چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
حاجوی: شرکت‌های تولیدکننده به تخصصی شدن امنیت محتوا بیندیشند

سجاد حاجوی،‌ مدیر پروژه «پاتوق کتاب» نشر معارف، با اشاره به رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدکننده گفت: بسیاری از شرکت‌ها به مقوله امنیت محتوا چندان تخصصی نگاه نمی‌کنند.

مهندس سجاد حاجوی،‌ مدیر پروژه «پاتوق کتاب» نشر معارف در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت نشر الکترونیک اظهار کرد: حداکثر پنج سال از عمر نشر الکترونیک در ایران می‌گذرد و چهار سال پیش، 98 درصد ناشران با نشر الکترونیک آشنایی نداشتند.
 
برای گسترش نشر الکترونیک نیازمند زمان هستیم
وی با اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در جهان افزود: شرکت‌‌هایی مانند گوگل و آمازون با تولید نشریات الکترونیک به‌عنوان شرکت‌های پیشرو در عرصه نشر الکترونیک مطرح هستند. همزمان با ظهور اپلیکیشن‌های مختلف برای تلفن‌های همراه، شاهد تولید انواع نرم‌افزار‌های کتابخوان هستیم. کتابخوان‌های الکترونیکی نیز نزدیک به سه سال است که در کشور رواج پیدا کرده‌اند و در حال حاضر موضوعی ناشناخته نیست.  
 
حاجوی درباره توجه ناشران به نشر الکترونیک ادامه داد: در مقایسه با نخستین روز‌های آشنایی ناشران با نشر الکترونیک، در حال حاضر بسیاری از فعالان این حوزه با مزیت‌های این صنعت آشنا هستند، اما همچنان نیازمند زمان برای گسترش نشر الکترونیک هستیم.
 
مدیر 
 پروژه «پاتوق کتاب» در تشریح میزان توجه ناشران به مقوله نشر الکترونیک گفت: بیش از 12 هزار ناشر سنتی در کشور مشغول فعالیت هستند و از این تعداد نزدیک به دو هزار ناشر فعالیت قوی‌تری نسبت به سایر همکاران خود دارند. به‌نظر می‌رسد از این تعداد نیز حدود 30 درصد در حوزه نشر الکترونیک حضور دارند که البته رو به رشد است.
 
امنیت محتوا، دغدغه ناشران
وی با اشاره به دغدغه‌های ناشران برای ورود به این حوزه اظهار کرد: امنیت محتوا، از مهم‌ترین دغدغه‌های ناشران برای استفاده از امکانات نشر الکترونیک است. از سوی دیگر وجود انواع نرم‌افزار در بازار موجب دغدغه شرکت‌های تولیدکننده شده است. برخی  شرکت‌های تولیدکننده در مقام ناشر به فعالیت مشغولند، مؤلفه‌ای که موجب می‌شود تا دغدغه ناشران را به خوبی درک کنند اما تعداد اندکی از شرکت‌های تولیدکننده نرم‌‌‌افزار نیز هستند که محصولات باکیفیتی تولید می‌کنند. مجموع شرکت‌‌های مطرح تولیدکننده نر‌م‌افزار در کشور به 10 شرکت می‌رسد که از این تعداد به‌نظر می‌رسد دو یا سه شرکت با استاندارد‌های امنیتی محصولات خود را ارائه می‌کنند.
 
این فعال حوزه نشر الکترونیک درباره آسیب‌‌های احتمالی عرضه نرم‌افزار‌های بی‌‌کیفیت افزود:‌ اصلی‌ترین آسیب عرضه نر‌م‌افزار‌های غیراستاندارد، بی‌اعتمادی ناشران به مجموعه فعالان این حوزه است. انتشار یک خبر از کپی‌ غیرقانونی کتاب، جامعه ناشران را به همه تولیدکنندگان نرم‌افزار‌ها بی‌اعتماد می‌کند. به‌نظر می‌رسد ناشران اندکی هستند که نسبت به فعالیت استاندارد‌ تعداد انگشت‌شمار شرکت‌های فعال در حوزه نشر الکترونیک، آشنایی داشته باشند.
 
حاجوی ادامه داد: ناشران براساس اعتماد به برنامه امنیتی نرم‌افزار با شرکت موردنظر وارد مذاکره می‌شوند، اما بعد از مدتی به دلیل سرقت محتوا، اعتمادشان از بین می‌رود. بسیاری از شرکت‌ها به مقوله امنیت محتوا چندان تخصصی نگاه نمی‌کنند و این در حالی است که ناشران سنتی به دلیل انواع مشکلات نشر چاپی مانند نوسانات قیمت کاغذ نمی‌توانند از مزایای دنیای نشر الکترونیک چشم‌پوشی کنند.
 
اهمیت تشکیل مجمع ناشران الکترونیک
وی درباره راهکار‌های شناسایی بهترین شرکت‌های فعال در این حوزه گفت: از مهم‌ترین مطالبات شرکت‌های فعال در این عرصه، تشکیل نهاد یا مجمعی با ‌عنوان مجمع ناشران الکترونیک است، مجمعی که می‌تواند به صورت هیأت مدیره‌ای اداره شود، مجمعی که با تدوین قانون و ارتباط با مراجع قضایی در پیشگیری از تولید انواع نرم‌افزار‌های بی‌کیفیت نقش‌آفرینی کند. صدور گواهی کیفیت به محصولات این حوزه، از دیگر وظایفی است که برای این مجمع قابل تعریف است.
 

مدیر پروژه «پاتوق کتاب» درباره توانمندی داخلی در حوزه تولید انواع نر‌م‌افزار‌های کتابخوان اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد نشر الکترونیک ایران را می‌توان به‌عنوان یک صنعت تلقی کرد. فعالان مطرح این حوزه محصولات خود را با محصولات شرکت‌های برتر همچون گوگل مقایسه می‌کنند و در تلاش هستند تا به نقطه برتر این بخش دست پیدا کنند. دانش فنی در این حوزه در کشور وجود دارد.

مروری بر پرونده 
مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» با اشاره به جایگاه مطلوب صنعت نشر الکترونیک ایران در عرصه بین‌المللی گفت: تحقق شعار «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» می‌‌تواند مهم‌ترین هدف صنعت نشر الکترونیک باشد. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با مجید قاسمی را اینجـــــــــــــا بخوانید. 
 
مدیر پروژه «طاقچه» ضمن اشاره به اهمیت توجه به رابط کاربری مناسب در تمایل مخاطبان به مطالعه کتاب الکترونیکی گفت:‌ تدوین استاندارد امنیتی در این حوزه ضروری است. متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ایبنا با محمد صدوقی را اینجـــــــــــــا بخوانید.

پایگاه اینترنتی فروش کتاب «پندار بازار» ضمن اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در ایران گفت:‌
نشر الکترونیکی کتاب از یک‌سو با ناامیدی ناشران دست و پنجه نرم می‌کند و از طرف دیگر در معرض سوء استفاده تبهکاران محتوایی قرار دارد
. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با نیما افشار نادری رااینجـــــــــــــا بخوانید.

مدیر تولید شرکت «شتاب‌تک» ضمن اشاره به جایگاه نشر الکترونیک در ایران گفت: نشر الکترونیک ایران از نظر تولید انواع نرم‌افزار‌‌ها از جریان فعلی دنیا عقب نیست. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با عرفان میرطالبی را اینجـــــــــــــا بخوایند.  

مدیر شرکت ایده‌گستران،‌ ضمن اشاره به وجود دانش تولید نرم‌افزار کتابخوان در کشور گفت: شرکت‌‌های تولیدکننده نرم‌افزار، فعالیت در عرصه تولید را چندان ارزشمند نمی‌دانند. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با امیر نامور را اینجــــــــــــــا بخوانید.
 
مدیر تولید شرکت توسعه «رایان رویال» با اشاره به کپی رایت به‌عنوان مشکل اصلی نشر الکترونیک گفت:‌ ناشران معتقدند تولید نسخه دیجیتال موجب تسهیل در تکثیر غیرمجاز و نابودی بازار نشر می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با علی تصدیقی را اینجــــــــــــــا بخوانید. 

نشر الکترونیک ایران از نظر تولید انواع نرم‌افزار‌‌ها از جریان فعلی دنیا عقب نیست اما با توجه به رونق انواع تلفن همراه هوشمند، تبلت و رایانه تلاش برای ایجاد سخت‌افزار در ایران نه از لحاظ هزینه مناسب است و نه توجیه محتوایی دارد. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با محمد آباقری را اینجــــــــــــــا بخوانید.

DRM (مدیریت حقوق دیجیتال) نقش بسیار مهمی در محافظت محتوا دارد و بیش از 99 درصد مانع از سرقت می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با پرویز امیرشهپری را اینجـــــــــــــــا بخوانید.

فقدان قانون در حوزه نشر الکترونیک، موجب روی‌ آوردن فعالان این حوزه به تولید آثار بی‌کیفیت می‌شود. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با مجید کوثری، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول مؤسسه «مدیران جهان پدید» را اینجــــــــــــــا بخوانید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها