یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
قدردانی از مقام علمی پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو‌زاده در همدان

معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان از مقام علمی پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو‌زاده قدردانی می‌کند. این دو پژوهشگر در زمینه مفاخر همدان، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در مراسم نکوداشت مفاخر فرهنگی استان همدان که معمولا در اردیبهشت‌ برگزار می‌شود، از مقام علمی پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو قدردانی می‌کند.

در این مراسم دکتر اکبر ایرانی، مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب، دکتر معصومی (پسر آیت‌الله آخوند معصومی‌همدانی) و دکتر محمدزاده درباره این دو شخصیت سخنرانی می‌کنند.

پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو زاده از چهره‌های ماندگار استان همدان هستند که در زمینه تحقیق و پژوهش در باب همدان و مفاخر همدان، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.

پرویز اذکایی متولد ۱۳۱۸ در همدان است که تحصیلات خود را در این شهر، تهران و دانشگاه منچستر (انگلستان) در حوزه تاریخ و فلسفه به انجام رساند. آثار وی در رشته‌های کتابشناسی، رجال‌شناسی و تاریخ علم منتشر شده‌اند و بیش از ۴۰۰ عنوان از آثار او شامل ۴۰ کتاب، ۷۰ رساله علمی و گفتارهای بلند و کوتاه در دایرة‌المعارف‌ها و نشریه‌های معتبر است.

ترجمه زندگی‌نامه بیرونی و نگارش کتاب‌هالی کارنامه بیرونی، فرمانروایان گمنام، مفاتیح الاسرار (تفسیر شهرستانی)، تاریخ نگاران ایران (جلد اول)، ابوریحان بیرونی (آراء و افکار) و خاندان شاهیهٔ خوارزم (رساله) برخی از آثار استاد پرویز اذکایی است.

علیرضا ذکاوتی قراگزلو زاده، متولد سال 1322 در همدان در سه دهه گذشته آثار متعددی در زمینه ادبیات فارسی و عرفان اسلامی منتشر کرده است. وی در دو دهه پس از انقلاب اسلامی ایران نقدهای بسیاری بر آثار کلاسیک ایران نوشته، تحقیق و ترجمه کرده است و در هر دو رشته ادبیات ابداعی و ادبیات تحقیقی و نیز ترجمه از عربی به فارسی آثار متعددی پدید آورده ‌است. وی از اعضای هیات مولفان دایره‌المعارف تشیع بوده و با بنیاد دایره‌المعارف اسلامی و دانشنامه جهان اسلام همکاری مداوم دارد. از وی مقاله‌های بسیار زیادی در حوزه فرهنگ و فلسفه و دین چاپ شده ‌است.
 
دو ترجمه «تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری» نوشته آدام متز در سال 1363 و «نظام اداری مسلمانان در صدر اسلام» برخی آثار وی‌ در حوزه پژوهش‌ است.

همچنین، به قلم وی کتاب‌های تشیع و تصوف، العصر الجاهلی (تاریخ ادبی عرب)، آیین رهروی (بازنویسی فرائدالسلوک)، بدیع‌الزمان همدانی و مقامات نویسی، ترجمه تلبیس ابلیس بن جوزی، تحریر و تلخیص محبوب القلوب فراهی، جنبش نقطویه، عرفیانیات، ابحاث عشره (تصحیح)، سیر تاریخی نقد ملاصدرا، قرآنیات، بازشناسی و نقد تصوف نوشته شده‌اند.

در حاشیه این آیین نمایشگاه عکسی از مفاخر استان همدان در معرض دید مهمانان قرار خواهد گرفت.

این مراسم فردا، 28 اردیبهشت با حضور اهالی دانش و فرهنگ استان همدان، از ساعت 16 و 30 دقیقه در سالن اجتماعات مجمتع فرهنگی و هنری بوعلی سینا در همدان برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها