شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
ضرورت بازتعریف کتابهای غیرداستانی برای کودکان

چیزی که کودکان نیاز دارند داستانهایی است که بتواند جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن این کنجکاوی شود و کتابهای مستند می تواند زمینه ساز این تحول باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وقتی درباره کتاب کودکان صحبت به میان می‌آید، معمولاً کتاب‌های داستانی و شاید مصور به ذهن خطور می‌کند و البته آمارهای نشر این حوزه نیز همین امر را تأیید می‌کند.


گبی وود، خبرنگار روزنامه تلگراف در این گزارش اعتقاد دارد برای کودکان باید کتاب‌های مستند بیشتر نوشته شود و با استناد به آمارهای منتشرشده تاکید می‌کند که این کتاب‌ها باید بازتعریف شوند.

بر اساس آمارهای سایت بوک‌سلر تعداد کتاب‌های مستند برای کودکان در حال افزایش بوده و بیشتر در حوزه علوم و تاریخ و شرح زندگی مشاهیر است.

به اعتقاد خبرنگار روزنامه تلگراف گسترش این کتاب‌های غیرداستانی خبر خوبی است چون کودکان تنها به داستان و تخیل نیاز ندارند بلکه آموزش و آمادگی برای سنین بالاتر نیز باید از همین کتاب‌ها شروع شود.

البته وی به این موضوع اشاره کرده که نمونه‌های عالی از کتاب‌های مستند کودکان وجود دارد که کمتر موردتوجه قرارگرفته‌اند.

از نمونه‌های خوب می‌توان به «اولین کتاب طبیعت» نوشته «نیکولا دیویس»/انتشارات واکر،اشاره کرد که به‌طور زیبایی حیات‌وحش را برای کودکان شرح داده است.

«دیوید فیکلینگ»/David Fickling بعد از جدا شدن از انتشارات رندوم هاوس به‌صورت مستقل کارهای ارزشمندی در زمینه مستند کودکان منتشر کرده است. ازنظر وی داستان، یک نکته کلیدی در بیان شرح ماجرا محسوب می‌شود و حالا این ماجرا می‌خواهد علمی، بیوگرافی یا حتی ریاضی باشد.

انتشارات وی با عنوان «دیوید فیکلینگ بوکس» هر هفته کمیک استریپ سیمرغ را منتشر می‌کند.

هرچند اولین کتاب‌های منتشرشده در این انتشارات رمان داستانی (نزدیک به باد نوشته جون والتر و سایه گرگ نوشته تیم هال) بودند ولی پروژه‌های بعدی وی روی مستند متمرکزشده است.

حقیقت این است که کودکان در هر حوزه‌ای نیاز به اطلاعات مستند دارند. کتاب داستان فوتبال «مال پیت» یا شرح زندگی واقعی حیوانات نوشته«گیل لوئیس» از جمله کتاب‌هایی است که در کنار داستان، از یک سری اطلاعات مستند نیز بهره می‌برد.

بر اساس مطالعاتی در آمریکا معلوم شده است خواندن کتاب‌هایی با موضوعات و ژانرهای متنوع، به‌خصوص کتاب‌های مستند برای کودکان مفید است.

با «بازتعریف» کتب مستند، کودکان در سنین بالاتر و در دانشگاه می‌توانند قدرت تفسیر و تحلیل خود را در دانشگاه و محل کار تقویت کنند. در حال حاضر چنین برنامه‌ای در برنامه درسی مدارس آمریکا در حال اجراست. البته همان‌طور که نیکولا دیویس بحث می‌کند، هرچند اینترنت این روزها جای کتاب خواندن را گرفته است، ولی به این نکته نیز باید توجه داشت که کنجکاوی طبیعی کودکان نمی‌تواند توسط یک منبع تأمین شود. چیزی که کودکان نیاز دارند داستانهایی است که بتواند جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن این کنجکاوی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها