کتاب «الگوی کاربردی مدیریت علمی روابط عمومی» نوشته احمد یحیایی ایلهای از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر شد. این کتاب با بهرهگیری از چرخه مدیریت کیفیت براساس چهار مرحله (تحقیق و تحلیل، برنامهریزی و سازماندهی، ارتباطات (اجرا) و ارزیابی و اثربخشی) گردآوری شده است.
تحقیق و تحلیل: بدین معنی که روابط عمومی برای توسعه کمی و کیفی ارتباطات بیش از هر چیزی به تهیه و تولید اطلاعات نیازمند است.
برنامهریزی و سازماندهی: اگر شما برنامه نداشته باشید، محکوم به اجرای دستوراتی میشوید که فیالبداه صادر میشوند.
ارتباطات (اجرا): فعالیتهای ارتباطات برون و درون سازمانی باید در قالب دو شیوه اصلی ارتباطات یعنی ارتباطات انسانی و ارتباطات رسانهای مدیریت شود.
ارزیابی و اثربخشی: اگر نتوانیم آثار فعالیتهای روابط عمومی را اندازهگیری و ارزشگذاری کنیم، هرگز نمیتوانیم اهمیت روابط عمومی را به سازمان بشناسانیم.
بهرهمندی از این الگو کمک میکند تا مدیران روابطعمومی بتوانند براساس معیاری علمی، کیفی و البته جهانی، فعالیتهای اجرایی را هدایت و مدیریت کنند.
به گفته مولف کتاب، اگر تاریخ مدیریت را به دو دوره سنتی و علمی (فردریک تایلور) تقسیمبندی کنیم، تفاوت آشکار در این است که مدیریت سنتی بر فرایند و فعالیتهای کمی تأکید دارد و مدیریت علمی بر فراگرد و فعالیتهای کیفی.
این کتاب نیز مدلی کیفی را برای مدیریت روابط عمومی پیشنهاد کرده است و عنوان «مدیریت علمی روابطعمومی» برای آن انتخاب شده است، زیرا چرخه کیفیت هر فعالیتی به طور فراگردی بر تحقیق، برنامهریزی، اجرا و ارزیابی قرار گرفته است. روابطعمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست، چرا که توسعه کیفی فعالیتها جز با تاکید و توجه بر این اصل مهم امکانپذیر نیست و در غیر این صورت اقداماتی که انجام میشود اقداماتی تکراری و غیرقابل اصلاح خواهد بود.
مولف تاکید میکند موضوعی که به آن باید اشاره کرد تأکید مدیران و مدیریتهای روابطعمومی به فعالیتهای کمی است که تاکنون بیشتر به آن توجه شده است. کار با این مدل کمک میکند، مدیران روابطعمومی به فعالیت کیفی بیشتر توجه کنند. در واقع اجرای آن مدل به ارتقاء و تعالی فعالیتها و نقش روابط عمومی به عنوان علم مدیریت ارتباطات سازمانی در سازمانهای به طور جدی کمک خواهد کرد.
این کتاب در پنچ بخش اصلی با عناوین مدیریت و روابط عمومی، تحقیق و تحلیل، برنامهریزی، ارتباطات (اجرا) و ارزیابی سامان یافته است.
کتاب «الگوی کاربردی مدیریت علمی روابط عمومی» به قلم احمد یحیایی ایلهای با شمارگان هزار نسخه در 216 صفحه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر شده است.
نظر شما