یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
«شب شعر شهریار» در ارمنستان  برگزار شد

رايزني فرهنگي ايران در ارمنستان با حضور جمعی از شاعران، ادبا، استادان، معلمان، دانشجویان و زبان‌آموزان زبان و ادبیات فارسی، محفل ادبی «شب شعر شهریار» را به منظور بررسی ادبیات انقلاب اسلامی برگزار كرد.

به گزارش خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ابتدای این مراسم که با هدف آشنایی علاقمندان با ادبیات انقلاب اسلامی به ویژه آثار استاد شهریار برپا شد ضمن نمایش فیلمی از شعرخوانی استاد شهریار در محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالي)، مجید مشکی، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان در سخنانی به بازخوانی تاریخ شعر و ادب فارسی در دوران پهلوی و انقلاب اسلامی پرداخت و به موضوع تحولات شعری شهریار در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران اشاره كرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان در بخشی از سخنان خود اظهار كرد: در زمان پهلوی اول به دلیل خفقان و روحیه استبدادی رضا خان بيش‌تر شعرا و ادبا و متفکران یا گرفتار حصار زندان بودند و یا در بند تبعید و این در حالی بود که به تصریح تاریخ دستگاه رضاخانی جان بسیاری از بزرگان شعر کشور مانند فرخی‌یزدی و میرزاده عشقی را گرفته بود.

وي افزود: پس از سرنگونی رضا شاه با فضای موقتی که در کشور ایجاد شد گروه‌هایی از نویسندگان و ادبا شکل گرفتند که با توجه به جو قالب آن زمان شیوه‌های فکری اکثر آنان در فضای چپ کمونیستی بود و در همین فضا هم قلم می‌زدند و جالب اینجاست که از سوی دستگاه حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی حمایت می‌شدند که نمونه آن تشکیل اولین کنگره ادبا و شعرای ایران توسط رایزنی فرهنگی شوروی است و این جریان چپ‌گرایانه تا زمان سقوط پهلوی دوم در ادبیات ایران ادامه داشت.

مشكي ادامه داد: از سوی دیگر در زمان پهلوی دوم به دلیل فساد اخلاقی حاکم در دربار و حاکمان دولت خط بی‌بندوباری اخلاقی و ترویج و تبلیغ فساد اخلاقی به جریان‌های ادبی کشور القا می‌شد و دست کسانی که به ترویج فساد در قالب ادبیات می‌پرداختند باز بود و آنان تشویق می‌شدند.

مشکی در ادامه سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر پایه مفاهیم فرهنگی اخلاقی و دینی به حرکت نوین در ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی اشاره كرد و نقش جریان جنگ را در تأثیر بر ادبیات ایران بسیار مؤثر دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و جایگاه شهریار در ادبیات انقلاب اسلامی ایران اشاره و بيان كرد: مرحوم استاد شهریار در جریان انقلاب و همواره پس از انقلاب، با زبان والا و بالای شعری خود به حمایت از انقلاب اسلامی می‌پرداخت و کم‌تر واقعه و جریانی است که در دوران حیات پس از انقلاب، آن شاعر نام‌آور رخ داده باشد و شهریار شعری را در آن خصوص نسروده باشد.

در ادامه آزادوهی آبراهامیان ضمن قرائت برخی از اشعار شهریار شعر و ادب فارسی مقاله خود را در موضوع زندگانی و آثار استاد شهریار ارايه داد.

سپس حسن ثابت‌جو، کارشناس فرهنگی ایران در ارمنستان در قالب ارايه مقاله‌ای با عنوان «سیمای انقلاب اسلامی ایران در شعر شهریار» به ابعاد شخصیتی استاد شهریار، حمایت‌های همه‌جانبه شهریار از آرمان‌های انقلاب، عشق شهریار به امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، نقش استاد در تحکیم پایه‌های اصلی نظام فکری انقلاب اسلامی و علاقمندی مسئولین و نظام به استاد و آثارش اشاره كرد.

وي در بخشی از سخنان خود اظهار كرد: به راستی ذوق و سلیقه شعری شهریار در کنار روحیه انقلابی‌اش توانست واژه‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران که در واقع ارکان اعتقادی انقلاب بودند را در سطوحی عالی تعریف، ترسیم و تثبیت كند.

وي افزود: واژه‌های اصیل و مقدسی همانند اسلام، حکومت اسلامی، ولایت، امامت، رهبری، فقاهت، روحانیت، جهاد و شهادت که هر یک جزو پایه‌های اصلی نظام فکری انقلاب محسوب و در راستای شکل‌گیری حکومتی در سایه اسلام ناب محمدی قلمداد می‌شوند. شهریار شعر و ادب فارسی در ابتدای نگارش کتاب انقلاب اسلامی ایران با شعر خویش دِین خود را به انقلاب ادا كرد و عاشقانه با قلم و قدم و کلام خود به یاری انقلاب پرداخت و چنان شد که همراهی‌های خالصانه و خاضعانه‌اش موجب مقبولیت و محبوبیت او در دل و جان همه ایرانیان با هر زبان و قومیتی شد.

از دیگر برنامه‌های این محفل ادبی برپایی نمایشگاهی از جدیدترین آثار و محصولات فرهنگی ـ ادبی رايزني فرهنگي ايران در ارمنستان بود که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها