شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
نگاهی به تازه‌ترین‌ها درباره ام‌المؤمنین/ نخستین زن مسلمان و تحریف‌های زندگی او

سه عنوان کتاب تألیفی، از تازه‌ترین آثار درباره حضرت خدیجه كبری سلام‌الله علیها است که به زندگانی، فضایل و فداکاری‌های این بانوی والامقام پرداخته‌اند. به مناسبت 10 رمضان ــ سالروز وفات ام‌المؤمنین خدیجه كبری سلام‌الله علیها ــ نگاهی به این کتاب‌ها داشته‌ایم.

خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) ـ از آغاز سال 1393 تاكنون (6 تیر 1394) سه عنوان كتاب تألیفی با موضوع‌های مرتبط با ام‌المؤمنین خدیجه كبری ــ سلام‌الله علیها ــ منتشر شده است. دو عنوان از این آثار به حوزه بزرگسال و یک عنوان به حوزه کودک اختصاص دارد.

آن چه در پی می‌آید معرفی مختصر این سه کتاب است كه به مناسبت 10 رمضان ــ سالروز وفات نخستین همسر پیامبر اسلام و نخستین زن مسلمان ــ گردآوری شده است. برای آگاهی از مشخصات جلد و صفحات اول این کتاب‌ها می‌توانید بر عنوان‌هایشان کلیک کنید.
 
کتابی که جعلیات مشهور را نشان می‌دهد
کتاب «خصائص ام‌المؤمنین خدیجة الكبری (ع): ویژگی‌های حضرت خدیجه كبری (ع): شامل 160 ویژگی از خصوصیات ام‌المؤمنین حضرت خدیجه كبری (ع)» اثری است از حسین تهرانی که به ویژگی‌ها و فضایل حضرت خدیجه كبری ــ سلام‌الله علیها ــ پرداخته است.

این کتاب دارای یک پیشگفتار و 160 فصل است. مؤلف در فصل‌های این کتاب می‌کوشد بر آیات قرآن و روایات معتبر تکیه کند. ناشر علت این رویکرد را در معرفی چاپ پنجم این کتاب چنین بیان می‌کند: «قلم و بیان از وصف شخصیت، عظمت و جلالت شــأن ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری ــ علیهاالسلام ــ عاجز و ناتوان است و باید گفت غیر از حضرات اهل بیت عصمت و طهارت ــ علیهم‌السلام ــ‌ کسی نمی‌تواند آن حضرت را آن گونه که بوده‌اند توصیف نماید. لذا در این مجموعه بر آن شدیم که با بهره‌وری از آیات و روایات معتبر در منابع شیعه و سنی اشاره به 160 ویژگی از خصوصیات خدیجه کبری ــ علیهاالسلام ــ نموده و در حد توان، فضائل آن حضرت را بازگو نماییم.» (وبگاه انتشارات «طوبای محبت»)

از ویژگیهای مهم این کتاب، پرداختن به برخی جعلیات تاریخی درباره خدیجه کبری (س) و ذکر بی‌محتوایی و عدم سندیت تاریخی برخی انتساب‌ها و برشمردن صفات عالی آن حضرت است.

به گزارش وبگاه انتشارات طوبای محبت، چاپ پنجم کتاب «خصائص ام‌المؤمنین خدیجة الكبری (ع): ویژگی‌های حضرت خدیجه كبری (ع): شامل 160 ویژگی از خصوصیات ام‌المؤمنین حضرت خدیجه كبری (ع)» نوشته حسین تهرانی در 712 صفحه، با ویرایش جدید و تعداد صفحات بیشتر از چاپ‌های گذشته، در شمارگان 1000 نسخه، به بهای 270000 ریال در قطع وزیری از سوی این ناشر به‌تازگی منتشر شده است. 
 
 
خدیجه (س) در نقش مادری
«حضرت خدیجه (س): مادر حضرت فاطمه (س)» نام سومین کتاب از مجموعه 13 جلدی «مادران معصومین» است که در هر جلد آن به زندگی یکی از مادران معصومان (ع) اشاره شده است. نویسنده در این جلد از کتاب به حضرت خدیجه ــ سلام‌الله علیها ــ مادر حضرت زهرا (ع) پرداخته است.

چاپ اول کتاب «حضرت خدیجه (س): مادر حضرت فاطمه (س)» نوشته ابوالفضل هادی‌منش با تصویرگری احسان سلیمانی، در سال 1393 به همت انتشارات حدیث نینوا در 12 صفحه به قطع خشتی و کاغذ گلاسه با چاپ رنگی و شمارگان 5000 نسخه، به بهای 25000 ریال، نشر یافته است.

زنان نقش‌آفرین در کنار پیامبر اسلام(ص)
«زنان پیامبر اكرم (ص) و زنان با پیامبر اكرم (ص) = The Wives of the Holy Prophet (pbuh) and other Women in His Life» نام یکی دیگر از آثاری است که در آن به حضرت خدیجه نیز پرداخته شده است. کوشش نویسنده در این کتاب بر این بوده است که زندگانی زنان پیرامون رسول‌الله (ص) را که رابطه نسبی یا سببی با آن حضرت داشته یا از زنان صحابی آن حضرت محسوب می‌شده‌اند٬ از ابعاد مختلف بررسی کند.

این کتاب در دو فصل تنظیم یافته است. فصل اول با نام «زنان پیامبر اکرم (ص)» به بررسی زندگانی همسران رسول الله (ص) بر اساس تقدم زمانی می‌پردازد. فصل دوم که با عنوان «زنان با پیامبر اکرم (ص)» نامیده شده است٬ خود دارای چهار بخش است: بخش اول به زندگانی مادر و دایه آن حضرت پرداخته شده است. بخش دوم، اختصاص به بررسی زندگانی دختران رسول الله (ص) دارد، هر چند در این بخش سعی شده است تاریخ زندگی آخرین دختر آن حضرت ــ فاطمه (س) ــ با تفصیل بیشتری بررسی شود. بخش سوم، به زندگانی زنان صحابی مهاجر اختصاص دارد که نام این بانوان بر اساس حروف الفبا تنظیم و ارائه شده است. بخش چهارم، در تکمیل بخش سوم است و اختصاص به بررسی زندگانی زنان صحابی انصار دارد و با همان روش تنظیم بانوان مهاجر٬ نظم یافته است.

چاپ اول کتاب «زنان پیامبر اكرم (ص) و زنان با پیامبر اكرم (ص) = The Wives of the Holy Prophet (pbuh) and other Women in His Life» نوشته مرضیه محمدزاده از سوی سازمان چاپ و انتشارات وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه، در 438 صفحه به قطع وزیری با شمارگان 1000 نسخه و بهای 290000 ریال، به بازار کتاب آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها