یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
«قرآن حکیم: ویژه دانشجویان» پاسخگوی شبهات در تمام اديان‌ است

آیین رونمایی از «قرآن حکیم: ویژه دانشجویان» با حضور کارشناسان و مؤلفان این اثر برگزار شد. حاضران در این آیین اعتقاد داشتند، این قرآن می‌تواند پاسخگوی تمام شبهات دانشجویان در سراسر جهان و ادیان‌ مختلف باشد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «قرآن حکیم: ویژه دانشجویان» شامگاه ١٩ ارديبهشت 1394 در محل دارالکتابه «مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوري اسلامي ايران» در بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و با حضور محمدرضا داوود آبادی فراهانی معاون فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي؛ لاله افتخاری، رئيس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی رونمایی شد.

حاضران در این مراسم با برشمردن نقاط قوت این اثر بر پاسخگویی این نسخه از قرآن به تمام شبهات دینی در میان تمام دانشجویان تأکید کردند.
 
در این مراسم که مؤلفان اثر نیز حضور داشتند، حسین بابایی ــ‌ یکی از مؤلفان و محققان آن ــ در سخنانی به تبیین و معرفي «قرآن حکیم: ویژه دانشجویان» پرداخت.

بابایی با اشاره به نظرسنجی برای جمع‌آوری موضوع‌هاي قرآن دانشجویی گفت: طی یک نیازسنجی علمی و با یک کار ترکیبی، 10 هزار پرسشنامه در دانشگاه‌های کشور توزیع و جلسه‌هایی برای جمع‌آوری نظرهایی درباره موضوعات کتاب برگزار شد و در نهایت پس از این نظرخواهی‌ها موضوع‌‌هاي کتاب جمع‌آوری شدند.
 
وی با اشاره به این که موضوع‌هاي این مصحف پرسش‌محور نیست، گفت: با توجه به این که مخاطبان ما اهل فکر و نظرند، ضروری بود كه شبهات مربوط به آیات قرآن مطرح و پاسخ این شبهات ارائه شود. پس کار ما در تألیف «قرآن حكيم: ویژه دانشجویان» شبهه‌محور بود و شبهات هم با ترتیب اولویت در یک فرآیند انتخاب شدند.
 
وی درباره نحوه پاسخ به شبهات در اين اثر گفت: در این مصحف سؤالاتی را که مشخص بود، با پاسخ قابل فهم عرضه کردیم. مثلاً درباره موضوع‌هايي مانند ارث و قصاص، پرسش‌هايي بسيار  مطرح است و تلاش ما بر این بود که فلسفه این موضوع‌ها را هم بیان کنیم.
 
مؤلف اين مصحف دانشجویی با اشاره به ضرورت ادامه این کار گفت:‌ جوانان ما از جنبه‌های گوناگون در معرض شبهه هستند. از این‌رو نباید چنین کاری متوقف شود. تألیف چنین اثری گم‌شده دانشجويان است. این کار، مبدأ است و میان راه هم نیست، البته می‌تواند منبع خوبی برای کارهای دیگر باشد اما ضروری است که این حرکت ادامه پیدا کند.
 
نخستین گام عملی در راستای رفع شبهات جوانان جهان
در ادامه اين مراسم، لاله افتخاری، رئيس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی موضوع‌هاي مطرح شده در قرآن دانشجویی را مفید دانست و گفت: این مصحف که در راستای رفع شبهات گام برمی‌دارد هر چند در ابتدا برای دانشجویان است، اما می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها و شبهات ديگر اقشار جامعه نيز باشد.

وی با اشاره به این که این مصحف مربوط به همه جوانان جهان است، گفت:‌ قرآن دانشجویان مخصوص دانشجویان شیعه و سنی نیست بلکه همه ادیان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. پس از نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب برای جوانان و دانشجویان جهان فرستادند این برداشته شده است و کمک می‌کند آن چه علیه ما مطرح می‌شود، خنثی شود و مردم حقیقت را درک کنند.
 
حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نيز در سخنانی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت قرآن گفت: رهبر معظم انقلاب سال 1391 در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: من به جوان‌ها در مورد قرآن سفارش می‌کنم، سعی کنید رابطه با قرآن را قطع نکنید، هر روز لااقل نصف صفحه قرآن بخوانید.
 
وي با اشاره به وجود دو نوع انس در زندگی انسان افزود: دوران دانشجویی دوره جوانی است و انسان با انتخاب خودش مأنوس می‌شود. البته انس گرفتن دو نوع است: انس اولیه که در دوران طفولیت اتفاق می‌افتد و انتخابی نیست و انس ثانویه که در دوران جوانی و با انتخاب است. حال اگر این انس، با قرآن همراه باشد این انتخاب ــ یعنی قرآن کریم ــ انتخاب‌گر خود را هدایت می‌کند و انتخاب‌کننده، شیفته و عاشق انتخاب خود می‌شود. وقتی قرآن مایه انس ما شد می‌توانیم خود را در پناه گرمی، لطافت و نورانیت قرآن قرار دهیم.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان این که کسب علم یک حرکت روحی است، گفت: انس با قرآن سبب آرامش انسان می‌شود؛ به‌ويژه براي دانشجویاني که به دنبال علم هستند؛ و از آنجا که علم یک حرکت روحی است، انس با قرآن سبب آرامش روحی آنها خواهد بود.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان ویژگی‌هایی برای این اثر افزود: اولین مشخصه قرآن براي دانشجویان این است که منبع انس باشد و با مراجعه دانشجو به این مصحف تعلق به قرآن در وی ایجاد شود، دومین ویژگی، کاربردی و بالینی بودن آن است و این‌که پاسخگوی مطالبات به‌روز دانشجویان باشد.

محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن كريم نيز در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) درباره ويژگي‌ها و مراحل توليد «قرآن حکیم: ویژه دانشجویان» شركت كرد كه اين گفت‌وگو را در اينجا مي‌توانيد بخوانيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها