پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
صفوی: «گفت‌وگوها» راهنمایی اخلاقی برای علاقه‌مندان زبان‌شناسی است

دکتر کورش صفوی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، کتاب «گفت‌وگوها» را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: یاکوبسن در این کتاب به همراه همسرش مجموعه گفت‌وگوهایی با بزرگان زبان‌شناسی و ادبیات انجام داده ‌است که می‌تواند راهنمای اخلاقی خوبی برای ورود علاقه‌مندان به این حوزه باشد.

دکتر کورش صفوی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه آخر هفته توضیح داد: حدود یک هفته است که کتابی با عنوان «گفت‌وگوها» از رومن یاکوبسن و همسرش کریستینا پومورسکا با ترجمه کیومرث جهانگردی (نشر علمی) و از سوی دیگر با ترجمه فرهاد ساسانی (نویسه پارسی) به بازار کتاب آمده که من از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم و مطالعه آن را به علاقه‌مندان به ادبیات پیشنهاد می‌کنم.

وی درباره نویسندگان این کتاب گفت: رومن یاکوبسن زبان‌شناس روسی و نظریه‌پرداز ادبی، یکی از بنیان‌گذاران مکتب زبان‌شناسی پراگ نیز به حساب می‌آید که تحت تاثیر افکار سوسور و تروبتسکوی، به بررسی ساختاری زبان می‌پرداخت و بزرگانی مانند لوی استراوس، بارت، گرینبرگ، هایمز، لاکان، ریکور، و حتی موریس هله به نوعی از نظرات او بهره بردند.

صفوی با اشاره اهمیت مطالعه این کتاب، به خصوص در میان نسل جوان گفت:  یاکوبسن در این کتاب به همراه همسرش مجموعه گفت‌وگوهایی با بزرگان زبان‌شناسی و ادبیات انجام داده که خواننده را با زندگی، چالش‌ها و مشقت‌های سرآمدان عرصه ادبیات آشنا می‌کند و می‌تواند راهنمای اخلاقی خوبی برای ورود علاقه‌مندان به این حوزه باشد.

این زبان شناس ادامه داد: بخشی از این کتاب به آواشناسی اختصاص دارد. آواشناسی، علم بررسی آواهای زبانی از سه دیدگاه تولیدی، آکوستیکی و شنیداری است . آواشناسی پایه واج‌شناسی است و در دیگر حوزه‌های زبان‌شناسی همچون زبان‌شناسی تاریخی ـ تطبیقی، گویش‌شناسی، زبان‌شناسی رایانه‌ای، زبان‌شناسی کاربردی و زبان‌شناسی بالینی کاربرد دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب «گفت‌وگوها» (نشر علمی) به لینک زیر مراجعه کنید:

                                                                                      

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها