این موضوع است که حداقل در این حوزه مسیر درستی در حال طی شدن است.

وی ادامه داد: انتظار داریم سال آینده، این مسیر و رویکرد، در سطح باقی نماند و به عمق نفوذ کند؛ به طور مثال، طرح‌های سال 1394 مانند «کتابگردی» و «کتابفروشی به وسعت ایران» نتایج مثبتی داشتند که باید در سال 1395 این سیاست‌ها به عمق بروند و فقط به یک برنامه تشریفاتی محدود نشوند.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در تکمیل سخنانش، گفت: باید آگاه بود که اجرای چنین طرح‌هایی، هدف غائی در حوزه نشر نیست بلکه مقدمه‌ای برای توجه بیشتر به کتابفروشی‌ها و مسائل و مشکلات آنهاست. باید در قدم نخست، این مشکلات شناسایی شوند و در مرحله بعد، برنامه‌هایی برای بُرون‌رفت کتابفروشان به عنوان ارکان اصلی چرخه نشر از این مشکلات، تدوین شود تا بتوانند در موقعیتی مناسب‌تر به حیات خود ادامه دهند.
 
آموزگار با بیان این‌که باید به فکر این موضوع باشیم که چگونه می‌توان امکان دسترسی مردم به کتاب از طریق ایجاد کتابفروشی‌ها در مناطق کمتر برخوردار را فراهم کرد، افزود: امیدواریم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال آینده راهکارهایی برای افزایش تقاضای کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی ارائه دهد.
 
اهمیت علاقه‌مند کردن مردم به مطالعه از کودکی

آموزگار تاکید کرد:  گاهی در تحلیل بررسی‌ها و تحقیقات، دچار اشتباهاتی می‌شویم؛ مثلا فراموش می‌کنیم که یک اصل مهم وجود دارد و آن این است که همان‌طور که بارها گفته شده ترویج مطالعه باید از دوران کودکی در خانه، پیش‌دبستان‌ها و مدارس آغاز شود اما مادامی که سیستم آموزشی آموزش و پرورش سیستم تکلیف‌محور است، این مهم محقق نخواهد شد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم بنا به درخواست رئیس جمهوری، زنگ مطالعه در مدارس راه‌اندازی شود.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیان کرد: تا زمانی که مدارس تکلیف‌محور باشند، دانش‌آموزان از مطالعه لذتی نخواهند برد. اگر هم لذت به وجود بیاید تأثیر چندانی در ترویج کتابخوانی نخواهد داشت چرا که دانش‌آموزان به آن، به عنوان تکلیف نگاه می‌کنند. این در حالی است که در کشور انگلستان هر سال در تابستان از دانش‌آموزان به کتابخوانی دعوت می‌شوند. و تعدادی افراد به عنوان داوطلب، مدیریت آنها را بر عهده می‌گیرند. بسیار شایسته است که این طرح نیز در ایران به عنوان یک پروژه ملی، با توجه به ظرفیت‌هایی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه‌های شهرداری وجود دارد، اجرا شود.
 
این عضو شورای نظارت و ارزشیابی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره مهم‌ترین اقدام دولت به‌ویژه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1394، گفت: مهم‌ترین اقدام این معاونت، توجه ویژه به مسائل و مشکلات حوزه نشر به‌منظور تشخیص دقیق این مشکلات بود. همچنین توجه به تشکل‌های نشر و رایزنی و مشورت با آنها و همچنین استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های آنها برای پیشبرد امور نشر از دیگر اقدام‌های مهم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1394 به شمار می‌آیند. تبلور این اقدام‌ها را در چندین سیاست می‌توان مشاهده کرد که یکی از آنها استفاده صحیح از یارانه در زیرساخت‌های نشر است. وقتی یارانه‌ها صرف زیرساخت‌های نشر شوند، بدون تردید استفاده آنها هم منصفانه‌تر خواهد بود و هم به تقویت ریشه‌های نشر و مطالعه کمک می‌کند اما روش‌هایی که سال‌های گذشته در استفاده از یارانه به‌کار گرفته می‌شد یعنی گاهی آن را به تولیدکننده و گاهی هم به مصرف‌کننده اختصاص می‌دادند، موفق نبودند؛ چرا که هیچ تأثیری در ارتقای سرانه مطالعه نداشتند در نتیجه روزگار نشر هر روز بدتر و بدتر می‌شد. معتقدم دولت باید فضا و زیرساخت‌های حوزه نشر را بیش از پیش فراهم کند.
 
بهترین خبرها

آموزگار در پاسخ به این پرسش که «بهترین خبری که در حوزه نشر در سال 1394 شنیدید چه بود و همچنین علاقه‌مند به شنیدن چه خبری در سال 1395 هستید؟» گفت: شنیدن خبر رفع تحریم‌ها برای من بسیار خوشایند بود؛ تحریم‌هایی که به‌صورت غیرمنصفانه علیه ایران وضع شده بودند. البته هنوز هم به‌صورت کامل لغو نشده‌اند و ما گاهی آثارش را در حوزه‌های مختلف می‌بینیم اما در مجموع برطرف شدن آنها، نویدبخش گشایش و انبساط در حوزه نشر است.
 
وی ادامه داد: یکی از امیدواری‌های من در سال 1395 این است که افرادی که در انتخابات اخیر نمایندگان مجلس، انتخاب شده‌اند توجه کافی و وافی به حوزه فرهنگ داشته باشند؛ چرا که حوزه فرهنگ و نشر از حیث قانونگذاری نیازمند ورود مجلس شورای اسلامی به این عرصه است تا قوانینی مرتبط با کشور تصویب شوند و کشور بتواند در این حوزه رشد کند و ببالد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره تغییر مکان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از مصلا به شهر آفتاب، اظهار کرد: اگر تمام ابعاد شهر آفتاب تکمیل شود و در کنار آن، امکانات جانبی مناسب ایجاد شود، بدون تردید می‌تواند یک مجتمع نمایشگاهی مناسب برای شهر تهران باشد. بدون تردید در نخستین دوره برپایی نمایشگاه در این مکان، با کاستی‌هایی مواجه خواهیم بود اما امیدواریم با تلاش و همت دست‌اندرکاران، این کاستی‌ها به حداقل برسند.
 
آموزگار ادامه داد: از شهرداری تهران انتظار داریم به‌صورت جدی به تکمیل مجموعه شهر آفتاب بپردازد و فقط به اتصال خط یک مترو به شهر آفتاب اکتفا نکند بلکه در برنامه آتی خود راهکاری برای دسترسی همه خطوط مترو به شهر آفتاب بیندیشد؛ چرا که در بسیاری از کشورها، نخستین و مهم‌ترین امر، توجه به دسترسی بیشتر و راحت مردم به نمایشگاه‌ها است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها