نجفعلی میرزایی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه اجرای فراگیر اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگ علاوه بر تکلیف شرعی امروز نظام، اقتضای شرایط اقتصادی دولت است گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی پیششرط اصلی ارتقابخشی به مدیریتها و برنامههای فرهنگی است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی حوزه فرهنگ سود بسیار راهبردی دیگری هم دارد و باعث ساماندهی سطح مدیران و منابع انسانی حوزه فرهنگ میشود زیرا با وجود بودجههای فراوان در بخش دولتی، فرهنگ رایگانخوری و هزینهکَردهای بیحساب باعث از بین رفتن اندیشه سوددهی و اقتصاد فرهنگ و در نتیجه بیانگیزگی در مدیران و بخشهای مختلف در مدیریت منابع میشود.
وی توضیح داد: مدیرانی که بودجههای میلیاردی در دست و بال آنها وجود داشته باشد و از طرفی موظف به فکر سرمایهگذاری نباشند به طور طبیعی به جای ارتقابخشی به کیفیت و به جای مدیریت راهبردی فرهنگ به کاسبان بخش پول و یارانه تبدیل خواهند شد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مدل کاسبی در مدیریت فرهنگ ما مرسوم شده است گفت: در مناسبتهای مختلف بخشهای خصوصی با دهانهای باز منتظرند این کاسبان عرصه فرهنگ آنان را تغذیه کنند. حالا اگر به هر دلیلی با هر بحران داخلی یا جهانی منابع فرهنگی دولت محدود شود و امکان تغذیه کودکانه مردم و بخش خصوصی کم شود سرو صدایی راه میافتاد که آن سرش ناپیداست.
وی بیان کرد: چرا باید نشریههای فراوان با بودجههای بسیار سنگین و گاه میلیاردی سالها رایگان توسط نهادهایی فرهنگی ادامه حیات داشته باشند؟ خب این الگوی مدیریتی با هیچ مبنای شرعی و عقلی و نیز با سیاستهای اصلی فرهنگی نظام و رهبر فرزانه سازگاری ندارد.
میرزایی اظهار کرد: با علم و یقین عرض میکنم که مردم ایران یکی از سخاوتمندترین مردمان دنیا در هزینهکردن برای فرهنگ هستند. تصور کتاب نخوان بودن ایرانیان غلط است. این تصورات پوچ و خیالات خام بنده ناشر یا نویسنده یا مدیر فرهنگی است.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: مردم ایران برای عاقبتبهخیری فرزندان و ساماندهی اخلاقی، تربیتی و علمی خود و نسل خود آمادهاند هزینه کنند اما وقتی با بازار بیکیفیت کتاب روبهرو میشوند دستشان به جیبشان نمیرود.
وی با بیان اینکه مردم ایران برای تحکیم اخلاقی و تربیتی و بصیرتافزایی خود حاضرند سخاوتمندانه پول خرج کنند، افزود: نشریات ارزان و رایگان اما بیکیفیت جواب خوب و راهحل خوبی برای این نیاز مردم ایران نیست.
میرزایی در ادامه گفت: مردم ما اگر محصولات فرهنگی با کیفیت ببینند و از تاثیر بنیادین آنها بر روح و روان و سطح علم و حیات خود و بستگانشان اطمینان کنند بدون تردید در سبد خرید خود جا میدهند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به اینکه سال اقتصاد و فرهنگ بزرگترین فرصت فرهنگی نظام اسلامی برای بازمهندسی الگوهای تولید، توزیع و مصرف محصولات فرهنگی است، اظهار کرد: مشکلات اصلی عرصه کتاب ایران کمپولی نیست بلکه کم کیفیت بودن بخش عمده نشر و کتاب است.
وی بیان کرد: سمت و سوی مدیریت کتاب و صنعت نشر ایران در سایهسار راهبردهای مطرح در فرمایشهای مقام عالی نظام، قابل احیاء و ساماندهی است.
میرزایی ادامه داد: بنابراین به جای اینکه فکر کنیم مردم کتاب نمیخوانند و قیمت کتاب بالاست یا بودجه از بین رفته و بحرانی شده، بیاییم اقتدار و عقلانیت و تدبیر خود را برای بازمهندسی مدیریت لایههای مختلف فرهنگی و در نتیجه در راستای کیفیتبخشیدن به محصولات و نهادها و تولیدات و برنامههایی به کار بگیریم که با ارزشهای و مطالبات حقیقی مخاطب سازگاری بیشتری دارد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه سرمایههای استثنایی اسلامی ایرانی و رهبری مدبر و حکیم و روح اعتلا و رشد معنوی و نیز میراث الهی انسانی اهل بیت(ع) فرصت، سرمایه و توشه راه ماست، گفت: پیچیدهترین لایه اقتصاد و فرهنگ مدیریت مقاومتی کیفیت محوری عرصه فرهنگ است. دولت دکتر روحانی بزرگترین و بهترین فرصتهای پس از انقلاب است که عقلانیت و تدبیر برای بازمهندسی بنیادین مدیریت دولتی فرهنگ است.
وی افزود: مردم و نه دولت مسئول برنامهریزی و تهیه سبد اقتصادی و فرهنگی خویش هستند. ادامه یارانههای دولتی در عرصه نشر، مطبوعات و فرهنگ به صلاح مردم نیست.
میرزایی تاکید کرد: باید سرمایهها و امکانات دولت در بخش آگاهیبخشی و تقویت بنیهها و زیرساختهای فرهنگ مصرف شود نه حمایتهای روبنایی.
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
نظر شما