سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
ایرج فاضل: دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان اثری ماندگار در ادبیات پزشکی است

ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در آئین رونمایی از «دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان» با اشاره به اهمیت مستندنگاری گفت: «دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان» اثری قابل ستایش و ماندگار در ادبیات پزشکی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آئین رونمایی از مجموعه 10 جلدی «دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان» سه‌شنبه 17 شهریور‌ماه، در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، با حضور دکتر ولی‌اله محرابی،‌ چهره ماندگار پزشکی و نویسنده این مجموعه،‌ دکتر علی‌رضا زالی، رئیس‌کل نظام پزشکی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات، دکتر سیدتقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی،‌ دکتر هوشنگ پورنگ،‌ رئیس انجمن جراحان کودک ایران، دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران، استاد مسیح مقدم، معلم دوران ابتدایی و خانواده دکتر محرابی و جمع کثیری از اعضای جامعه پزشکان برگزار شد.   
 
دکتر فاضل در این آئین اظهار کرد: دکتر محرابی، دکتر محرابی است با همه ویژگی‌های خود. انگیزه‌‌های قوی برای کار‌های فوق‌برنامه کار وی را قابل قدردانی کرده است. آشنایی ما به اوایل انقلاب اسلامی بر‌می‌گردد. یک‌سوم قرن از عمر جامعه جراحان ایران می‌گذرد که دکتر محرابی مدت‌ها دبیر این انجمن و در حال حاضر عضو هیأت مدیره این انجمن هستند.
 
وی افزود: حیرت می‌کنم کی و چگونه کار سنگین تألیف مجموعه 10 جلدی «دائره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان» را انجام داده، اثری که بسیار قابل تأمل و ستایش است. این مجموعه اثری ماندگار در ادبیات پزشکی است.            
 
نوشتن را از استاد محرابی آموختم
دکتر هوشنگ پورنگ نیز در ادامه با اشاره به مصادره تاریخ ایران گفت: به‌عنوان کسی که به مطالعه تاریخ بسیار علاقه دارم می‌گویم بسیار کم می‌نویسم،‌ کم می‌خوانیم و کم مستند می‌کنیم؛ نوشتن یعنی جدی انگاشتن. نوشتن را از استاد محرابی آموختم.
 
رئیس انجمن جراحان کودک ایران، با انتقاد از بی‌توجهی به مستند‌نگاری افزود: از مقصران اصلی در بی‌توجهی به مستند‌نگاری با تمرکز بر چهره‌های به‌نام حوزه‌های مختلف علمی، دانشگاه است. حیف است که مردان نام‌آور پزشکی کشور را جوانان نشناسند؛ پیشنهاد می‌کنم حداقل از 200 سال قبل چهره‌های مطرح این حوزه شناسایی و یا مستند‌‌سازی معرفی شوند.
 
وی با بیان خاطره‌ای از رویکرد یکی از دانشگاه‌های ایران نسبت به مستند‌نگاری ادامه داد: کتابی درباره پیشینه جراحی کودکان در ایران و جهان نوشتم. داوران علمی کتاب را رد کردند و در نامه توضیح خود درباره این اقدام نوشتند که چه معنا دارد یک پزشک درباره تاریخچه بنویسد! همزمان با این قضیه کتابی یک‌هزار صفحه‌ای با موضوع تاریخچه جراحی کودکان در ایران که به قلم مؤلفان غربی نوشته شده بود به دستم رسید. بخشی از این کتاب به معرفی 6 پزشک اماراتی اختصاص داشت که سه تن از آن‌ها ایرانی بودند.
 
پورنگ اظهار کرد: بعد از دریافت این کتاب نامه‌ای به داوران علمی کتابم ارسال کردم با این مضمون که «کم‌کاری شما موجب انتشار چنین کتابی از سوی خارجیان می‌شود.» ابن‌سینا،‌ در این کتاب به‌عنوان دانشمند عرب و خلیج‌فارس، خلیج عرب معرفی شده بود. کتابم بعد از این اعتراض طی دو هفته منتشر شد.
 
رئیس انجمن جراحان کودک ایران درباره سابقه علمی دکتر محرابی گفت: دکتر محرابی برادر بزرگ من است. جراحی کودکان در ایران هنوز مظلوم و جایگاه خود را پیدا نکرده است. دکتر محرابی نخستین‌بار رشته جراحی کودکان را در ایران پایه‌گذاری و در بیمارستان بهرامی، بخش جراحی کودکان را تأسیس کرد. در حال حاضر 90 جراح کودکان در ایران مشغول هستند و بیش از نصف این افراد یا شاگرد دکتر و یا شاگر شاگردان استاد محرابی بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها