یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
سخنرانی دادبه و برپایی کارگاه بهمنی/ نقد کتاب زرویی نصرآباد

سخنرانی اصغر دادبه در شهر کتاب، برپایی کارگاه شعر محمدعلی بهمنی، نشست «موانع رشد رمان در ایران» با حضور حسین پاینده، واگذاری جشنواره شعر فجر به بنیاد شعر و ادبیات داستانی، رونمایی از کتاب گویا «غلاغه به خونه‌ش نرسید» از آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد و نقد مجموعه شعر «سکوت گفتنی» با حضور حمیدرضا شکارسری از تازه‌ترین اخبار ادبیات این هفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه خبری بنیاد شعر و ادبیات داستانی، کارگاه شعرخوانی محمدعلی بهمنی از دوشنبه هفتم مهرماه آغاز می‌شود. کارگاه شعرخوانی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در پاییز امسال هر هفته دوشنبه ساعت 16 تا 18 برگزار خواهد شد.

همچنین نشست تخصصی با محوریت «موانع رشد رمان در ایران» نیز از دیگر برنامه‌های این بنیاد است. در این نشست حسین پاینده، پژوهشگر و منتقد ادبیات، وضع ادبیات داستانی معاصر را از مشروطه تا امروز، نحوه شکل‌گیری رمان و مباحث مربوط به مراحل و موانع رشد رمان در صدساله اخیر را مورد بحث قرار می‌دهد. این نشست ساعت 16 و 30 دقیقه یکشنبه 6 مهرماه در سرای داستان برگزار می‌شود.

این دو برنامه در خیابان استاد نجات اللهی(ویلا)، کوچه نوید، بن بست چهارم، پلاک یک برگزار می‌شود.

واگذاری جشنواره شعر به بنیاد ادبیات داستانی و شعر
از دیگر اخبار مهم ادبیات در این هفته، بحث و تبادل نظر دبیران پیشین جشنواره شعر فجر به دعوت بنیاد شعر و ادبیات داستانی در مورد ابعاد برگزاری این جشنواره است.
بنابراین گزارش در این جلسه که با حضور مهدی قزلی، مدیرعامل این بنیاد، و چند تن از دبیران جشنواره‌ شعر فجر در سال‌های گذشته در محل بنیاد برگزار شد، مسایل و مشکلات موجود در دوره‌های پیشین مورد بررسی قرار گرفت.

تحول در نحوه داوری، جایگزینی یک نوع اعتباربخشی به آثار برگزیده به جای اهدای جوایز مالی، جلب حمایت برای امور اجرایی، و تنظیم آیین‌نامه‌ به‌روز برای برگزاری جشنواره، از جمله مباحثی بود که در این جلسه‌ دوساعته مطرح شد. اجرای جشنواره بین‌المللی شعر فجر از امسال به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان سپرده شده است.

رونمایی کتاب «غلاغه به خونه‌ش نرسید»

کتاب «غلاغه به خونه‌ش نرسید» از نوشته‌های ابوالفضل زرویی نصرآباد رونمایی می‌شود. این اثر که شامل 55 حکایت طنزآمیز است، با ادبیاتی به ظاهر کهن اما با ماجراهایی مدرن با موضوعات روز اجتماعی پیش می‌‌رود و برای اهالی طنز، حال و هوای «گل آقا» را تداعی می‌کند. این کتاب ازسوی موسسه نوین کتاب گویا در قالب کتاب سخنگو با روایت نیما رئیسی -بازیگر سینما و تلویزیون- به همراه موسیقی شاد و دلنشین مهدی زارع منتشر شده است.

در این برنامه که داریوش کاردان اجرای آن را بر عهده دارد، ضمن اجرای زنده چند حکایت از این اثر، تعدادی از استادان طنز و فرهنگ و هنر نیز سخنرانی خواهند داشت. رونمایی از کتاب گویا «غلاغه به خونه‌ش نرسید» ساعت 17 روز چهارشنبه 9 مهر در سالن همایش‌های کتابخانه ملی، در بزرگراه حقانی(مسیر غرب به شرق)، بلوار كتابخانه ملی؛ برگزار می‌شود.

سخنرانی دادبه درباره حافظ
سی‌ویکمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ حافظ به بررسی «رندشناسی و حافظ‌شناسی» با سخنرانی اصغر دادبه در شهرکتاب اختصاص دارد.

برای شناخت حافظ باید مفهوم رند و رندی را به خوبی شناخت و این که حافظ در شعر خود تا چه حد معنا و مفهوم این واژه را تغییر داده است.

سی‌ویکمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی حافظ چهارشنبه نهم مهر ساعت 16 و 30 دقیقه به بررسی رندشناسی و حافظ‌شناسی اختصاص دارد که با سخنرانی اصغر دادبه در مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود. شهر کتاب همچنین ساعت 16 و 30 دقیقه روز سه‌شنبه هشتم مهر ماه به مناسبت بزرگداشت مولوی نشستی با حضور محمدعلی موحد، شهرام پازوکی و مجتبی بشردوست درباره مولانا برگزار خواهد کرد.

نقد «سكوت گفتنی» با حضور حمیدرضا شكارسری
نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «سكوت گفتنی» سروده سودابه مهیجی با حضور حمیدرضا شكارسری نیز ساعت 15 دوشنبه هفتم مهر ماه در فروشگاه كتاب سوره مهر برگزار می‌شود. «سكوت گفتنی» سومین كتاب مهیجی است.

این مجموعه از مجموعه حلقه اتفاق، در قالب غزل و با تمی عاشقانه و اجتماعی سروده شده و شامل حدود 40 شعر است.

این نشست نیز در فروشگاه كتاب انتشارات سوره مهر واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، جنب حوزه هنری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها