شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
نشست «روایت‌­های موازی در علوم انسانی» برگزار می‌شود

نشست «روایت‌­های موازی در علوم انسانی» با محوریت بررسی کتابی به همین نام فردا 17 خردادماه به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گروه علمی ـ تخصصی جامعه‌شناسی علم و فناوری نشست «روایت‌­های موازی در علوم انسانی» را بر اساس کتابی به همین نام از سید جواد میری برگزار می­‌کند. سخنران این نشست نیز مولف کتاب سید جواد میری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواهد بود.

این نشست یکشنبه ۱۷ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن کنفرانس انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار می‌شود.

میری در مقدمه این اثر نوشته است: «دفتری که پیش روی شماست، کتاب به معنای مدرسی آن نیست. آنچه مرا واداشت به علوم انسانی به مثابه یک پارادایم دیسیپلینر بپردازم، نگارش کتابی جدید در حوزه جامعه‌شناسی نبود؛ بلکه وقتی به عنوان یک جامعه‌شناس در بستر مطالعات ادیان پا به عرصه آکادمیک گذارده و از چنین منظری به فلسفه علم و تاریخ علم نگریستم، پذیرش این امر بسیار دشوار بود که مفروضات جامعه‌شناسی را به عنوان «اصل خدشه ناپذیر ساینس» تلقی کنم. به عنوان فردی که از نظر فرهنگی و علمی در سوئد و انگلستان رشد کرده و سپس در چین، مالزی، تایوان، مصر، اوکراین، آمریکا، مجارستان، بلغارستان، ترکیه و روسیه به تدریس و تحقیق پرداخته است، هنگامی که در سرزمین‌های گوناگون به انسان، زندگی اجتماعی او، تاریخ‌های گوناگون و روایت‌های موازی ـ که به مثابه جهان‌های موازی بودند ـ می‌اندیشیدم، دریافتم که روایت‌های کلان ساینس در حوزه علوم انسانی با شاکله و چهارچوبی که در بستر تعقل دیسیپلینر شکل گرفته، آن‌گونه که بزرگان علوم انسانی ادعا می‌کنند، «جهان‌شمول» نیست؛ بلکه به دلایل بسیار مهمی، تفکر یوروسنتریک ـ که مبتنی بر تجربه تاریخی مسیحیت در اروپای غربی و در بستر کلیسای کاتولیک است ـ منجر به جهان‌بینی پیچیده‌ای گشته است که به مرور زمان و به مدد نگاه کلنیال و قدرت امپریال توانسته «تمدن یوروسنتریک» را جهانی نموده و دیگر رقبا را از میدان به در کرده و آن‌ها را به حاشیه براند.

به عبارت دیگر، هر سخنی در حوزه علوم اجتماعی باید با نگاهی نقادانه، چهارچوب روایت یوروسنتریک را به چالش بکشد، چرا که مفروض نمودن این «واقعه حادث» در بستر تاریخی مشخص و بدون نگاه نقادانه منجر به تقلیدی ناپسند در عرصه فهم زندگی اجتماعی و پیچیدگی‌های رنگارنگ انسان، حیات اجتماعی و اشکال متنوع مدنیت خواهد شد. برای دوری از این «جمود فکری» به بازخوانی پروژه‌های مختلف علوم انسانی در بستر ساینس و چهارچوب دیسیپلینر ـ که مبتنی بر تجربه یوروسنتریک بوده است ـ نیازمندیم. البته نکاتی کلیدی در این گفتگوها وجود دارد که در ابتدا باید آن‌ها را کمی مورد مداقه قرار داد.»

کتاب «روایت‌های موازی در علوم انسانی» نوشته سیدجواد میری توسط انتشارات جامعه‌شناسان به چاپ رسیده است. این نشست در محل سالن کنفرانس انجمن جامعه‌شناسی ایران واقع در بزرگراه جلال آل احمد، زیر پل گیشا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیم طبقه اول برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها