یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
بابایی: سال‌هاست که در رسانه‌ای کردن کتابخانه و کتاب غفلت کرده‌ایم/ مسئول فرهنگ عمومی تنها یک نهاد یا وزارتخانه نیست

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به جای خالی کتاب و کتابخانه‌ در رسانه‌ها، گفت: سال‌های سال است که ما در بحث رسانه‌ای کردن کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها غفلت کرده‌ایم و هیچ برنامه‌ای برای کشاندن پای کتاب به رسانه‌ها برای معرفی فواید و نقش آن در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی نداشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمود بابایی درباره مهم‌ترین مشکلات پیش روی کتابخانه‌ها، با اشاره به اینکه جامعه از طریق رسانه‌ها با بسیاری از خدمات و کالاهای تولید شده آشنا می‌شوند گفت: سال‌های سال است که ما در بحث رسانه‌ای کردن کتاب، کتابخوانی  و کتابخانه‌ها غفلت کرده‌ایم و هیچ برنامه‌ای برای کشاندن پای کتاب به رسانه‌ها برای معرفی فواید و نقش آن در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی نداشته‌ایم.

بابایی  با تأکید بر ضرورت ایجاد حرکتی نو در این زمینه گفت: همواره در این سال‌ها اساتید و پژوهشگران حوزه کتابداری مکررا از پایین بودن سرانه مطالعه و جای خالی کتاب در خانواده‌ها صحبت‌کرده‌اند، اما اینکه خود مردم چقدر می‌توانند به مسئولان و مدیران فرهنگی فشار بیاورند، موضوعیست که باید به آن توجه داشت و زمینه‌های آن را ایجاد کرد.

معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما همواره در رسانه ملی و مطبوعات جایگاه کتابخانه‌ها را خالی می‌بینیم، تأکید کرد: با توجه به برد تبلیغاتی رسانه‌های مختلف، باید برنامه‌هایی برای ترویج کتابخوانی و استفاده از کتابخانه‌ها از صدا و سیما، مطبوعات، فضای مجازی وهمینطور منبر روحانیات پیش‌بینی شود.

بابایی ادامه داد: اگر نگاهی به گذشته بیندازیم می‌بینیم که مثلا در دهه 50 تیراژ کتاب 1000 نسخه بوده و اکنون علی رقم رشد 2 برابری جمعیت، به تیراژ 500 نسخه‌ای رسیده‌ایم. این بررسی نشان می‌دهد که مشکل از فرهنگ عمومی ماست و به کل کشور مربوط می‌شود؛ نه فقط نهاد کتابخانه‌های عمومی و نه فقط وزارت ارشاد. تمام افراد و دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ عمومی کار می‌کنند در این زمینه مسئول هستند و وظیفه دارند برای بهبود این شرایط تلاش کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا بخش آموزشی و پژوهشی کشور، پژوهش‌هایی درباره تأثیرات رسانه‌ای کردن کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها در جامعه داشته‌اند؟» گفت: در عرصه رسانه‌ای کردن علم در مواردی کار کرده‌ایم، اما پژوهشی که مشخصا به تأثیرات حضور کتاب و کتابخانه‌ها در رسانه‌ها بپردازد و در نهایت به ارائه برنامه مشخصی برای بکارگیری در کتابخانه‌ها بینجامد، انجام نشده است.

این پژوهشگر علوم کتابداری افزود: ابتدا باید کارهای پژوهشی در این زمینه انجام شود و بعد با ایجاد زمینه پذیرش و اجرای حاصل این پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها، منتظر به بار نشستن این پژوهش‌ها باشیم. چرا که اگر بدون اطلاعات کامل و همه جانبه‌ از پراکندگی و گستره کتابخانه‌ها، جمعیت شناختی، بافت اجتماعی، محتوا و اطلاعات جامعی که برآمده از پژوهش خواهد بود، در این حوزه دست به عمل ببریم به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

محمود بابایی در پایان تأکید کرد: اگر یک هم‌افزایی بین دو بخش آموزشی - پژوهشی و کتابخانه‌های ما وجود داشته باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که موضوع کتابخوانی در آینده‌ شرایط بهتری پیدا کند و کتابخانه‌ها از این شرایطی که در آن قرار دارند بیرون بیایند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها