شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شد

پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان با مدیرمسئولی مجید غلامی جلیسه و سردبیری سید علی کاشفی خوانساری از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) موسسه خانه کتاب پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان را در قالب 15 بخش منتشر کرده است. در این فصلنامه نقدهای مختلفی بر کتاب‌های کودک و نوجوان، در کنار تعدادی میزگرد، مصاحبه، گزارش و ارائه مقاله در حوزه کتاب کودک و نوجوان دیده می‌شود.
 
شعر غنایی کودک نوجوان، بررسی جایگاه نمایشگاه‌های کودک، گزارش نشست‌های سرای اهل‌قلم کودک و نوجوان، مروری بر همایش بررسی مسائل مطبوعات کودک و نوجوان، معرفی مقالات و کتاب‌های تئوری هنر و ادبیات کودکان و... ازجمله مقالات پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان است.
 
در بخشی از سخن سردبیر می‌خوانیم: «فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به پنجمین شماره خود رسید و برای نخستین بار یک شماره در یک مجله منتشر شد. حالا کم و بیش ساختار نشریه، هیات علمی، مدیر داخلی، ویراستاری و صفحه‌ارایی فصلنامه شکل لازم را یافته است و می‌توان به نقد و بررسی علمی فصل‌نامه و ارائه پیشنهادهای کاربردی درباره آن پرداخت. بدیهی است مهم‌ترین هدف ما خوانده شدن فصلنامه باشد...»
 
یادداشت این شماره از فصلنامه بوسیله سوسن طاقدیس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع «روز جهانی کودک گرامی باد» نوشته شده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «عزیزترین آفریده خداوند کودک است. عزیزترین داشته یک انسان کودک است. عزیزترین داشته یک سرزمین کودکانش هستند. و عزیزترین عزیزترین‌های ما کودکان دنیای ما هستند...»
 
مصاحبه این شماره نیز به گفت‌وگو با محسن پرویز، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی و نایب رئیس انجمن قلم اختصاص یافته است. پرویز معتقد است تحلیل‌های موجود درباره وضعیت کتاب و ادبیات کودک معمولا یا خیلی خوش‌بینانه یا خیلی بدبینانه است؛ چون اظهار نظرها بر اساس معیارهای کمی نیست و برحسب حب و بغض به مسئولان دچار افراط و تفریط می‌شود و حرف‌ها بدون سند و مدرک ارائه می‌شود. به گفته وی نتوانسته‌ایم تغییر مثبت و مطلوبی در حوزه ادبیات کودک ایجاد کنیم و کارهای ما بیشتر بازدارنده بوده است و هرچند تلاش کرده‌ایم روند غلبه ترجمه بر تالیف را تا حدی محدود کنیم اما این اصلاحات استراتژیک نبوده و بیشتر مقطعی بوده است.
 
در ادامه مطالب فصلنامه به بخش‌های مختلفی مانند نقد داستان تالیفی، نقد داستان ترجمه، نقد شعر، نقد آثار غیرداستانی، نقد تصویرگری، نقد ویرایش، نقد شفاهی، وضعیت نشر، نقد شناسی، نقد پژوهی، نقد دیروز و اخبار کتاب کودک می‌رسیم.
 
در این فصلنامه، نوشتارها و گفتارهایی از شهرام اقبال‌زاده، منوچهر اکبرلو، جمال‌الدین اکرمی، محمد الهیاری فومنی، ساعد باقری، میترا بیات، سپیده خلیلی، محمدسرور رجایی، سوسن طاقدیس، فریدون عموزاده خلیلی، داوود کیانیان، روبرتا کینی، سهیل محمودی، محمدرضا یوسفی و... به چشم می‌خورد.
 
محمدعلی بنی اسدی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا زائری، سپیده خلیلی، دکتر محمدعلی شامانی، دکتر علیرضا کرمانی و سید صادق موسوی، هیات مشاوران علمی این شماره از فصلنامه هستند.
 
پنجمین شماره فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیرمسئولی مجید غلامی جلیسه و سردبیری سیدعلی کاشفی خوانساری در قالب 288 صفحه و قیمت 60 هزار ریال منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها