سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
حق‌بین: ظرفیت لازم در مردم برای روی آوردن به مطالعه وجود دارد/ تبلیغات هفته کتاب باید از یک ماه قبل آغاز شود

محمدتقی حق‌بین از خادمان پیشکسوت نشر معتقد است ظرفیت لازم در مردم برای روی آوردن به مطالعه و انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه در حوزه کتاب وجود دارد اما تبلیغات زیادی برای تشویق مردم صورت نمی‌گیرد. مطبوعات و تلویزیون باید از یک ماه قبل از این هفته در کشور موج ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدتقی حق‌بین، مدیر انتشارات کتاب یک و انتشارات رنگین‌کمان، از جمله افرادی است که سال‌هاست در حوزه نشر کتاب و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتاب در سطح کشور تلاش کرده است. وی جزو افرادی بود که در مراسم افتتاحیه بیست و سومین هفته کتاب به عنوان یکی از خادمان پیشکسوت نشر تقدیر شد.
 
حق‌بین در این باره به ایبنا گفت: حدود 27 سال است که در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در سطح کشور و همچنین خارج از کشور فعالیت دارم. حتی با اینکه سنم تا حدودی بالا رفته است اما کماکان این مسیر را ادامه می‌دهم زیرا به نظر من یکی از مهم‌ترین عوامل پایین‌بودن آمار کتابخوانی در کشور ما نبود ویترین کتاب و همچنین در دسترس نبودن کتاب برای مخاطبان است. با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتاب تلاش می‌کنم به نوعی ویترین کتاب را در سطح کشور ایجاد کنم و در این نمایشگاه‌ها کتاب را در دسترس مردم قرار دهم زیرا اعتقاد دارم مردم علاقه زیادی به کتابخوانی دارند. اما کتاب در دسترسشان نیست. از سویی دیگر یکی از دلایل کاهش شمارگان کتاب هم این است که مردم ما از کودکی به مطالعه عادت نکرده‌اند.
 
مدیر انتشارات «کتاب یک» ادامه داد: تا به حال 1500 نمایشگاه در سطح کشور و خارج از آن برگزار کرده‌ام که 80 درصد آنها در حوزه کودک و نوجوان و 20 درصد در حوزه علوم قرآنی بوده است. به نظر من این دو حوزه تخصصی نیاز زیادی به توجه دارد. اگر امروزه بزرگ‌ترها کمتر کتاب می‌خوانند به دلیل کم‌توجهی به حوزه کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان است. اگر شرایطی فراهم شود که کتاب در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد آنها به مطالعه علاقه‌مند شده و وقتی بزرگ می‌شوند جامعه‌ای کتابخوان خواهیم داشت. البته این مساله تأثیر زیادی از نظام آموزشی ما می‌گیرد. کودکان و نوجوانان باید در آموزش و پرورش به مطالعه علاقه‌مند شوند همانطور که در کشورهای دیگر می‌بینیم نظام آموزشی به گونه‌ای است که بچه‌ها در مدرسه به مطالعه تشویق می‌شوند و این مساله فقط معطوف به کتاب‌های درسی نمی‌شود و کتاب‌های غیردرسی را نیز در برمی‌گیرد. در نتیجه وقتی این بچه‌ها بزرگ می‌شوند می‌بینیم که از هرفرصتی برای مطالعه استفاده می‌کنند.
 
وی در ادامه نبود ویترین کتاب مخصوصاً در حوزه کودک و نوجوان را از مشکلات مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه تعداد فروشگاه‌های کتاب در سطح کشور محدود است و مخاطبان دسترسی زیادی به کتابفروشی‌ها ندارند. از طرفی همین کتاب فروشی‌ها هم به دلیل فضای کم، امکانی برای عرضه کتاب کودک در ویترین‌هایشان ندارند در حالی که کتاب کودک به گونه‌ای است که اگر در ویترین قرار نگیرد میزان انتخاب و فروش آن بسیار کاهش می‌یابد چون بچه‌ها باید کتاب را ببینند تا به خریدنش تشویق شوند. از سویی دیگر افزایش تعداد کتابفروشی‌ها یا افزایش فضای آنها نیاز به سرمایه گذاری اقتصادی دارد. در این شرایط برای در دسترس قرار دادن کتاب راهی جز برگزاری نمایشگاه‌های کتاب نداریم.
 
حق‌بین در بخش دیگری از سخنانش به هفته کتاب و اهمیت اطلاع‌رسانی اشاره کرد و افزود: این هفته از قبل از انقلاب اسلامی هم در کشور ما وجود داشته است. به یاد دارم در آن دوران از 20 روز قبل از شروع هفته کتاب معلمانمان در مدرسه به ما نوید شروع هفته کتاب می‌دادند. در سال های اخیر می‌بینیم که فقط 2 یا 3 روز مانده به هفته کتاب مردم متوجه آغاز این هفته می‌شوند و تاثیری که باید در جامعه داشته باشد دیر هنگام است. باید از یک ماه مانده به هفته کتاب در تلویزیون، مطبوعات و سطح شهر فضاسازی و تبلیغات لازم در خصوص هفته کتاب صورت گیرد تا بتوانیم شاهد فعالیت‌های چشمگیری در این هفته باشیم و به توسعه و ترویج کتابخوانی کمک کنیم.
 
این پیشکسوت حوزه نشر اظهار کرد: امروزه شاهدیم که در فضای مجازی تبلیغات برای کتاب و کتابخوانی و هفته کتاب از سوی خود مردم و علاقه‌مندان به این حوزه صورت می‌گیرد. همچنین خیرین زیادی برای اهدای کتاب و ایجاد کتابخانه در مناطق محروم و روستایی فعال شده‌اند و این مساله نشان می‌دهد که ظرفیت لازم در این حوزه وجود دارد. بنابراین اگر این حرکت از یکماه قبل شروع شود نتایج چشمگیرتری به دست می‌آید.
 
حق‌بین گفت: مطبوعات و تلویزیون باید برای هفته کتاب در سطح جامعه موجی در میان مردم ایجاد کنند. مردم در خانه‌هایشان کتاب‌های خوانده شده زیادی دارند از طرفی فضای زیادی هم برای نگهداری از این کتاب‌ها ندارند باید آنها را راهنمایی کنیم تا کتاب‌هایشان را به مناطق محروم هدیه دهند. من شاهد بودم که چندی پیش در طول یک هفته 35هزار جلد کتاب برای تجهیز یک کتابخانه روستایی از سوی مردم و ناشران تامین شد و این مساله نشان‌دهنده وجود ظرفیت بالا در جامعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها