به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نوزدهمین نشست «صبح ناشر» امروز، 10 آبانماه، با حضور حجتالاسلام محمدرضا زائری و محسن حسام مظاهری، مدیر انتشارات «خیمه» ــ نشر اختصاصي عاشورايي ــ در مرکز رسانهای شیرازه برگزار شد.
زائری در ابتدای این نشست تاریخچهای از چگونگی تاسیس این انتشارات ارائه کرد و گفت: این انتشارات فعالیت خود را از سال 88 آغاز کرد. در آن زمان نگاه ما این بود که در کنار چاپ مجله خیمه بخشهای دیگری که مرتبط با هدف و نگاهمان ــ که پرداختن جدیتر به مناسک آیینی و کمک بیشتر به پیراستن این حوزه و ارائه محتوای قابل اتکا بود ــ شکل بگیرد. بنابراین در کنار مجله خیمه کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) و پژوهشکده مطالعات امام حسین (ع) نیز شکل گرفت و در ادامه مؤسسه قرآنی «احیاء» تشکیل شد. هدف از تاسیس این مجموعهها خدمت به نشر فرهنگ قرآن، اهل بیت (ع) و تکریم شعائر مذهبی است.
عرصه دینی همیشه نگاه تازه میخواهد
وی در بخش دیگری از این نشست از انگیزه خود از ورود به نشر کتابهای دینی و بهویژه عاشورایی گفت و افزود: ورود به نشر دینی را میتوان از دو زاویه درونی و بیرونی بررسی کرد. از هر دو زاویه ورود ما به این حوزه موضوعیت داشت و حايز اهمیت بود. در حوزه بیرونی باید گفت که در عرصه دینی همیشه نگاه تازه وجود دارد و هیچ کس نمیتواند بگوید دلیلی برای ورود من به این حوزه نیست. بنابراین این حوزه ظرفیت دارد که در آن کارهای تازه و جدید به شرط تکراری نبودن و ورود جدی و متناسب با نیاز مخاطب ارائه شود. از این نگاه ما نیز احساس نیاز کردیم و وارد این کار شدیم.
زائری افزود: اما به لحاظ درونی، طی تجربه 12 ساله با مجله «خیمه» مخاطبانی داشتیم که ترجیح میدادند محتوای مجله بهتدریج به صورت کتاب نیز منتشر شود. بنابراین به نظر میرسید جای بررسی تخصصی برای موضوع عاشورا و مناسک آیینی که با نگاهی پژوهشی به این حوزهها بپردازد، خالی است. از سوی دیگر موضوع عاشورا و محرم برای مخاطبان بیش از دیگر موضوعات دینی حايز اهمیت است، به طوری که در فرهنگ ما وجه غالب با این موضوع است. از این جهت نیاز به کار مستقل و تخصصی در این باره احساس میشد.
عمده ناشران شبهدولتی در نشر کتاب دینی موفق نیستند
مدیرمسئول نشریه «خیمه» در ادامه، فعالیتهای ناشران دولتی و شبهدولتی را در چاپ کتابهای دینی بررسی کرد و گفت: ورود ناشران تخصصی که به صورت جدی و عقلانی به این موضوع بپردازند لازم بود، چون برخی از ناشران شبهدولتی در زمینه عرصه آثار دینی موفق نیستند و حساسیت خاصی روی این موضوع ندارند. از سوی دیگر برخی از ناشرانی که جدیتر وارد این حوزه شدند تمام حوزهها را پوشش نمیدهند. به طور مثال تنها به پرداختن ادبیات عاشورایی اکتفا کردهاند یا رویکردی دارند که گاه قابل دفاع نیست و خواسته یا ناخواسته مروج بخشی از جریانهای انحرافی هستند.
وی با بیان اینکه گفتمان عاشورا و برپایی مجالس عزاداری امروزه بعد بینالمللی دارد افزود: امروزه شاهد گسترش برگزاری این نوع جلسات در کشورهای مختلف هستیم. این مساله حاکی از آن است که زمینه آشنایی مخاطب در بعد بینالمللی با قیام امام حسین (ع) بیش از پیش ایجاد شده است. باید در نظر داشت که اگر امام زمان (عج) ظهور کند خواهد گفت که آمده تا انتقام جدش را بگیرد و اگر مخاطب بینالمللی با نهضت عاشورا آشنا نباشد درکی از این موضوع ندارد.
به گفته مدیر مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه، در همین راستا در حوزه نشر وظیفه داریم که آثاری با محتوای عقلانی به مخاطب بینالمللی ارائه کنیم.
وارد حوزه کودک و نوجوان میشویم
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیتهای نشر خیمه در حوزه کودک و نوجوان و ترویج سبک زندگی حسینی گفت: در نشر خیمه بهتدریج به سمت فعالیت در زمینه کودک و نوجوان میرویم که البته کار دشواری است.
وی اضافه کرد: در حوزه سبک زندگی نیز باید گفت که این پروژه یکی از پروژههای دشوار و هزینهبردار است که انجام آن از توان یک ناشر خصوصی خارج است. برای انجام چنین پروژههایی نیاز به حمایت دیگر نهادها داریم چون تهیه این نوع آثار از سایر کتابها سختتر است.
نقش هیئتهای مذهبی در ترویج کتاب و کتابخوانی
زائری در پایان سخنانش به نقش هیئتهای مذهبی در ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: بسیاری از کتابهای موفق در حوزه دین کتابهایی هستند که حاصل جلسات مذهبی بوده یا به نوعی از سوی هیئتهای مذهبی ترویج شدهاند. تأثیر رسانه هیئت و منبر بر افزایش شمارگان کتابهای دینی بسیار زیاد است. گاهی افزایش شمارگان یک اثر به معرفی یا نقد آن در هیئتهای مذهبی وابسته است. ما درحال حاضر هیئتهای موفقی داریم که در کنار برگزاری نمایشگاه کتاب به معرفی یک اثر نیز میپردازند. چه اشکالی دارد اگر دانشآموزان یک مدرسه را از هیئت به سمت کتابفروشی ببرند؟ بنابراین هنوز کار چندانی در این زمینه نشده است زيرا جنبه معرفتافزایی در مجالس عزاداری و مجالس اهل بیت (ع) را دست کم گرفتهایم و این مساله جای کار زیادی دارد و ما هنوز در این زمینه با خلأهای گوناگون مواجه هستیم.
چاپ نخستین آثار خیمه در سال 88
محسن حسام مظاهری، مدیر نشر خیمه نیز در بخش دیگری از این نشست درباره فعالیتهای این انتشارات گفت: انتشارات خیمه نخستین کتاب خود را در سال 88 با عنوان «موسوعه مقتل سیدالشهداء» منتشر کرد و بعد از آن مجموعه پنججلدی «عاشورانامه» و «ثارالله» به چاپ رسید. اما نشر خیمه تا امروز 51 عنوان کتاب منتشر کرده که زیرعنوان تمامی این آثار موضوعات مرتبط با امام حسین (ع)، ادبیات و هنر عاشورایی، تاریخ (مقتل و کتاب تاریخی)، پژوهش (تاریخی، ادبی و فرهنگی)، ادبیات، هنر (عکس و موسیقی) و کتاب خیمه (شامل مجموعه سخنرانی و گفتوگو) مي شود.
وی با اشاره به آثار پرفروش خیمه افزود: پرفروشترین کتاب در این مدت دو اثر حجتالاسلام زائری با عنوان «پدر، پسر، روحالقدس» و «کتاب مقدس» با موضوع قرآن و پیامبر در آثار مسیحیان بوده است. همچنین مجموعه «ثارالله» و «صاحبدلان» نیز از جمله آثار پرمخاطب ما هستند.
فرصتها و تهدیدهای نشر تخصصی دینی
مظاهری درباره مسائل و مشکلات موجود در حوزه نشر کتابهای دینی گفت: انتخاب موضوع خاص و فعالیت تخصصی در حوزه نشر، تهدیدات و فرصتهایي مختلف با خود دارد. بازار نشر دینی بازاري آشفته است چرا که کسانی که به این حوزه ورود کردهاند تخصص لازم را نداشتهاند و از سوی دیگر این حوزه، مخاطبي گسترده دارد که گاه تنها به دلیل علاقه مذهبی سراغ کتابهای دینی میرود. همین امر زمینه چاپ آثاری را فراهم کرده که از نظر محتوایی بالا نیستند و در واقع بازاریاند. این اتفاق منجر به سوداگری شده است.
وی افزود: نشر خیمه با هدف فربه کرن ادبیات عاشورایی کار کرده است. ما در نشریه خیمه مجموعهای از سخنرانی و مصاحبه با وعاظ، مداحان و ... را داشتیم که قابلیت تبدیل به کتاب داشت. این فربهی در ادبیات عاشورا نیازمند ایجاد کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) با چهار هزار عنوان کتاب و پژوهشکده مطالعات امام حسین (ع) شد.
محتوا، به قیمت از دست دادن مخاطب عام
به گفته مظاهری، نشر خیمه تلاش کرده تا با توجه به مخاطب خاص به تولید محتوا بپردازد و صرفاً به فروش فکر نکند. خیمه تلاش داشته ولو به قیمت از دست دادن مخاطب عام به محتوای کتابهایش بیشتر فکر کند.
وی تاکید کرد: قبل از انقلاب تاکنون همواره کتابها و مقاتل نامعتبری وجود داشته که مروج تحریفات در این زمینه بوده است و حتی برخی از آنها با وجود نامستند بودن بارها به صورت فاخر از سوی ناشران متعدد چاپ شده است. خیمه با هدف پیراستن حوزه نشر از این تحریفات کار کرده است.
مدیر نشر خیمه در بخش دیگری از سخنانش درباره کتابخانه تخصصی امام حسین (ع) نیز اظهار کرد: محل این کتابخانه در هیات قرآنی «احیا» واقع است و منابع آن به صورت غیر رسمی در اختیار محققان قرار میگیرد. امیدواریم تا با فراهم شدن مکانی مناسب به صورت رسمی خدماترسانی کند.
به گفته وی، مجموعهای از کتابهای تاریخ اسلام، تاریخ ایران، ادبیات عاشورایی، تاریخ تشیع و ... در این کتابخانه موجود است و امید است در ادامه، مجموعهای از کتابهای کمیاب و نایاب نیز به آن افزوده شود.
جدیدترین آثار خیمه به بازار آمد
مظاهری در این نشست با اشاره به جدیدترین آثار خیمه گفت: کتاب «لبیک یا حسین» ــ مجموعه سخنرانیهای سید حسن نصرالله درباره واقعه عاشورا ــ بهتازگی از سوی خیمه منتشر شده و از حیث روایت حماسی از واقعه عاشورا حايز اهمیت است.
وی افزود: در حال حاضر کمتر شاهد روایت حماسی از این واقعه هستیم، اما سیدحسن نصرالله در کشور لبنان که در حال مقاومت است، در سخنرانیهای خود پیرامون این واقعه روایت حماسی دارند.
این مقام مسئول در پایان گفت: قرار است شنبه هفته آینده، 17 آبان ماه، مراسم رونمایی از این کتاب برگزار شود. همچنین کتابهای «زندگی حسینی»، «مقتل الحسین ابیمخنف»، «رسول ترک» و «مفتقر» از جمله آثاری است که در ماه محرم امسال از سوی نشر خیمه روانه بازار نشر شده است.
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
نظر شما