پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
صادقی: تاریخ سینما تا جنگ جهانی دوم را در «حرکت – تصویر، سینما 1» بخوانید/ ارائه ترجمه‌ای درخشان از مازیار اسلامی

قطب‌الدین صادقی، نویسنده، کارگردان و پژوهشگر عرصه هنرهای نمایشی، کتاب «حرکت – تصویر، سینما 1» نوشته ژیل دلوز را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد کرد و گفت: این کتاب به بررسی سینما تا اواخر جنگ جهانی دوم یعنی سال 1945 و ظهور سینمای نئورئالیسم پرداخته است که خواندن آن را به علاقه‌مندان تاریخ سینما پیشنهاد می‌کنم.

قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب پیشنهادی خود برای مطالعه مخاطبان، عنوان کرد: کتاب «حرکت – تصویر، سینما 1» شامل تفکرات فیلسوف شناخته شده فرانسوی در حوزه سینما است که با ترجمه مازیار اسلامی  و توسط انتشارات مینوی خرد در ایران منتشر شده است.

این پژوهشگر عرصه هنرهای نمایشی درباره این کتاب گفت: این کتاب به بررسی سینما تا اواخر جنگ جهانی دوم یعنی سال 1945 و ظهور سینمای نئورئالیسم پرداخته؛ به طوری که سینما تا پیش از جنگ جهانی دوم را با محوریت «حرکت و تصویر» و سینما بعد از جنگ جهانی دوم را با محوریت «زمان» معرفی می‌کند که بخش دوم در کتاب دیگری با عنوان «تصویر – زمان، سینما 2» ارائه شده است.

صادقی همچنین با اشاره به تفکرات نویسنده این کتاب، گفت: دلوز ذاتاً اعتقاد دارد زبان سینما یک میانجی یا وسیله‌ای برای بازنمایی فرایندهای ایدئولوژیک نیست؛ به عبارتی سینما به جای اینکه آگاهی بخش باشد، خودِ آگاهی است. رویکرد فلسفی دلوز به سینما این گونه نیست که برای بیان مفاهیم و مضامین سینمایی از فلسفه استفاده کند، بلکه ثابت می‌کند سینما خود فرمی مستقل از اندیشیدن است.

وی تأکید کرد: نکته‌ای که در انتشار این کتاب لازم به ذکر می‌دانم، مهارت بالای آقای مازیار اسلامی در فهم، ترجمه و ارائه مطلوب تفکرات نویسنده است که این ترجمه درخشان واقعاً جای تحسین دارد.

ژیل دلوز، فیلسوف معاصر فرانسوی، درگذشته در سال 1995 است. این اندیشمند آثار و تألیفات بسیاری درباره هنر و ادبیات داشته است که از میان آن‌ها جز اثر «سینما 1: تصویر – حرکت» کتاب‌های «فرانسیس بیکن: منطق احساس» که درباره آثار فرانسیس بیکن، نقاش ایرلندی است، «کافکا: به سوی ادبیات اقلیت» اثر مشترک با «فلیکس گتاری» به فارسی برگردان و منتشر شده است.

کتاب «حرکت – تصویر، سینما 1» نوشته ژیل دلوز، با ترجمه مازیار اسلامی در 364 صفحه و بهای 22 هزار تومان از سوی انتشارات مینوی خرد روانه کتابفروشی‌ها شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کتاب “حرکت – تصویر، سینما 1» به لینک زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها