چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
فروش نمایشگاه کتاب بجنورد رشد 20 درصدی داشت

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی ضمن تشریح فعالیت‌ بخش‌های مختلف هشتمین نمایشگاه کتاب بجنورد، گفت: میزان فروش در این نمایشگاه با رشد 20 درصدی مواجه بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هشتمین نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی (نخستین نمایشگاه کتاب استانی سال جاری) به همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی از بیستم تا بیست و ششم خردادماه برگزار شد.

حسین ثابت قدم وحید، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی در تشریح کم و کیف برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار «ایبنا» گفت: این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی (بجنورد) به دلیل برپایی در مرکز شهر با هدف تامین رفاه حال مردم برای حضور در نمایشگاه، با استقبال چشمگیری مواجه شد. این در حالی است که در هفت دوره گذشته، نمایشگاه کتاب در مکانی خارج از شهر برگزار می‌شد و میزان استقبال چندان رضایت‌بخش نبود.

وی ادامه داد: در هشتمین نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی 211 ناشر از سراسر کشور حضور داشتند که حدود 20 ناشر بومی بودند. در مجموع 20 هزار عنوان کتاب (افزون بر 200 هزار جلد کتاب) با تخفیف 40 درصدی در این نمایشگاه عرضه شده بود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی ادامه داد: تنوع کتاب‌های عرضه شده در این نمایشگاه مثال زدنی بود؛ در تمام حوزه‌ها شاهد کتاب‌های جدید بودیم که از آن میان می‌توان به حوزه‌های علمی، پزشکی، کشاورزی، حقوقی، کودک و نوجوان، کمک درسی، کمک آموزشی، دینی، مذهبی و علوم پایه اشاره کرد.

ثابت قدم وحید افزود:‌ در این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی، 283 میلیون تومان از طریق بُن الکترونیکی کتاب فروش داشتیم. همچنین در این نمایشگاه حدود 70 میلیون تومان فروش آزاد صورت گرفت. در مجموع میزان فروش در این دوره نسبت به دوره قبلی، 20 درصد ارتقا یافته بود البته این آمار در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور و پایین بودن قدرت خرید مردم احصاء شده است.

وی با اشاره به رشد 20 درصدی استقبال مردم در این دوره از نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: در این دوره حدود 100 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی با بیان این‌که این نمایشگاه میزبان 180 غرفه بود که از آن میان حدود 20 غرفه، جنبی بودند، گفت: در طول برپایی نمایشگاه، برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی در غرفه‌های جنبی برگزار شد. از جمله برنامه‌های هنری می‌توان به برپایی کارگاه زنده آموزش در حوزه هنرهای تجسمی و خوشنویسی، اجرای نمایش خیابانی، راه‌اندازی غرفه عرضه تولیدات سمعی و بصری، برپایی غرفه عرضه و فروش آثار هنری در حوزه هنرهای تجسمی و خوشنویسی و اجرای موسیقی مقامی اشاره کرد.

ثابت قدم وحید با اشاره به برنامه‌های فرهنگی غرفه‌های جنبی این نمایشگاه گفت: برگزاری نماز جماعت، برپایی جشن نیمه شعبان، برپایی جشن کتاب کودک با حضور چهره‌های هنری، عناوین برخی برنامه‌های فرهنگی این نمایشگاه هستند.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های شاخص این غرفه‌ها می‌توان به برپایی دوره‌ آموزش کتابداران به همت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری آیین نقد کتاب «بصیرت قرآنی ـ ولایی» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، برپایی مراسم مشاعره توسط انجمن ادبی بجنورد، برگزاری آیین پاسخ به شبهات مهدویت و امام‌شناسی به همت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج)، برپایی مراسم پاسخ به شبهات نماز توسط ستاد اقامه نماز استان، برگزاری همایش نقش پوشش در تحکیم خانواده به همت موسسه فرهنگی قرآنی بهشت رضوان بجنورد، برپایی آیین نقد کتاب آیت‌الله آقا نجفی قوچانی به کوشش دبیرخانه بزرگداشت آقا نجفی قوچانی و برگزار برنامه داستان‌خوانی توسط نویسندگان و اساتید بومی استان اشاره کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی با اشاره به ویژگی‌های بارز این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی، توضیح داد: در این دوره با هدف توسعه کتاب و کتابخوانی غرفه‌ای با عنوان «نذر و وقف کتاب» برپا شد؛ در این راستا از خانواده‌ها و عموم مردم خواسته شد تا کتاب‌های بلااستفاده موجود در کتابخانه‌های شخصی خود را به این غرفه وقف کنند و اگر کتابی از نمایشگاه خریداری کردند، در صورت تمایل آن را به این غرفه وقف کنند.

ثابت قدم وحید ادامه داد: برپایی غرفه «فضای مجازی و آسیب‌های ماهواره» از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی محسوب می‌شود؛ کارشناسان حاضر در این غرفه، خانواده‌ها را با آسیب‌های احتمالی فضای مجازی آشنا می‌کردند. همچنین برپایی غرفه‌ای با هدف ارایه تازه‌های نشر نویسندگان بومی از دیگر ویژگی‌های این نمایشگاه بود.

وی توضیح داد: امسال برای برپایی نمایشگاه کتاب، همه دستگاه‌ها، نهادها و موسسات با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و تعامل خوبی داشتند و حضورشان در این رویداد فرهنگی پُررنگ‌تر از دوره‌‌های گذشته بود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی افزود: امسال برای نخستین بار با هدف اطلاع‌رسانی از بخش‌‌های مختلف نمایشگاه و تبلیغ وسیع از نمایشگاه، حدود 150 هزار پیامک شخصی به صنوف مهندسان و اساتید دانشگاه‌ها ارسال شد. همچنین در آیین اختتامیه، از همه ناشران حاضر در نمایشگاه با اهدای لوح تقدیر و سوغات ویژه استان خراسان شمالی، تجلیل شد.

وی در پایان سخنانش گفت: حضور طیف وسیعی از مردم در هشتمین نمایشگاه کتاب استان خراسان شمالی بر شادابی و نشاط حاکم بر نمایشگاه افزوده بود. می‌کوشیم با احصاء نقاط قوت و ضعف این دوره از نمایشگاه، در راستای کیفی‌سازی دوره‌های بعدی این رویداد فرهنگی گام برداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها