یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
راوید خانلری: 460 نویسنده همکار انتشارات «جان‌ وایلی» نوبل گرفته‌اند/ آشنایی با قابلیت‌های کتاب‌ آنلاین

راوید خانلری، نویسنده، ویراستار و کارشناس حوزه نشر الکترونیک در نشست معرفی «o- book»ضمن اشاره به ویژگی‌‌های کتاب آنلاین گفت: 460 جایزه از بین 850 جایزه نوبل به نویسندگان همکار انتشارات جان‌ وایلی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست تخصصی «معرفی bookـ o» همزمان با دومین روز از برنامه‌های گرامیداشت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) عصر یکشنبه 29 آذر با سخنرانی مهندس راوید خانلری، در محل این پژوهشگاه برگزار شد.
 
امکان یادداشت‌گذاری و مدیریت یادداشت‌های شخصی با کتاب آنلاین
خانلری با اشاره به مزیت‌های کتاب‌های دیجیتال نسبت به چاپی گفت: سازمان‌ها با وجود امکانات نسخه‌های دیجیتال، دیگر نیاز به نسخه‌های متعدد چاپی ندارند. علاوه بر این، فرایند جمع‌آوری و ارائه اطلاعات کتابشناسی ارگان‌های مختلف نیز با قابلیت‌های فناوری نوین الکترونیکی با توجه به نوع منبع تسهیل شده است.
 
وی درباره ارائه امکانات متنوع فضای دیجیتال افزود: با توجه به امکانات دنیای دیجیتال، دانشگاهیان علاوه بر استفاده از متون مختلف برای تولید محتوای جدید در کنار محتوای تولیدی می‌توانند دانسته‌های خود را به‌عنوان مثال از طریق کانال انتشارات «جان وایلی» یا دیگر موسسه‌ها یا شرکت‌های انتشاراتی به اشتراک بگذارند.
 
خانلری ادامه داد: کاربران با وجود ظرفیت‌های «کتاب آنلاین» امکان یادداشت‌گذاری، جستجو و مدیریت یادداشت‌های شخصی را روی کتابخانه‌های دیجیتالی پیدا کرده‌اند.
 
طبقه‌بندی موضوعی و نبود محدودیت زمانی در کتاب‌های آنلاین
این کارشناس نشر الکترونیک درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های کتاب الکترونیک و کتاب آنلاین اظهار کرد: دایره استفاده کتاب‌های الکترونیک به اشخاص محدود و کتاب‌های آنلاین تا سازمان‌ها گسترده است. کتاب‌های الکترونیک را نمی‌توان دانلود کرد، در حالی‌که کتاب‌های آنلاین این قابلیت را به کاربردان داده است. محدودیت زمانی برای بیشتر کتاب‌های الکترونیک وجود دارد اما این ویژگی برای کتاب‌های آنلاین وجود ندارد. نحوه دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی فقط از طریق نرم‌افزارهای مرورگر به‌طور جداگانه و کتاب‌های آنلاین با استفاده از نرم‌افزار آنلاین ناشر امکان‌پذیر است.
 
وی گفت: ویژگی‌های دیگر به نوع جستجو مربوط می‌شود. در کتاب‌های الکترونیکی این امکان منحصر به نرم‌افزار مرورگر است و امکان جستجو برای دریافت اطلاعات مربوط به کتاب‌های آنلاین در پایگاه‌های ناشر تعبیه شده است. طبقه‌بندی موضوعی درباره کتاب‌های الکترونیکی منحصر و محدود به نرم‌افزار مرورگر بوده، در حالی‌که کتاب‌های آنلاین طبقه‌بندی موضوعی دارند. تسهیلات مورد نیاز کتابداران در حوزه کتاب‌های الکترونیکی وابسته به نرم‌افزارهای واسط است، اما در فضای کتاب‌های آنلاین امکانات مورد نیاز در پایگاه ناشران بارگذاری شده است.   
 
خانلری در ادامه درباره کتابخانه آنلاین انتشارات «جان وایلی» عنوان کرد: انتشارات «جان وایلی» در پایگاه خود برای هر عنوان کتاب یک صفحه اختصاصی ایجاد کرده است. کاربران در این صفحه علاوه بر مشاهده شناسنامه و اطلاعاتی از نویسنده و محتوای کتاب قابلیت اتصال به هر فصل را نیز دارند. کاربران همچنین می‌توانند با توجه به نوع نرم‌افزار به کتابشناسی نویسنده یا دانلود و ذخیره چکیده مقاله‌های انتشارات «جان وایلی» اقدام کنند.
 
آشنایی با امکانات الکترونیک کتابخانه انتشارات جان‌وایلی
ویراستار کتاب «اینک اولویت در چیست: چگونه در دنیایی مملو از تغییرات بی امان، رقابت‌های بی‌رحمانه و نوآوری‌های بی توقف برنده شویم» افزود: در «جان وایلی» کاربرد می‌تواند علاوه بر ذخیره، فصل‌های کتاب منبع مورد نظر خود را به مسئولان سازمان کارفرمای خود پیشنهاد کند. امکان ایمیل و اشتراک‌گذاری موضوعات دلخواه کاربر از دیگر امکانات این موسسه انتشاراتی بین‌المللی است. کاربران همچنین می‌توانند مقاله‌های مشابه یا آثار نویسنده دلخواه خود را در پایگاه «جان وایلی» و گوگل جستجو کنند.
 
وی درباره «کتاب‌های دوره‌ای» کتابخانه آنلاین «جان وایلی» گفت: «کتاب‌های دوره‌ای» از دیگر منابع کتابخانه آنلاین «جان وایلی» است. «کتاب‌های دوره‌ای» شامل مجموعه مقاله‌های مونوگراف درباره یک موضوع با عنوان‌های متفاوت است. ناشران برای دسترسی آسان به مقاله‌های این بخش برای هر یک از منابع یک صفحه اختصاصی ایجاد کرده‌اند. امکان جستجو در این صفحه نیز مانند دیگر بخش‌ها وجود دارد.
 
خانلری، یکی از مترجمان کتاب «ادکار، مدلی برای تحول در کسب‌وکار دولت و جامعه» ادامه داد: «آثار مرجع» سومین بخش کتابخانه آنلاین «جان وایلی» است. «آثار مرجع» در کتابخانه‌های فیزیکی در دسترس عامه قرار ندارد و برای مطالعه این کتاب‌ها اعضا باید در قرائت‌خانه حضور داشته باشند، در حالی‌که با وجود کتابخانه آنلاین این محدودیت‌ها وجود ندارد. در این بخش امکان نمایش مدخل‌ها به‌صورت فهرست وجود دارد و گزینه‌های جستجو مانند عنوان نویسنده پیش‌بینی شده است.
 
این کارشناس حوزه علم اطلاعات اظهار کرد: امکانات کتابخانه آنلاین «جان وایلی» عبارتند از گزارش‌های استفاده،‌ فهرست دارایی‌ها،‌ اطلاعات کتابشناختی و ایجاد دسترسی خارج از سازمان برای اعضایی که در خانه یا در سفر هستند. مدیریت دسترسی‌ها از طریق IP و امکان ایجاد دسترسی اختصاصی است. مجموع این امکانات با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های سازمان پیش‌بینی شده‌اند.
 
وی با اشاره به رتبه انتشارات «جان وایلی» در بین ناشران دنیا افزود: 50 ناشر زیرمجموعه  «جانی وایلی» که در ردیف پنج ناشر برتر دنیا قرار دارد، فعالیت می‌کنند. «جان وایلی» با 940 انجمن علمی برای داوری مقالاتش همکاری می‌کند. تاکنون 460 جایزه از بین 850 جایزه نوبل به نویسندگان همکار «جان وایلی» اختصاص یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها