یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کاهش 10 درصدی کتاب‌خوانی تفریحی در بین کودکان آمریکایی

تعداد کودکانی که می‌گویند عاشق کتاب‌خوانی به صورت تفننی هستند در طول 4 سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از سال 2010 بدین سو میزان کتاب‌خوانی با اهداف تفننی بین کودکان آمریکایی بیش از 10 درصد کاهش‌یافته است.

نظرسنجی از 2558 کودک و پدر و مادر کودکان توسط ناشر معروف- اسکولاستیک – و موسسه YouGov نشان می‌دهد فقط 51 درصد از کودکان ابراز کردند که باهدف تفریحی کتاب می‌خوانند. این رقم در سال 2012 حدود 58 درصد و در سال 2010 حدود 60 درصد بوده است.

بر اساس آمار Kids and Family Reading Report در سال 2014 بیش از 37 درصد از کودکان گفتند اندکی از کتاب‌خوانی خوشحال هستند و 12 درصد نیز به صراحت اعلام کردند که به‌طورکلی علاقه‌ای به خواندن ندارند. محققان دریافتند میزان کاهش علاقه به کتاب‌خوانی در بچه‌های بالای 8 سال به‌شدت زیاد می‌شود.

62 درصد از بچه‌های بین 6 الی 8 سال علاقه به مطالعه نشان می‌دهند اما این رقم چه بر اساس عشق به مطالعه یا علاقه به کتاب‌خوانی در بچه‌های 9 الی 11 سال به 46 درصد کاهش پیدا می‌کند و بچه‌های 12 الی 14 سال نیز رقم 49 درصد را نشان می‌دهند. این رقم در نوجوانان 15 الی 17 سال به 46 درصد کاهش می‌یابد.

یکی از بچه‌های 12 ساله در این نظرسنجی گفت به کتاب‌خوانی علاقه‌مند‌است اما نه بیشتر از سایر تفریحات!

دختر بچه 11 ساله دیگری نیز به محققان گفت: در کلاس دوم و سوم خیلی کتاب می‌خوانده و به این امر افتخار می‌کند! و کم‌کم کتاب‌ها بزرگ‌تر شده و آن‌ها را تهدیدی علیه خود احساس کرده است!

در ادیشن پنجم گزارش موسوم به Kids and Family Reading Report آمده است از هر 10 کودک 4 کودک (44 درصد) اظهار کردند که وقتی کم سن و سال‌تر بودند بیشتر مطالعه می‌کردند(33 درصد پسر و 24 درصد دختر)

البته 47 درصد اظهار کرده‌اند که کتاب‌های مدرسه و حجم آن‌ها باعث شده تا آن‌ها نتوانند برای سرگرمی و تفریح کتاب بخوانند.

والدین بچه‌های تا 5 سال اغلب دنبال این بوده‌اند که فرزندانشان از چه چیزی خوششان می‌آید و والدین 6 الی 11 سال نیز گفتند بچه‌هایشان دوست دارند تا آن‌ها با صدای بلند برای فرزندان کتاب بخوانند. حتی قبل از شروع مهدکودک نیز از والدین خود درخواست می‌کنند که برایشان کتاب قصه بخوانند و کمتر از رایانه استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش 54 درصد از کودکان بالای 5 سال 5 الی 7 روز در خانه کتاب می‌خوانند و این رقم برای 6 الی 8 ساله به 34 درصد می‌رسد و 9 الی 11 ساله این رقم به 17 درصد کاهش پیدا می‌کند. اما 40 درصد از 6 الی 11 ساله‌ها که دیگر کتاب نمی‌خوانند گفتند همچنان علاقه‌مندند تا والدینشان با صدای بلند برایشان کتاب بخوانند.

51 درصد از کودکان و نوجوانان 6 الی 17 سال برای تفریح کتاب می‌خوانند اما یک‌سوم والدین آرزو کردند که بچه‌هایشان بیشتر کتاب بخوانند(برای تفریح) و 71 درصد موافق بودند که کودکانشان بعد از رها کردن صفحه تلویزیون و نمایشگر، بیشتر از هر چیز دیگری به سوی کتاب بیایند.

در مجموع این تحقیق نشان داد که تشویق و هدایت بچه‌ها در امر کتاب‌خوانی و ایجاد موازنه بین کتاب‌های مدرسه و سایر کتاب‌ها می‌تواند قدرت و لذت خواندن را بالابرده و این تاکتیک به گفته فرانسی الکساندر از اسکولاستیک به انگیزه کتاب‌خوانی در بچه‌ها و بالا بردن مهارت آن‌ها در کتاب‌خوانی کمک زیادی می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها