شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۲
آشنایی با تجهیزات پزشکی در کتابی تازه منتشر شد

انتشارات جامعه‌نگر دو کتاب «دستگاه‌های خوانش مستقیم آلاینده‌های هوا» و «پایش، نگهداری و راهبری تجهیزات پالایش هوا» را به بازار نشر عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «دستگاه‌های خوانش مستقیم آلاینده‌های هوا» و «پایش، نگهداری و راهبری تجهیزات پالایش هوا» دو اثر جدید انتشارات جامعه‌نگر است. 

«دستگاه‌های خوانش مستقیم آلاینده‌های هوا» نوشته دکتر حسن اصیلیان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در 6 فصل تدوین شده است. 

سه فصل نخست کتاب شامل «مقدمه‌ای بر پایش محیط زیست از روش‌های خوانش مستقیم»، «تجهیزات دارای حسگر برای مواد شیمیایی خاص» و «وسایل و تجهیزات عمومی برای بررسی گاز‌ها و بخارات» است.

نخستین فصل کتاب حاصل همکاری مشترک نویسنده و ویدا زراواشانی، با مباحثی مانند سامانه‌های رنگ‌سنجی،‌ وسایل الکترونیکی خوانش مستقیم،‌ وسایل خوانش مستقیم،‌ مزایا و معایب تجهیزات خوانش مستقیم و مشخصات وسایل خوانش مستقیم است. ‌ 

مولفان در این فصل درتعریف «وسایل الکترونیکی خوانش مستقیم» آورد‌ه‌اند: «این وسایل غلظت یا سطح مواجه را نشان می‌دهند. پیشرفت‌های وسیعی که در فن‌آوری حسگر‌ها و ریز پرداز‌ها اتفاق افتاده است قابلیت‌های نمونه‌برداری را برای شاغلان افزایش داده است.

نویسندگان همچنین درباره مشخصات وسایل خوانش‌ مستقیم عنوان کرده‌اند:« تجهیزات خوانش مستقیم می‌توانند بسیار اختصاصی بوده و فقط برای اندازه‌گیری تعداد محدودی از موادشیمیایی بکار روند یا بسیار غیر اختصاصی باشند. بنابراین انتخاب این قبیل دستگاه‌ها به نیاز افراد برای نمونه‌برداری بستگی دارد.

درسومین فصل کتاب مطالبی درباره وسایل و تجهیزات عمومی مورد استفاده برای خوانش مستقیم،‌ در محدوده وسیعی از ترکیبات شیمیایی هوابرد از قبیل گاز‌‌های قابل اشتعال و ترکیبات آلی فرّّّّار است. این وسایل قادرند تعداد زیادی از آلاینده‌ها را شناسایی کنند اما‌ به‌طور کلی نمی‌توانند تمایزی بین آن‌های قایل شوند.

«وسایل و تجهیزات عمومی برای بررسی گاز‌ها و بخارات با ویژگی‌های چندگانه: GCGCMSIR»، «استفاده از سامانه‌های رنگ سنجی برای نمونه برداری از گاز‌ها و بخارات» و «روش‌‌های نمونه‌برداری آتی ذرات معلق در هوا» عنوان‌های سه فصل بعدی کتاب است.

در چهارمین فصل کتاب که حاصل تلاش مشترک نویسنده نخست کتاب و سید رضا عظیمی پیرسارائی است به موضوعاتی مانند جمع‌آوری نمونه و تزریق آن،‌ مدیرت و نمایش داده‌ها،‌ آشکار‌ساز‌های غیر اختصاصی،‌ آشکارساز‌های یون‌سازی شعله‌ای و پایش مواد ثبت شده می‌پردازد.

نویسندگان، در این فصل به بررسی وسایل خوانش مستقیم که توانایی شناسایی و اندازه‌گیری غلظت ترکیبات خاصی را در مخلوطی از هوا دارند پرداخته‌اند.

در پنجمین فصل کتاب به مباحثی مانند لوله‌های گازیاب،‌ کنترل کیفیت لوله‌های گازیاب، صحت لوله‌های گازیاب و خطا‌های اتفاقی اشاره شده است.

مولفان در این بخش به تشریح موضوع وسایل خوانش مسقیمی پرداخته‌اند،‌ که غلظ‌ت‌های هوابرد آلاینده‌های شیمیایی را بر مبنای تغییر رنگی که در آن‌ها ایجاد می‌شود اندازه‌گیری کرده و نشان می‌دهد.

ششمین فصل کتاب که نتیجه همکاری نویسنده اصلی کتاب و مهندس راحله هاشمی است‌ به موضوعاتی مانند وسایل سنجش پراکنش نوری، وسایل سنجش ذرات از سوی پراکنش نور،‌ پایش‌گر ذرات از نوع و پایش‌گر تعیین اندازه‌ ذرات نوع پرداخته است.

مولفان در این فصل آورده‌اند که تجهیزات اندازه‌گیری آتی از ذرات معلق در هوای محیط قادرند عوامل مختلفی چون، جرم،‌ جرم ذرات قابل تنفس،‌ شمارش ذرات کلی یا توزیع اندازه ذرات را تعیین کنند.

نخستین چاپ کتاب «دستگاه‌های خوانش مستقیم آلاینده‌های هوا» با شمارگان یک‌هزار نسخه در240 صفحه، به بهای 12 هزار و900 تومان از سوی انتشارات جامعه‌نگر منتشر شده است.

دومین کتاب جدید جامعه‌نگر «پایش، نگهداری و راهبری تجهیزات پالایش هوا» نوشته مشترک دکتر حسن اصیلیان، ‌عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس،‌ مهندس سید رضا عظیمی پیرسرائی،‌ مهندس حمید رضا مکرمی،‌مهندس محمد فربدن،‌ مهندس عباس بهرامی،‌ مهندس ویدا زراوشانی و مهندس راحله هاشمی در 9 فصل تدوین شده است. 

از مهم‌ترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «صافی‌های پارچه‌ای»، «شستشو‌‌های دهنده‌های ذرات»،‌ «اکسید کننده‌های حرارتی و کاتالیستی» و «جمع‌آورکننده‌های مکانیکی» اشاره کرد.

حسن اصیلیان به‌عنوان، نویسنده اصلی کتاب درتشریح کارکرد‌های صافی، آورده است :«هنگامی که کارایایی بالایی از کنترل ذرات با اندازه‌ کمتر از پنج میکرومتر مورد انتظار است از صافی برای کنترل ذرات استفاده می‌شود. در این رابطه دو نوع صافی کاربرد دارد: الف ــ صافی‌های با بستر عمیق ب ـ صافی‌های پارچه‌ای (صافی‌های کیسه‌ای).

در فصل دوم کتاب مولفان درباره «شستشو‌‌ دهنده‌های ذرات» وزمان استفاده از آن‌‌ها عنوان کرده‌اند که در جایی که محدودیت فضا،‌ دمای عملیاتی بالا، رطوبت زیاد و گرد و غبار چسبناک یا خورنده وجود داشته باشد یا بواسطه وجود احتمال حریق یا انفجارنتوان از سایر روش‌های جمع‌آوری گرد و غبار (از جمله صافی‌های پارچه‌ای) استفاده کرد؛ از شستشو‌ دهنده‌های ذرات (اسکرابر‌ها) به کار می‌روند.

نخستین چاپ کتاب «پایش، نگهداری و راهبری تجهیزات پالایش هوا» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 131 صفحه بهای هشت‌هزار و 900 تومان از سوی انتشارات جامعه‌نگر به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها