پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴

برگزیدگان سومین دوره دوسالانه کتاب برتر موسیقی در مراسم جشن خانه موسیقی، سه شنبه این هفته در عمارت مسعودیه تهران معرفی شدند و کتاب الموسیقی الکبیر فارابی ترجمه دکتر مهدی برکشلی به عنوان کتاب برتر این دوسالانه در بخش ترجمه انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، همزمان با مراسم جشن خانه موسیقی و اختتامیه فستیوال موسیقی تهران، برگزیدگان دوسالانه کتاب برتر موسیقی با حضور معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوت و جوان عرصه موسیقی برگزار شد. 

در این نشست هیات داوران دوسالانه کتاب برتر موسیقی متشکل از «مصطفی کمال پورتراب»، «حسین یاسینی» و «هومان اسعدی» کتاب «الموسیقی الکبیر» تالیف ابونصر فارابی با ترجمه و شرح فارسی زنده یاد «دکتر مهدی برکَشلی» را به عنوان اثر برگزیده در بخش ترجمه معرفی کردند.
 
کتاب «الموسیقی الکبیر» اثر ماندگار ابونصر فارابی کامل‌ترین و بزرگ‌ترین کتابی است که از آغاز اسلام تاکنون درباره موسیقی به زبان عربی نوشته شده است. این اثر بر همة مباحث اصول موسیقی و مبادی آن، علوم نظری و عملی، احاطه دارد و مرجع تاریخی کامل در هنر موسیقی به شمار می‌آید. 

این کتاب به تازگی از سوی انتشارات سروش منتشر شد و در 27 خردادماه سال جاری در مراسمی با حضور دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، سید عبدالله انوار نویسنده، محقق و مترجم ، دکتر ذکرگو استاد دانشگاه، خانواده مرحوم دکتر برکشلی و جمعی از اصحاب فرهنگ، هنر و استادان موسیقی در انتشارات سروش رونمایی شد. 

براساس همین گزارش در بخش پژوهشی دوسالانه‌کتاب برتر موسیقی، کتاب «بررسی و تحلیل موسیقی کلاسیک در قزوین (از دوران صفوی تا اواخر قاجار )» نوشته دکتر سید حسین میثمی ( انتشارات سوره مهر ) رتبه اول را گرفت. 

همچنین کتاب «دف و دایره در تاریخ ایرانی» نوشته کیوان پهلوان که به تازگی از سوی انتشارات آرون منتشر و در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد، رتبه دوم بخش پژوهشی را به خود اختصاص داد. 


در این بخش (بخش پژوهشی) کتاب «سه تار» نوشته فرهود صفر زاده (انتشارات ماهور) و کتاب «اهل ساز(سازشناسی موسیقی بوشهر)» نوشته محسن شریفیان (انتشارات داستان سرا) شایسته تقدیر شناخته شدند. 

هیئت داوران در بخش کتاب‌های آموزشی کتاب «صد درس(شیوه تنبور نوازی)» (انتشارات عارف) نوشته استاد علی اکبر مرادی نوازنده و مدرس برجسته تنبور را به عنوان اثر برتر معرفی کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها