یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
«بی‌ تو بهتر» قطب‌الدین‌صادقی منتشر می‌شود/ اجرای نمایشنامه راس زمان انفجار در سردشت

نمایشنامه «بی‌ تو بهتر» قطب‌الدین صادقی از سوی نشر قطره منتشر می‌شود. این نمایشنامه از ساعت 11 و 14 دقیقه امروز در سردشت به روی صحنه می‌رود.

«قطب الدین صادقی» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نمایشنامه‌ام با نام «بی‌ تو بهتر» از ساعت 11 و 14 دقیقه امروز، هفتم تیرماه 1394 همزمان با انفجار نخستین بمب شیمیایی در سردشت، در همین شهر اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که «بی‌تو بهتر» در قالب کتابی مستقل از سوی نشر قطره منتشر می‌شود، افزود: برای نوشتن این نمایشنامه 70 صفحه‌ای تمام منابع اطلاعاتی را جست‌وجو کردم و هر جایی که اطلاعاتی وجود داشت سراغ گرفتم. «بی‌تو بهتر» درباره شماری از مردم آسیب‌دیده سردشت است که در نتیجه بمباران همه‌چیز خود، از جمله زمین‌های کشاورزی و باغ‌های خود را از دست دادند و به عنوان کارگرانی با بیماری شیمیایی و تنفسی به شهر‌های دیگر مهاجرت کردند.

صادقی ادامه داد: ماجرای این نمایشنامه در یک ترمینال اتوبوسرانی می‌گذرد و قهرمان آن، فردی مصلوب است که برای خوابیدن مجبور است به صورت ایستاده و صلیب‌وار بخوابد زیرا در غیر این صورت ریه‌اش دچار ناراحتی می‌شود و جان خود را از دست خواهد داد.

این نویسنده گفت: البته در این نمایشنامه هشت شخصیت دیگر که آن‌ها هم بیمار شیمیایی هستند، حضور دارند. کوشیدم در طول نمایشنامه نحوه بمباران‌های شهر، گوناگونی حملات و واکنش‌های گوناگونی را که به این مساله نشان داده شد بیان کنم؛ از بی‌تفاوتی مسئولان تا رفتار افراد جامعه.

وی ادامه داد: این شهر نخستین شهر جهان است که مورد تهاجم شیمیایی قرار گرفت اما متاسفانه آ‌ن‌طور که باید، از سوی دولتمردان کشورمان و جامعه جهانی به آن توجه نشد. قرار بود برای این شهر یک بیمارستان تخصصی ساخته شود اما هنوز هم این وعده اجرایی نشده است.

صادقی درباره چگونگی اجرای نمایشنامه «بی‌تو بهتر» توضیح داد: این نمایشنامه با حمایت انجمن شهرداری مهاباد، بر سکویی در 100 متری محل انفجار نخستین‌ بمب شیمیایی و راس ساعت 11 و 14 دقیقه، یعنی دقیقا همان زمان انفجار به اجرا در خواهد آمد. این مانند کاری است که فرانسوی‌ها هر سال برای ژاندراک انجام می‌دهند. به این ترتیب او هرگز از یاد نخواهد رفت.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: معتقدم که هنرمندان عرصه تئاتر باید به جای تکرار اجرای نمایشنامه‌های خارجی، به اجرای نمایشنامه‌هایی بپردازند که واقعیات جامعه را بیان می‌کنند و از بحران‌های جامعه می‌گویند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها