به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان اصلی این کتاب «The Photograph: a Visual and Critical History» است که سال 1997 از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد. این کتاب مهمترین اثر گراهام کلارک(Graham Clarke) استاد عکاسی و هنرهای دیداری است.
حسن خوبدل استاد عکاسی دانشگاه تهران و یکی از مترجمان این کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: کتاب «عکس» بعد از کتاب «درآمدی بر عکاسی» که چاپ چهارم آن مراحل تجدید چاپ را طی می کند، دومین کتاب از مجموعه تماشاست که نشر شورآفرین آن را منتشر میکند.
وی افزود: با همکاری نشر شور آفرین تلاش می کنیم سالی یک عنوان کتاب در حوزه نظری و تئوری عکاسی که قابلیت تدریس در دانشگاه های ایران را هم داشته باشد ترجمه و منتشر کنیم. این کتابها در مجموعهای با عنوان «تماشا» ارائه خواهد شد.
این مترجم با اشاره به اینکه این اثر «کلارک» تاریخ تحلیلی عکاسی است و در حال حاضر در بسیاری دانشگاههای دنیا تدریس میشود، بیان کرد: من پیش از ترجمه، این کتاب را در دانشگاه تدریس میکردم. این کتاب از معدود آثاری است که با رویکردی نه صرفا خطی بلکه تحلیلی به تاریخ عکاسی، مخاطب را به بحث وامیدارد. به همین دلیل مباحث آن مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است.
خوبدل ویژگی اصلی کتاب «عکس» را تحلیلیبودن رویکرد تاریخیاش خواند و گفت: کتاب «عکس» در نگاه تاریخیاش رویکرد خطی ندارد بلکه عکاسی را در ژانرهای مختلف آن همچون پرتره، منظره و... مطالعه میکند.
پرسشهایی از معانیِ وسیع فرهنگی اجتماعی عکس
این کتاب در 10 فصل اصلی با نامهای «عکس چیست؟»، «چگونه عکس را بخوانیم؟»، «عکاسی و قرن نوزدهم»، «منظرهنگاری در عکاسی»، «شهر در عکاسی»، «پرتره در عکاسی»، «عکاسی مستند»، «عکاسی در مقام هنرهای زیبا»، «دستکاری عکس» و «جعبه کنجکاویهای بیپایان» تدوین شده است.
نویسنده در این کتاب می گوید: فراتر از پرسشهای مربوط به عکس و عکاسان، کوشش کردهام تا مجموعهای از پرسشهای فراگیر را در ارتباط با معانی وسیعتر فرهنگی و اجتماعی عکس، به عنوان تصویر مطرح کنم. در واقع، دغدغه اصلی من، به اشکال مختلف، همین مساله بوده است.
وی ادامه میدهد: تلاش کردهام تا فراتر از حوزه این متن، پرسش هایی را پیش بکشم که به مسائل بزرگتر و نکات فراگیرتر میپردازند. در اینجا به فرایند خوانش مبادرت کردهام که در آن هر نوع تصویر عکاسی را میتوان گنجاند و در آن خواننده به معیارِ این خوانشها و جایگاه آن در زمینهای فراگیرتر، تبدیل میشود.
کلارک با توضیح اینکه رسانه عکس چنان بزرگ، فراگیر و پیچیده است که ارائه روایتی خطی از سیر پیشرفت و اهمیتهای آن، دست کم محدودکننده خواهد بود مینویسد: «در عین حال کاری که میتوان کرد این است که تلاش کنیم روشها و تجربههای آن (روایتهای تاریخی خطی) را فرابگیریم و مطالعه کنیم که عکس چگونه و چرا معنا را در خود حک میکند و به دنبال آن، چرا و چگونه آن را میخوانیم.»
گراهام کلارک تا سال 2006 استاد عکاسی و هنرهای دیداری (visual art) در دانشگاه کِنت (Kent) در امریکا بوده و کتابهای «Alfred Stieglitz»، «The American City»، « The American Landscape» و «The Portrait in Photography» (پرتره در عکاسی) را در این زمینه منتشر کرده است. کتاب «عکس: یک تاریخ دیداری و نقادانه» مهمترین اثر اوست.
کتاب «عکس» در 380 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات شورآفرین روانه بازار شده است.
نظر شما