سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
حسن احمدی: صدا و سیما در فرهنگسازی برای کتاب عیدی دادن نقش مؤثری دارد

حسن احمدی، ضمن نکوداشت سنت حسنه کتاب عیدی دادن، گفت: صدا و سیما در تبدیل این سنت به فرهنگ و معرفی کتاب‌های باارزش به منظور مطالعه در ایام نوروز نقش مؤثری دارد.

احمدی در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: بنده شخصاً بسیار به کتاب عیدی دادن علاقه‌مند هستم اما نباید فراموش کنیم که اگر بخواهیم به یکباره از عیدی نقدی دادن به بچه‌ها صرف نظر کنیم و کتاب به آنها هدیه دهیم، اندکی ذوق و شوق کودکان را خدشه‌دار می‌کند و دچار دلخوری و کدورت آنها و شاید باعث ایجاد خاطره ناخوشایند در ذهن آنها شود که تا دوران بزرگسالی نیز این خاطره ناخوشایند را به یاد داشته باشند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم بهتر است این دو یعنی کتاب و وجه نقد به صورت همزمان و یک‌جا به کودکان هدیه داده شود.
 
وی ادامه داد: همان‌طور که مستحضرید در ایام پیش از نوروز، لباس‌فروشی‌ها، کفش‌فروشی‌ها و ... با ازدحام جمعیت مواجه هستند اما متأسفانه کتابفروشی‌ها نه تنها در این ایام بلکه در اغلب موارد در طول سال، بسیار خلوت‌اند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم مسئولان یک دوره محدود 10 یا 15 روزه را با عنوان «عید کتاب» راه‌اندازی کنند تا زمینه‌ای فراهم شود که خانواده‌ها به همراه فرزندانشان برای تهیه کتاب‌های مورد نیاز اقدام کنند.
 
این نویسنده در ادامه سخنانش، گفت: البته این اقدام مهم، نیاز به فرهنگسازی دارد که خود این فرهنگسازی نیز نیازمند برنامه‌ریزی‌ و حتی شاید نیازمند راه‌اندازی اتاق فکر است. شایسته است اعضای این اتاق فکر را چند نفر محدود از نویسندگان خوش‌ذوق و علاقه‌مند به امور فرهنگی تشکیل دهد.
 
نویسنده‌ کتاب «آیینه‌ی سرخ» با اشاره به مشکلات اقتصادی فراوانی که امروزه مردم با آنها مواجه هستند، اظهار کرد: در جامعه‌ای که به طور مثال گوشت و مرغ کیلویی 10 هزار تومان است، یک کارمند دولت چطور می‌تواند کتاب خریدن در ایام نوروز را در اولویت قرار دهد و به مراتب چطور می‌توان انتظار داشت که فرهنگ کتابخوانی جا بیفتد. بنابراین، تا زمانی که چنین مشکلات حل نشوند نمی‌توان انتظار معجره در عرصه کتابخوانی داشت.
 
نویسنده‌ کتاب «بزرگ‌مردان کوچک» توضیح داد: از طرف دیگر باید خانواده به اهمیت کتاب و کتابخوانی پی ببرند؛ در این صورت است که در کنار خرید سایر ملزومات زندگی، نسبت به خرید کتاب نیز اهتمام می‌ورزد و آن را در سبد خانوار خود قرار می‌دهد.
 
مؤلف کتاب «بوی خوش سیب» با اشاره به سایر عوامل دخیل در کتابخوان شدن افراد، گفت: در صورتی که کتاب ارزان باشد و از جذابیت بصری و محتوایی برخوردار باشد و با سلائق و عواطف و احساسات نوجوانان و جوانان مطابقت داشته باشد، مطمئن‌ باشید که چه ما به آنها کتاب عیدی بدهیم چه کتاب عیدی  ندهیم، آنها به صورت خودکار و خودجوش به تهیه کتاب برای مطالعه در این ایام اقدام می‌کنند.
 
احمدی گفت: نقش مؤثر و مثبت صدا و سیما در راه‌اندازی فرهنگ کتاب عیدی دادن انکارناپذیر است؛ صدا و سیما می‌تواند در ایام نوروز در بخش‌هایی از برنامه‌های تلویزیون و حتی رادیو که پربیننده و پُرشنوده هستند، به معرفی کتاب‌های مفید و ارزشمند اقدام کند.

* در این باره بخوانید:
1- سلیمی: متأسفانه مردم، عیدی دادن کتاب را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند/ نگران واکنش‌ها نباشیم (اینجا)
2- کاشفی‌خوانساری: یک روز مشخص برای خرید کتاب با هدف عیدی دادن تعیین شود (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط