ملزومات و زیرساخت‌‌های نشر الکترونیک از نگاه کارشناسان/ 1

قاسمی: «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» هدف صنعت نشر الکترونیک است/ جلوگیری از قطع دو هزار اصله درخت با «فیدیبو»

 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
 
 
مجید قاسمی، مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» با اشاره به جایگاه مطلوب صنعت نشر الکترونیک ایران در عرصه بین‌المللی گفت: تحقق شعار «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» می‌‌تواند مهم‌ترین هدف صنعت نشر الکترونیک باشد.
 
مجید قاسمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت نشر الکترونیک اظهار کرد: موضوع کپی‌رایت بزرگترین چالش صنعت نشر الکترونیک در ایران است؛ به‌عبارتی دیگر نبود ضمانت اجرا برای قوانین وضع شده، موجب ایجاد این چالش شده است؛ به‌نظر می‌رسد قوانین موجود بهینه نیستند.
 
مشکلات مربوط به پرداخت و ملزومات مختص نشر الکترونیک نیست
مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» افزود: مشکلات و مسائلی در زمینه‌های پرداخت الکترونیک، فناوری‌‌ها و ملزومات، امنیت محتوا مختص صنعت نشر الکترونیک ایران نیست، بلکه در بسیاری از کشور‌هایی که در این حوزه مشغول فعالیت‌اند وجود دارد. نباید فراموش کنیم که نشر الکترونیک به‌عنوان یک صنعت و با همه مقتضیات خود، باید دیده و بررسی شود.
 
قاسمی تصریح کرد: هر صنعت برای تقویت جایگاه خود به زمان نیاز دارد. صنعت نشر الکترونیک نیز صنعتی نوپاست و در طول زمان و با اولویت دادن به خواست مخاطبان خود رشد می‌کند.
 
صنعت نشر الکترونیک مانند نظام عرضه و تقاضا عمل می‌‌کند
مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» با اشاره به تلاش مجموعه «فیدیبو» برای تقویت جایگاه صنعت نشر الکترونیک در ایران گفت: صنعت نشر الکترونیک مانند نظام عرضه و تقاضا عمل می‌‌کند. گذشت زمان و برقراری یا تقویت ارتباط بین مخاطبان و فعالان نشر الکترونیک زمینه‌‌ای را فراهم می‌کند تا نیاز مشتریان شناسایی و رفع شود.
 
وی درباره میزان موفقیت ارتباط نزدیک فعالان نشر الکترونیک با مخاطبان ادامه داد: ارتباط رو در رو با مشتریان یا مخاطبان کتاب‌های الکترونیک در مجموعه «فیدیبو» در قالب جلساتی برقرار می‌شود، روشی که البته در شرکت‌های بزرگی مانند گوگل به‌عنوان A/B Test اجرا می‌شود. در جریان این ارتباط صاحبان این شرکت‌‌های بزرگ نسبت به کمبود‌ها و نقاط قوت خدمات خود آگاه می‌شوند.
 
قاسمی با اشاره به آغاز تاریخ صنعت نشر الکترونیک همزمان با شروع به کار «فیدیبو» اظهار کرد: معتقدم صنعت نشر الکترونیک در ایران با تولد «فیدیبو» آغاز شد و هر فعالیتی پیش از آن به چند سایت محدود می‌‌شود که کتاب‌های اسکن شده را به مخاطب ارائه می‌کردند. دایره تلاش‌های مجموعه «فیدیبو» در نشریات بین‌المللی نیز وسعت پیدا کرده است.
 
فاصله حیاتی با دنیا در حوزه صنعت نشر دیجیتال نداریم
این فعال حوزه نشر الکترونیک درباره هدف صنعت نشر دیجیتال در ایران افزود: تحقق شعار «مطالعه آزاد برای همه، همه وقت، همه جا» می‌‌تواند مهم‌ترین هدف صنعت نشر الکترونیک ما باشد. عملی شدن این شعار یعنی، مسافران به جای خیره شدن به میله‌های مترو و اتوبوس، کتاب ورق بزنند.
 
وی با مقایسه وضعیت صنعت نشر الکترونیک ایران با سایر کشور‌های جهان گفت: فاصله حیاتی با دنیا در حوزه صنعت نشر دیجیتال نداریم، اما برای تقویت این صنعت به برنامه‌های فرهنگی نیاز داریم. آنچه اهمیت دارد تحول در حوزه کتابخوانی است.

مدیر فروشگاه اینترنتی کتاب «فیدیبو» با اشاره به تأثیر تقویت صنعت نشر الکترونیک در حفظ محیط زیست تصریح کرد: صنعت نشر الکترونیک یک صنعت سبز است، چراکه در جلوگیری از قطع درختان برای تولید کاغذ بسیار مؤثر بوده است؛ به‌عنوان مثال «فیدیبو» سال گذشته مانع قطع دو هزار اصله درخت شد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 225138