پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵
سلیمانی: «کالبدشکافی رمان فارسی» را مطالعه کنید/ وسعت مطالعات دستغیب انسان را شگفت‌زده می‌کند

محسن سلیمانی، کتاب «کالبدشکافی رمان فارسی» نوشته عبدالعلی دستغیب را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: این کتاب به بررسی صد رمان فارسی از 1320 تا 1370 می‌پردازد و مطالعه آن برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به نقد رمان فارسی بسیار سازنده است.

محسن سلیمانی، داستان‌نویس، مترجم و پژوهشگر ادبیات داستانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه آخر هفته مخاطبان عنوان کرد: در حال حاضر درباره رمان‌های فارسی تحقیق می‌کنم و به همین دلیل در حال خواندن دوباره کتابی از عبدالعلی دستغیب با عنوان «کالبدشکافی رمان فارسی» هستم.

وی درباره ویژگی‌های این اثر گفت: خواندن این کتاب انسان را از وسعت مطالعات استاد دستغیب شگفت‌زده می‌کند؛ چرا که او نه تنها تمام رمان‌های ادبی بعد از انقلاب را خوانده، بلکه برای آنها نقد هم نوشته است. با اینکه استاد این اواخر به دلیل کهولت سن کم‌کار شده‌، همچنان از بهترین منتقدان حوزه رمان فارسی به شمار می‌رود. او پیش از انقلاب اسلامی هم کتاب‌های نقد بسیاری در این حوزه نوشته بودند و بسیاری از مطالب‌شان در مطبوعات آن زمان منتشر می‌شد.

سلیمانی درباره این کتاب توضیح داد: «کالبدشکافی رمان فارسی» به بررسی صد رمان فارسی از 1320 تا 1370 می‌پردازد، که دستغیب این آثار را به لحاظ فرم و محتوا تجزیه و تحلیل می‌کند؛ آثاری از نویسندگانی چون صادق چوبک، جلال آل احمد، سیمین دانشور تا فیروز زنوزی جلالی و دیگران.

این مترجم ادامه داد: به طور کلی این کتاب به بررسی جریان‌های فکری معاصر و سیری که رمان فارسی در این دوران از سرگذرانده می‌پردازد که بر این اساس، بسیاری از این رمان‌ها از نگاه استاد دستغیب نمره منفی گرفته و برخی دیگر تقدیر شده‌اند. خواندن این کتاب برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به نقد رمان فارسی بسیار سازنده خواهد بود.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «کالبدشکافی رمان فارسی» به لینک زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها