شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
مولانا: هزینه‌ همایش‌های مختلف حوزه نشر، صرف حمایت از ناشران شود

سیدمهدی مولانا، ناشر برگزیده همایش خادمان نشر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر ضرورت برگزاری همایش خادمان نشر به صورت هر دو یا سه سال یکبار، گفت: بسیار شایسته است، هزینه‌های برپایی همایش‌های مختلف حوزه نشر، صرف حمایت از ناشران شود.

سید مهدی مولانا، مدیر مسئول انتشارات دارالفکر (قم) در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژگی‌هایی که یک خادم نشر باید از آنها برخوردار باشد، توضیح داد: یک ناشر زمانی می‌تواند به این جایگاه برسد که کتاب‌هایش به لحاظ کیفیت، محتوا و قیمت مناسب و مطلوب باشد.
 
وی ادامه داد: ناشری که مطالب کتاب‌هایش مستند باشد، متن آثارش به‌خوبی ویراستاری شده باشد و چاپ آنها از کیفیت بالایی برخوردار باشد، همه راغب به همکاری با او هستند.

ناشر برگزیده همایش خادمان نشر بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که «از مسئولان فرهنگی کشور و متولیان برپایی همایش خادمان نشر، چه انتظاراتی دارید؟» افزود: از مسئولان فرهنگی کشور می‌خواهم با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های درست، هزینه‌های مربوط به چاپ کتاب را کاهش دهند؛ من ناشری با 60 سال سابقه کار در این عرصه هستم، اما متأسفانه اکنون به دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌ام کتاب ارزشمندی همچون «تفسیر المیزان» ِ علامه طباطبایی را که خودِ امور مساجد درخواست 400 دوره آن را داده است، به چاپ برسانم.
 
وی با بیان این‌که عمده گرانی کتاب، از گرانی کاغذ نشأت می‌گیرد، ادامه داد: حدود 10 سال پیش، هر بند کاغذ 10 هزار تومان بود اما زمانی که آقای احمدی‌نژاد دولت را تحویل داد، هر بند کاغذ 90 هزار تومان بود! امیدواریم با شکسته شدن تحریم‌ها، مشکلات مربوط به هزینه‌های بالای مواد اولیه تولید کتاب کاهش یابد. تا آن زمان نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.
 
مولانا درباره ضرورت برپایی همایش خادمان نشر، اظهار کرد: به نظرم برپایی سالانه همایش خادمان نشر ضرورتی ندارد؛ شایسته است این همایش و همچنین همایش‌های این‌چنینی هر دو یا سه سال یکبار برگزار شوند و در عوض، هزینه‌های برپایی این همایش‌ها را در سال، در راستای حمایت از ناشران صرف کنند.
 
مدیر مسئول انتشارات دارالفکر بزرگ‌ترین مشکل چرخه نشر کشور را اُفت میزان خرید کتاب‌های مذهبی دانست و گفت: عوامل زیادی در کاهش میزان خرید کتاب‌های مذهبی دخیل‌اند که از آن میان می‌توان به کتاب‌سازی در این حوزه و گرانی کاغذ اشاره کرد؛ شمارگان کتاب‌های انتشارات دارافکر در گذشته 10 هزار نسخه بود اما اکنون این میزان به 500 نسخه کاهش پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها