یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
نگارش خاطرات شهید تند‌گویان، ترجمانی از کمال انقلاب اسلامی/ یادداشت عبد‌الرضا سالمی‌نژاد

عبد‌الرضا سالمی‌نژاد، نویسنده کتاب «ستاره کابینه»، تازه‌ترین اثر درباره شهید تند‌گویان در یادداشت خود آورده است: بررسي زندگي و نگارش خاطرات شهيد تندگویان در قالب کتاب، ترجمان مبارزات جوان مسلمان ايراني و بررسي فرايند پختگي و کمال انقلاب اسلامي در پهنه مدیران ساده زیست است.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- عبد‌الرضا سالمی‌نژاد، نویسنده «ستاره کابینه»: تقصیر خودش بود، آدم وزیر باشد و اینقدر خاکی! این را دوستان و اطرافیان محمدجواد تندگویان وقتی از سر و کولش بالا می‌رفتند، به او می‌گفتند و او بی‌تکلف دست به جیب می‌برد و مشتی نخود و کشمش به آن‌ها می‌داد و بی‌آن‌که سوار هواپیمای شرکتش شود، با خودرویی ساده خود را به مراکز نفتی کشور از جمله آبادان می‌رساند، نه پیشقراولی، نه هیات همراهی.

پیش از این در زمان طاغوت وقتی رئیس کارخانه توشیبا بود، تمام وسایل خانه‌اش توی یک وانت جا می‌گرفت او موقعی تلویزیون به خانه‌اش آورد، که انقلاب به پیروزی رسیده بود، بی‌خود نبود که ساواک او را زیر مشت و لگد گرفته بود تا ببیند زیر کدام بیرق سینه می‌زند، برایش قابل باور نبود جوانی درس و مکتب خوانده بتواند اینقدر عمیق و روشن، پرده از سیاست‌های ریز و درشت رژیم شاه و استکبار جهانی بردارد.
 
عظمت و بزرگي حضور عاشقانه مردم دلير ايران در جبهه‌هاي نبرد و شکوه افسانه‌اي لحظات شگفت‌انگيز شهادت جوانان سلحشور ميهن اسلامي در پهنه خاک‌هاي گرم جنوب و جدال غرورانگيز حماسه شجاعت و دليري آحاد مردم در آفرينش زيباترين صحنه‌هاي هستي در نبرد با اشغالگران بعثي، بسان چلچراغ فروزاني است که سال‌هاست بر تارک غرور و بزرگي اين ملت مي‌درخشد و انديشه‌هاي آزاده جهان را به بيداري و روشنايي فرا مي‌خواند؛ با اين همه، اين شکوه و بزرگي سال‌هاست که بر حماسه‌هاي گمنامي سايه افکنده که در ضمير تاريخي ملت ايران همچنان غريب و تنها افتاده است.
 
حماسه غرورانگيز مجاهدت و اوج عظمت و بزرگي روح مردان ژرف‌انديشي چون وزیر فقید، مهندس شهيد محمد جوادتندگویان يکي از همان عظمت‌هاي فراموش شده‌اي است که در زير آن عظمت‌هاي افسانه‌اي، بیش از سي سال است که غريب مانده است. بررسي زندگي و نگارش خاطرات شهيد تندگویان در قالب کتاب، ترجمان مبارزات جوانان مسلمان ايراني و بررسي فرايند پختگي و کمال انقلاب اسلامي در پهنه مدیران ساده زیست و مسلمان است؛ روزهاي سخت و ناگواري که فرزندان شجاع کشور در زير شلاق تهمت و دروغ، شکوهمندترين فراز تاريخ خطة خويش را با تقديم بهترين فرزندان خود به ثبت رساندند.

با نگرش به زندگي، منش و رفتار شهيد تندگویان شما در او چيزي را مي‌‌بينيد که دين با تمامي توصيه‌هايش از يک جوان معتقد و مؤمن انتظار دارد؛ يعني حضور مخلصانه در صحنه‌هاي خدمت، خودسازي مستمر براي نيل به مدارج عالي معنوي و شوري سراسر الهي براي تأثيرگذاري بر سرنوشت اطرافيان.
 
او نمونه مجسم کارگزاري اسلامي است که مولي علي(ع) از والياني صديق چون مالک اشتر انتظار دارد؛ مجاهدي که تمام انرژي، استعداد و توانمندي خويش را برای اجراي عدالت و برقراري دولت اسلامي به‌کار گرفت.
 
آن‌چه که وزیر فقيد را هر لحظه و هر زمان بر آن مي‌داشت که تک تک لحظه‌هاي زندگي خويش را وقف خدمت به اسلام و مردم مسلمان هموطنش کند، باور اين موضوع بود که شهادت در همين نزديکي است؛ حادثه‌اي که لاجرم، هم به دليل دشمني منافقين با او و هم به لحاظ روح شهادت خويش اتفاق خواهد افتاد. اين موضوع چيزي نبود که حتي براي لحظه‌اي او را از فکر شهادت در راه خداوند غافل کند.
 
از يک طرف عشق به خدمت و تلاش براي پيشبرد اهداف و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، چيزي که دشمنان قسم خورده آن با غوغاسالاري مانع آن مي‌شدند، شهيد تندگویان را به طرف استفاده حداکثري از زمان وا مي‌داشت و از طرفي، عشق به شهادت و رسيدن به اوج قله بندگي و هم‌رکاب شدن با شهداي عاشورا، هر بار او را تا آستانه وصول الهي مي‌برد و مي‌آورد. مسافري را مي‌مانست که در ماندن و رفتن مردد بماند.
 
این روزها یادمان بزرگمردي است که آرزوي دولتی کريمه داشت تا در آن مردمانش به عزت و سرافرازي دست يابند و دشمنانش ذليل و خوار باشند، همان دولتي که قرار است تک سوار موعود، از پشت آرمان‌هاي والاي شيعه بيايد و جهان را سراسر، عشق و دوستي کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها