سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
توزیع بن بر استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب تاثیر دارد/ حضور پیام محراب با بیش از 80 عنوان کتاب کودک در نمایشگاه کتاب تهران

علیرضا جاسبی، مدیر انتشارات پیام محراب، علت اصلی کاهش فروش کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را توزیع کم بن کتاب عنوان کرد و گفت: توزیع بن کتاب در بین مردم سبب می‌شود آنها به خریدن کتاب تشویق شوند، در سال گذشته با این‌که قیمت کتاب‌ها 30 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده بود، مبلغ حاصل از فروش کتاب در نمایشگاه 30 تا 35 درصد کاهش داشت که به نظر من دلیل عمده آن توزیع کم بن کتاب بود.

مدیر انتشارات پیام محراب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به مشکلات نمایشگاه کتاب سال قبل اشاره کرد و توضیح داد: مشکل اصلی ناشران مخصوصا در بخش کودک و نوجوان مکانی است که برای غرفه‌ها در نظر می‌گیرند. تشکیل غرفه‌ها در زیر چادر و نفوذ آب باران به درون چادرها، گرمای زیاد و غیره از مشکلاتی هستند که کماکان ناشران در نمایشگاه کتاب تهران با آن مواجه‌ هستند. همچنین توزیع کم و نامناسب بن کتاب در سال گذشته تاثیر منفی بر فروش کتاب‌ها داشت.
 
وی با بیان این‌که توزیع بن کتاب در بین مردم سبب می‌شود آنها به خریدن کتاب تشویق شوند، اضافه کرد: در سال گذشته با این‌که قیمت کتاب‌ها 30 تا 35 درصد افزایش پیدا کرده بود اما مبلغ حاصل از فروش کتاب در نمایشگاه 30 تا 35 درصد کاهش داشت که به نظر من دلیل عمده آن توزیع کم بن کتاب بود.
 
جاسبی گفت: بسیاری از مردم به نمایشگاه کتاب می‌آمدند و حضور مردم و بازدید از غرفه‌ها در سال گذشته بسیار زیاد بود اما به علت رکود اقتصادی و مشکلات موجود و توزیع  نشدن زیاد بن کتاب با وجود این‌که مخاطبان کتاب‌ها را می‌پسندیدند اما نمی‌توانستند آن طور که باید و شاید خرید کنند و فروش کتاب کاهش پیدا کرد.
 
مدیر انتشارات پیام محراب افزود: البته ما کارهایی برای جذب مشری و افزایش فروش داشتیم مانند اعمال تخفیف 30 درصدی کتاب‌ها نسبت به سایر ناشران که سبب استقبال بیشتر شده بود. ما تولید کننده هستیم و فروشگاه نداریم بنابراین نمایشگاه‌های کتاب فرصت مناسبی است که ما خودمان را به مردم معرفی و کتاب‌هایمان را عرضه کنیم.
 
جاسبی ادامه داد: ازطرفی نمایشگاه فرصت خوبی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا در یک مکان متمرکز که اکثر ناشران حضور دارند کتاب مورد نظرشان را با قیمت مناسب تهیه کنند. همچنین حضور بچه‌ها در کنار والدینشان در نمایشگاه سبب می‌شود که کودکان و نوجوانان خودشان در انتخاب کتاب‌هایی که برایشان خریداری می‌شود نظر دهند و با علاقه به خواندن آن کتاب بپردازند. حدود 85 درصد از کتاب‌هایی که در نمایشگاه فروخته می‌شود از سوی خود بچه‌ها انتخاب می‌شود و والدین بیشتر نقش نظارتی دارند.
 
وی درباره بیست و هشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران گفت: پیش بینی می‌کنم در نمایشگاه امسال اگر تبلیغات و اطلاع رسانی به مردم خوب باشد و توزیع مناسب بن کتاب را داشته باشیم فروش کتاب مانند سال گذشته باشد، درغیر این‌صورت کاهش فروش خواهیم داشت.
 
جاسبی اضافه کرد: واقعیت این است که کتاب در سبد خانوار جزو کالاهای ضروری محسوب نمی‌شود و خانواده‌ها اولویت‌های بسیاری دارند که برایشان از خرید کتاب واجب‌تر است. در این وضعیت دولت و وزارت ارشاد باید از ناشران حمایت کنند.

وی درباره آثار ارائه شده از سوی انتشارات «پیام محراب» توضیح داد: تلاش کرده‌ایم برای نمایشگاه کتاب امسال مجموعه کتاب‌هایی را در زمینه‌های تاریخ باستان و علمی برای نوجوانان تولید کنیم. امسال با بیش از 80 عنوان کتاب کودک و نوجوان در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران شرکت خواهیم کرد که از این تعداد حدود 15 عنوان چاپ نخست و بقیه تجدید چاپی است.
 
علیرضا جاسبی افزود: از جمله کتاب‌های چاپ نخستمان می‌توان به مجموعه پنج جلدی «مشاهیر سیاسی ایران باستان» نوشته علی معصومی اشاره کنم که در هر جلد به یکی از پادشاهان تاریخ باستان مانند داریوش، کوروش، هفت پادشاه و اسکندر پرداخته می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین مجموعه دو جلدی «قصه‌های یوسف و زلیخا» از این کتاب‌هاست که در جلد نخست به دوران کودکی حضرت یوسف(ع) و در دومین جلد به بعد از دوران وزارت ایشان پرداخته می‌شود. مجموعه دو جلدی «امثال الحکم» اثر علی اکبر دهخدا نیز ازجمله این آثار است که به‌وسیله رضا شیرازی برای کودکان و نوجوانان ساده نویسی شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها